Keď je radostná udalosť a divadlo to isté

Festival Astorka 2010 aj tento rok potvrdil, že čas strávený v divadle môže byť výnimočným zážitkom. Predstavil divadlá z rôznych kútov Európy – predovšetkým z krajín V4, ku ktorým sa teraz po prvýkrát pridalo aj Nórsko.

Červená, modrá, biela. Nórsko-slovenský divadelný projekt v réžii Patrika Lančariča.
Červená, modrá, biela. Nórsko-slovenský divadelný projekt v réžii Patrika Lančariča.
Autor: Astorka Korzo 90

Festival nie je súťažnou prehliadkou a ani nemá ambíciu ponúknuť reprezentatívnu vzorku tých najprestížnejších inscenácií danej krajiny. No plní oveľa dôležitejšie poslanie. Udržať v divadelnej kultúre sviežu a bezprostrednú priateľskú komunikáciu, rozvíjať medzinárodný dialóg, spoznať sa.

Tesne pred oficiálnym otvorením festivalu mali diváci možnosť vidieť inscenáciu, ktorá vznikla ako spoločný nórsko-slovenský projekt V?rt Teatret a Divadla Astorka Korzo’90. Súčasná hra mladého nórskeho autora Bj?rnara Lisethera Teigeho Červená, biela a modrá – Bj?rnson a Černová v réžii Patrika Lančariča je ponáškou na absurdné divadlo a drámu. Jej postavy však nie sú antihrdinami v pravom slova zmysle. Líšia sa od seba farbou šiat, ale aj postojmi k „inakosti“ a mierou vzájomného rešpektu a tolerancie. A dnes, keď ľudská, národnostná a politická suverenita by mala byť samozrejmá, vyznelo toto podobenstvo neschopnosti koexistovať bolestne aktuálne.

Divadlo Teatret V?rt Molde sa predstavilo aj s hrou Bj?rnstjerna Bj?rnsona Nad naše možnosti. Inscenácia o ľudskej morálke a túžbe vlastniť majetok vznikla pri príležitosti 100. výročia smrti tohto nositeľa Nobelovej ceny za literatúru.

Festivalový program odštartovalo Švandovo divadlo na Smíchově s projektom Hyde Park I (Pohřební slavnost) a ponúklo aj jemne mrazivú grotesku Xindl X/Dioptrie růžových brýlí o tom, ako sa dá pohrávať s realitou, keď zlyháva ľudská pamäť.

K vrcholom patrilo predstavenie Dejvického divadla, ktoré prinieslo na javisko svetoznámy román I. A. Gončarova Oblomov. Príbeh hlavného hrdinu Oblomova – muža plytkého i hlbokého zároveň, ktorý žije len pre prítomnú chvíľu, sa stretol s veľkým úspechom aj v hľadisku Astorky, ktoré ocenilo aj herecké umenie Ivana Trojana.

Divadlo Alexandra Duchnoviča tiež siahlo po klasike, ale slovenskej. Ťapákovci v réžii Matúša Oľhu posunuli „oblomovčinu“ ďalej – k snahe oslobodiť sa od nedvižnej minulosti v prospech lepšej budúcnosti a dať človeku šancu žiť svoj život. Skazu, komorný príbeh smrteľne chorého fotografa, pre ktorého sa stane múzou a poslednou životnou energiou mladá milenka, videli diváci v podaní hercov Vígszínház z Budapešti. Posledný deň festivalu, ktorý pripadol na medzinárodný projekt Noc divadiel, vyplnil na hlavnom javisku známy Confortésov Maratón Slovenského vojvodinského divadla v réžii Vladislavy Fekete – o troch hrdinoch, ktorí bežia doslova o život. V komornom priestore Trezoru sa na úplný záver prehliadky hvorilo o subjektívne prežívaných dejinách uplynulých 40 rokov. Umožnil to divadelno-fotografický projekt Klietka z červeného zlata v réžii Silvestra Lavríka.

Spoločnou témou inscenácií bol obyčajný človek a jeho snaha žiť svoj život. Niekedy ide o odvážnu výzvu, inokedy o sériu malých i väčších zlyhaní. Pre divákov festivalu to však znamenalo prežiť intenzívne okamihy v jedinečnej divadelnej atmosfére.

Ďalšie články
33 LISTY EMILOVI foto   e Ctibor Bachraty   ue  48

Milan Lasica píše Emilovi aj na javisku

24.04.2014 09:00

Do starobinca nastúpil Miro po dovŕšení osemdesiatky. Priatelia boli ďaleko, staromládenecký život sa mu zdal fádny a v jeho garsónke v centre ho trápila samota.

Láska na Kryme

Úbohá láska na Kryme (aj všade inde)

23.04.2014 07:00

Zdá sa, že ide o výborné načasovanie. Práve v čase napätej politickej situácie, uvádza Divadlo Astorka Korzo '90 inscenáciu hry Sławomira Mrożeka Láska na Kryme.

Buddenbrookovci

Reprezentatívne na dno

20.04.2014 12:00

Inscenáciou dramatizácie jedného z najvýznamnejších románov dramaturgia Činohry SND pokračuje v línii inscenácií hier, ktoré vznikli na základe literárnych diel.

les2

Recenzia: A čo ak je to (len) divadlo

19.04.2014 16:00

Jedným z najuvádzanejších ruských komédiografov na slovenských javiskách je Alexander Nikolajevič Ostrovskij, ktorého komédiu Les uviedlo Slovenské komorné divadlo v Martine.

Ľudia odporúčajú