Balkov AGOGANYS hľadá svetlo v temných stránkach

Sedem snežných strojov vychrlí biele posolstvo na podlahu synagógy. Inštaláciu poľského umelca Miroslawa Balka vystavuje trnavská Synagóga - Centrum súčasného umenia. Atmosféru zimy na začiatku júna v interiéri cítiť aj z videa Bambi. Balka v ňom dáva nahliadnuť do zasneženej krajiny. Srnky, ktoré sa prechádzajú po snehu, však sleduje spoza ostnatého drôtu v koncentračnom tábore Auschwitz. Holokaust a Židia sú jednou z tém Balkovej inštalácie a videa.

07.06.2010 16:43
Výstava AGOGANYS, ktorej názov je anagramom pre... Foto:
Výstava AGOGANYS, ktorej názov je anagramom pre synagógu, potrvá v Trnave do 11. júla.
debata

„Je to inštalácia, pripravená špeciálne pre tento priestor. Vychádza z atmosféry a historickej pamäti tohto sakrálneho objektu. Pracuje so židovskou a kresťanskou tradíciou. Koniec koncov, je tam sedem snežných strojov ako sedemramenný židovský svietnik menorah. So snežením pracuje v zmysle rozptýlenia, rozbitia, roztrúsenia či dokonca zmiznutia Židov,“ povedal kurátor výstavy a riaditeľ Galérie Jána Koniarka Vladimír Beskid.

Balka sa pohráva s odkazom na krajinu a nastoľuje nielen otázky kolektívnej pamäti, ale aj tej vlastnej. Pochádza z mesta Otwock pri Varšave, v ktorej pred vojnou žila veľmi silná židovská komunita. Ovplyvnilo ho aj mlčanie o holokauste a židovskej kultúre v školách za predchádzajúceho režimu. Až na vysokej škole si začal veci odkrývať a uvedomovať. „Ide tu aj o individuálne vyrovnanie sa s historickou traumou. Takmer osemtisíc Židov z Otwocku sa stali obeťami holokaustu. V roku 1942 vytvoril Walt Disney animovanú rozprávku o srnke Bambi a v tom istom roku sa začali transporty Židov do koncentračných táborov,“ vysvetlil Beskid.

Balka, ktorý vystavoval v Londýne, New Yorku, Los Angeles či Barcelone, rezignuje na doterajšie figurálne sochárstvo. Do problému telesnosti, záznamu času a stôp presakujú osobné spomienky a minulosť. Vytvára tak introvertné objekty a inštalácie, ktoré prenášajú osobnú pamäť do cudzieho prostredia.

„Mnohé jeho práce sú istým spôsobom ťažké, pracujú s otázkami stôp, odtlačkov tela, niečím, čo je individuálne. Napríklad s netradičnými materiálmi ako popol či mydlo. Už nepracuje priamo s figúrou, nie je to figuratívny sochár,“ povedal Beskid.
Podľa neho je hlavnou témou Balkových prác pripomenutie, nezabúdanie či rozpamätávanie na jednej strane a na druhej pominuteľnosť. „Nastoľuje situácie metafyzické, iné, mrazivé, zimomriavkové, snežné,“ dodal kurátor.

debata chyba