Recenzia: Smutný a krásny príbeh Emmy B.

Kopa piesku v prednej časti javiska má mnoho významov. Odohrávajú sa na nej manželské nevery, nohy sa do nej zabárajú tak, ako sa človek čoraz hlbšie zabára do klamstiev. Zrnká piesku utekajú medzi prstami ako premárnený život a obrovské sumy peňazí. Kopa piesku je miestom, na ktoré sa stále vracia hlavná postava najnovšej inscenácie v Činohre Slovenského národného divadla Madame Bovary.

19.11.2013 09:00
madame bovary Foto:
Táňa Pauhofová (Emma Bovary) a Ľuboš Kostelný (Charles Bovary) v inscenácii Madame Bovary na scéne SND.

Klasika s moderným kontextom

V snahe preniesť košatý dej svetových románov na javisko sa nezriedka stáva, že inscenácia trpí ťažkopádnosťou a doslovnosťou. To sa, našťastie, Madame Bovary netýka. Výborná dramatizácia Ivy Klestilovej síce vynecháva mnohé postavy a motívy, no i tak vytvára celok, ktorý určite uspokojí aj divákov, pre ktorých je Pani Bovaryová zásadným dielom. Nemoralizuje, nesnaží sa nájsť vinníka smutného príbehu Emmy Bovary ani univerzálnu pravdu, naopak, ponecháva veľký priestor na spájanie súvislostí a otvára súčasný kontext.

S rovnakou otvorenosťou pristupoval k inscenácii aj režisér Eduard Kudláč. Jeho Madam Bovary sa neutápa v doslovnosti a mohutných historických mizanscénach. Naopak, postavy na javisku konajú len minimálne a tak, aby bola ich prítomnosť zmysluplná. Obyvatelia mestečka sa na ulicu postavia vždy vtedy, keď beží Emma podpísať ďalšiu nesplatenú zmenku, obchodník Lheureux je na scénu vysúvaný sediaci ako vládca v kresle a výborne funguje aj využitie priestoru hľadiska a balkóna počas Emminej návštevy divadla. Za pozornosť istotne stojí piesok, na ktorom sa odohrávajú všetky osobné pády Madame Bovary. Aj ten posledný. Práve tam Emma hltá plné hrste arzénu, keď exekútori zhabú všetok majetok a na scéne zostávajú len drevené trámy. Sila inscenácie by istotne bola len polovičná, nebyť vizuálnej podoby, o ktorú sa postarala nielen Eva Kudláčová-Rácová so skvelou funkčnou scénou a s estetickými kostýmami, ale aj Robert Polák s citlivým a presným svetelným dizajnom.

Herecký koncert

Dôvod výborného výkonu Táne Pauhofovej iste nespočíval len v tom, že jej Iva Klestilová písala dramatizáciu na mieru. Premena z naivnej mladej ženy cez hysterickú a labilnú paničku až k troske s prázdnym výrazom je plastická a plnohodnotná. Ľuboš Kostelný hrá dobráckeho manžela úsporne, no jeho záverečný monológ nad umierajúcou Emmou je mrazivým a dojemným vypointovaním celej precízne budovanej postavy. Lheureux Roberta Rotha a Rodolphe Tomáša Maštalíra sa predbiehajú v nesympatickosti na prvý pohľad. V oboch prípadoch ide o unikátne štúdie sebectva. Obyvatelia mestečka stvárnení Janou Oľhovou, Františkom Kovárom, Richardom Stankem, Ivanom Vojtekom, Michalom Režným a Ivanou Kubáčkovou fungovali výrazne ako kolektív, to im však nebránilo, aby každý z nich vytvoril plnokrvnú postavu.

Madam Bovary v SND je inscenácia, vďaka ktorej ožíva vyše 150-ročný román v estetickej a aktuálnej podobe. Inscenácia, ktorá prináša posolstvo aj bez moralizovania a dojíma aj bez pátosu. Lepšie môže byť vari len znova si prečítať celý román.

Hodnotenie Pravdy: 3,5 / 5

Gustave Flaubert: Madame Bovary / réžia: Eduard Kudláč / scéna a kostýmy: Eva Kudláčová-Rácová / hrajú: Táňa Pauhofová, Ľuboš Kostelný, Tomáš Maštalír, Alexander Bárta, Robert Roth a ďalší / premiéra: Činohra SND 16. novembra

Viac na túto tému: #SND #Táňa Pauhofová #Madame Bovary #Ľuboš Kostelný #Tomáš Maštalír