Komercia či umenie? Peniaze či dlhy?

Vytvárať "veľké umenie" na doskách, čo znamenajú svet, alebo sa "ušpiniť" nakrúcaním plytkého televízneho seriálu? Dilema, ktorá zamotá aj partnerský vzťah dvoch mladých hercov. Mundek a Aneta majú totiž veľmi jednoznačný, ale zásadne rozdielny názor na túto otázku. Aspoň v hre mladého poľského dramatika Michala Walczaka Amazónia, ktorej premiéru uviedlo Štátne divadlo Košice na javisku zrekonštruovanej Malej scény.

29.03.2014 09:00
Amazónia, Štátne divadlo Košice Foto:
Lívia Duvajová (Aneta) a Tomáš Diro (Krištof) v inscenácii Walczakovej hry Amazónia.
debata

„Odpovede si bude musieť hľadať divák sám. Aj naši herci riešia v prestávkach skúšok telefonáty s ponukami do seriálov, a tak je to pre nich veľmi aktuálna téma. Aj oni sami riešia tie isté problémy, ktoré sa objavujú v inscenácii. Problémy, ktoré sú existenčné,“ povedala režisérka inscenácie Zoja Zupková, ktorá navrhla aj scénu. O návrhy kostýmov sa postarala Diana Strauszová, o hudbu Marián Čekovský, z poľského originálu text preložila Michaela Zakuťanská.

Dilemou „veľké umenie“ kontra „reklama či seriál“ poľský dramatik nielenže vystupňuje napätie v ľúbostnom vzťahu. Michal Walczak si zároveň ironicky „podáva“ obhajcov jednej i druhej strany názorového spektra. S nemalou dávkou sarkazmu hovorí o stupidite televíznych seriálov, ich primitívnych zápletkách a dialógoch, o úrovni hereckej i režijnej práce. Suchú nitku však nenecháva ani na prívržencoch „veľkého umenia“, často vôbec netušiacich, ako by malo skutočné umenie vyzerať. A držia sa preto iných, i keď rovnako pokrivených klišé.

„Ešte na vysokej škole nás profesori učili, že si máme dávať pozor na seriály, na reklamy, že sú to také údržbárske práce a že ničia hercov, ktorí majú nejaký potenciál hrať a vynikať. Ale realita je úplne iná,“ spomenul predstaviteľ ústrednej postavy Mundeka František Balog. „Ja môžem v krčme rozprávať, že chcem robiť veľké divadlo a umenie, ale ak by mi zavolali, že majú pre mňa nejakú veľkú úlohu v televíznom seriáli alebo reklamnej kampani, tak by som trikrát nerozmýšľal. Realita je taká…“ pripustil František Balog.

Keď však pred pár dňami dostal ponuku stať sa tvárou reklamnej kampane jednej známej firmy, odmietol komerciu, ktorá by mu zabezpečila finančnú istotu. Samozrejme, kvôli divadlu – dopoludnia sa nakrúcalo predstavenie a popoludní skúšala Amazónia.

Uštipačná, sarkastická, chvíľami dosť trpká je táto komédia zo súčasnosti. Ale najmä pravdivá. „Walczak je navyše zaujímavý tým, že sa dokáže vysmievať sám zo seba a tým je jeho humor výnimočný,“ dodala režisérka Zoja Zupková. Nuž a prečo hra dostala názov Amazónia, na to už musí prísť divák sám.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #premiéra #Košice #amazónia