Recenzia: Daň za pevnú vieru karmelitánok – gilotína

Nielen z obohraných a kasovo zaručených titulov má fungovať prevádzka operného domu. Oddá sa občas zariskovať a siahnuť aj po zlatom fonde hudobného divadla 20. storočia. Nie sú to už žiadne novinky, ale diela preverené vyše polstoročím. Jedným z takých sú Dialógy karmelitánok od francúzskeho skladateľa Francisa Poulenca. Košický súbor ich uviedol v slovenskej premiére.

29.03.2013 09:00
Dialogy karmelitanok Foto:
Lucie Kašpárková (Blanche) v inscenácii opery Dialógy karmelitánok.

Príbeh mníšok z rádu karmelitánok, ktoré uprednostnili smrť pred zradou viery, sa odvíja od skutočnej udalosti z čias Francúzskej revolúcie. Tému spracovala v novele Gertrud von le Fort, o jej dramatizáciu sa postaral Georges Bernanos a do opernej podoby ju pretavil Francis Poulenc. Dejovú osnovu netvorí bežná zápletka, ale na seba nadväzujúce emocionálne a filozoficky vrstvené rozhovory rádových sestier, kontrastujúce s terorom doby. Fenomén strachu sa vynára v rozmanitých obmenách. Napriek tomu, že námet je religiozitou nasýtený, jeho morálny apel siaha za hranice viery.

Dramaturgička košického divadla Linda Keprtová vo svojom slovenskom režijnom a scénografickom debute sledovala vývoj drámy vo viacerých líniách. Snažila sa preniknúť do vnútorných konfliktov, utvorených vzťahmi v zavretej komunite, no najmä dosahom dobovej politickej zlovôle. Volila cestu štylizácie pohybu a aranžmánov, výpovednú silu práce s ľudským telom povýšila nad neživé kulisy.

Vyhla sa expresívnosti aj tam, kde by ich predloha azda tolerovala (scéna umierania Matky predstavenej), uprednostnila symbolické rébusy a veľmi účinnú svetelnú koncepciu. Trocha sprofanovane, hoci nie nadužívane, pôsobil javiskový dym. So záverečnou scénou stínaním hláv mníšok sa Keprtová vyrovnala citlivo. Ostne drámy opäť nevyhrocovala, ale nechala mŕtve karmelitánky klesať na seba, aby predznamenala ich pochovanie do spoločného hrobu.

Z partitúry Poulencovej opery číha nemálo nástrah. Najmä v schopnosti orchestrálne pradivo diferencovať vo vlniacich sa náladách, byť na tepe dramatických vzopätí a vytiahnuť delikátnosť farieb. Ondrejovi Olosovi sa mnohé z toho s orchestrom podarilo. Opera stojí a padá predovšetkým na piatich sólistkách, ktoré aj pomocou troch českých posíl zvládli hlavné roly so cťou. Soprán Lucie Kašpárkovej (Blanche) z lyrického základu rastie do pevných výšok, podmanivý timbre a citlivý výraz ponúka Michaela Várady (Constance), tajomné mezzosopránové farby znejú z hlasov Adriany Hlavsovej (Madame de Croissy) a Lucie Hilscherovej (Matka Mária) a svoj zástoj obhajuje aj Tatiana Paľovčíková-Paládiová ako Madame Lidoine.

Premiéra Dialógov karmelitánok nevyvolala spontánnu búrku nadšenia. Sú skôr témou doznievania, úvah o princípoch morálky, prekračujúcich časové a religiózne mantinely. Navyše, divadlo drží v rukách dramaturgický tromf rozbehnutej sezóny.

**Hodnotenie Pravdy: 4 hviezdičky z 5

Francis Poulenc: Dialógy karmelitánok / réžia a scéna: Linda Keprtová / dirigent: Ondrej Olos / zbormajster: Lukáš Kozubík / kostýmy: Danica Hanáková / premiéra: 22. marca v Opere Štátneho divadla Košice