Aké to je žiť po katastrofe? Divákov lákajú odpovede

Katastrofa môže ukázať človeka v jeho holej podstate. Katastrofa pretvorí krajinu aj spoločnosť, vytvára nevšedný dramatický náboj a núti ľudí vyrovnať sa s novými životnými podmienkami. To všetko sú divácke lákadlá postapokalyptických filmov. Jeden z nich - Kniha prežitia, práve dorazil do slovenských kín.

04.03.2010 07:00
Viggo Mortensen vo filme Cesta. Foto:
Viggo Mortensen vo filme Cesta.
debata

„Boli by sme radi, keby si po zhliadnutí Knihy prežitia ľudia uvedomili, aké výnimočné životy žijú a ako by za ne mohli byť vďační. Ide o príbeh, ktorý sa týka univerzálnych tém viery, oddanosti, obetovania a najmä nádeje,“ povedal o filme jeden z jeho režisérov Allen Hughes. A to, o čom hovorí, sa najsilnejšie prejavuje práve v extrémnych situáciách. V situáciách, o ktorých ľudia špekulujú. Azda aj zo strachu, ale aj preto, že predstavivosť nejde zastaviť a otázka – čo by bolo, keby – je dráždivá.

Filmový teoretik Martin Ciel si myslí, že na filmoch tohto druhu je najatraktívnejšie zviditeľnenie možných verzií našej budúcnosti. Tie vznikajú na základe známych reálnych faktov. Pokiaľ katastrofu väčšina ľudí neprežije, tak ako v Knihe prežitia, je to podľa neho ešte fascinujúcejšie. „Každý si v detstve predstavoval, aké by to bolo byť na svete sám… alebo aspoň v noci v obchode s hračkami,“ podotkol Ciel.

Nedávno sa v úlohe muža, ktorý zostal sám v New Yorku, objavil Will Smith. Bolo to vo filme Som legenda, v ktorom ľudí zabíjal vírus. Alebo z nich robil neľudské príšery – „svetloplachých“. Divákom sa ponúkal neobyčajný pohľad – hrdina brázdil vyprázdnené ulice veľkomesta, kde medzi opustenými autami behala divá zver. A v noci vyčíňali agresívni „svetloplachí“. Film Som legenda zaznamenal veľký divácky úspech a zarobil takmer 600 miliónov dolárov. Úspešný bol však aj animovaný Wall-E. Príbeh robota, ktorý zostal sám na vyľudnenej, odpadkami zapratanej Zemi.

„V kinematografii, ale aj v literatúre, je najbežnejší model taký, že katastrofu si zapríčinilo ľudstvo samo alebo je katastrofa neidentifikova­teľná. Model rozprávania je založený na skupinke ľudí, ktorí prežili vedení silným predstaviteľom. Neobnovia síce pôvodný stav vecí, ale zvládnuc konflikt – s prírodou či inou skupinou preživších, respektíve s nejakými ožiarenými zombie – a rôzne iné peripetie začnú na záver budovať nový, lepší svet,“ uviedol Martin Ciel.

Jeden z najnovších filmov, ktoré sa odohrávajú v postapokalyp­tickom svete, je titul Cesta. Do slovenských kín sa má dostať koncom júna. Podľa knižnej predlohy Cormaca McCarthyho ho nakrútil režisér John Hillcoat a do hlavnej úlohy obsadil Vigga Mortensena. Ten hrá otca, ktorý sa so synom vydá na cestu zdevastovanou krajinou.

„Na Cormacovi McCarthym mám rád ten tlak, ktorému vystavuje postavy. Uvidíte to najlepšie aj to najhoršie z človeka, uvidíte, čo tvorí ľudskú podstatu. Podľa mňa o každom platí, že je prekvapený, ako sa správa pod tlakom a vyplynie z toho, kým naozaj je,“ cituje Hillcoata internetová stránka avclub.com. A v rozhovore uverejnenom na stránke femail.com.au odpovedal režisér aj na otázku, prečo sú teraz v móde postapokalyptické filmy. „Zrejme to vychádza z obdobia Bushovho úradovania. Určite to má nejaký vplyv. Ak niekedy bola doba, keď udalosti speli k apokalypse, tak by to bola táto,“ vyhlásil Hillcoat.

debata chyba