Bábkové divadlo pre dospelých sa emancipuje

Na hranici strachu a odvahy, apatie a odporu, lásky a nenávisti balansujú tvorcovia projektu Začnite s vysťahovaním! Názov ukrýva heslo, po odznení ktorého sa začalo na rozkaz plukovníka Jána Goliana Slovenské národné povstanie. Ide o jedno z 21 predstavení z piatich krajín, ktoré uvádza od utorka do sobotňajšieho večera 19. ročník medzinárodného festivalu súčasného bábkového divadla pre dospelých a deti v Banskej Bystrici.

23.09.2014 16:00
Teatro Lalek Banialuka Foto:
Vizuálne pôsobivú inscenáciu Shakespearovho Sna noci svätojánskej naštudoval v poľskom Teatre Lalek Banialuka slovenský režisér Marián Pecko.
debata

„Keďže je to site specific projekt, využíva čaro kaštieľa Radvanských s rôznymi miestnosťami, oknami, kozubmi, zákutiami a nádhernými atmosférami. Momentálne je, žiaľ, v polorozpadnutom stave. Mladí ľudia v ňom tvoria asociácie na tému Povstania, pripomínajú pocity a vnemy ľudí, ktorí sú na jednej strane nadšení, na druhej manipulovaní,“ povedala riaditeľka festivalu aj Bábkového divadla na Rázcestí Iveta Škripková.

Vznik projektu Začnite s vysťahovaním! inicioval festival a je výsledkom spolupráce Vysokej školy múzických umení v Bratislave. Janáčkovej Akadémie múzických umení v Brne a Konzervatória J. L. Bellu v Banskej Bystrici. Mladí herci, študenti, pracujú s maskami, papierovými aj malinkými bábkami, rôznymi skulptúrami a využívajú kombinované bábkové techniky.

Stroj lásky a iné bábkové hry pre dospelých

Inšpirované starými peep show a prvými filmami je intímne predstavenie Mironescópio: The Love Machine, ponúkajúce poučenie, odpočinok aj erotiku. Na Bábkarskú Bystricu ho privezie lisabonský súbor A Tarumba – Teatro de marionetas. Je to vôbec prvé divadlo z Portugalska, ktoré na festival zavíta.

„Predstavenie The Love Machine, čiže Stroj lásky, je inšpirované starými bábkovými zázračnými skrinkami. V magic boxoch rozohrávali bábky rôzne výjavy, týkajúce sa lásky a vzťahov medzi dvoma ľuďmi. Sprevádzajú to šiesti kostýmovaní herci a dovolím si tvrdiť, že v strednej Európe sme niečo podobné zatiaľ nevideli. Lisabonský súbor A Tarumba – Teatro de marionetas s týmto predstavením obišiel veľmi veľa festivalov v Európe aj po celom svete, pretože je originálne,“ vysvetlila Iveta Škripková.

Predstavenie Mironescópio: The Love Machine je rovnako ako päť ďalších určené pre dospelého diváka. „Verejnosť nielen laická, ale aj odborná väčšinou vníma bábkové divadlo s predurčením pre deti. Sú však divadlá, ktoré hrávajú len pre dospelých. Práve rozdelením festivalu na dva Impulzy na to chceme upozorniť a emancipovať aj bábkové divadlo pre dospelých,“ pokračovala riaditeľka festivalu Bábkarská Bystrica.

Prvý a Druhý Impulz

Svedectvom a spomienkami tých, čo prežili holokaust, aj dobovými dokumentmi, prejavmi nacistických vodcov a textami zo súčasných neomilitantných webov je inšpirovaná hra scenáristky a režisérky Pavly Dombrovskej Hygiena krvi, s ktorou sa predstaví Divadlo Líšeň z Brna. Svety ľudí a magických bytostí sa prelínajú v Shakespearovej slávnej komédii Sen noci svätojánskej. Vizuálne pôsobivá inscenácia, ktorú v poľskom Teatre Lalek Banialuka režijne naštudoval Marián Pecko, a bábky a kostýmy navrhla Eva Farkašová, získala cenu Zlatá maska v kategórii Inscenácia pre mladých divákov.

Cenu za tvorivý čin v oblasti bábkového divadla na Slovensku Hašterica 2013 získalo predstavenie Bartimejove pašie. Zoskupenie Med a prach v ňom spracovalo posledný Ježišov zázrak pred jeho vstupom do Jeruzalema, ktorým bolo uzdravenie slepca menom Bertimej. V originálnej forme zladilo vyjadrovacie prostriedky hudby, pohybu, herectva, spevu a práce s materiálom.

Inscenácie pre dospelých uvádza Druhý Impulz, predstavenia pre detské publikum, ktoré vo festivalovom programe prevládajú, zas Prvý Impulz. Na deti a ich rodičov čaká 14 predstavení zo štyroch európskych krajín. AKVAbatoláRIUM Bábkového divadla na Rázcestí pozýva vyslovene batoľatá.

„Najmladšie, ktoré prišli na naše batoláriá, mali päť a šesť mesiacov. Spočiatku sme z toho mali veľký strach, lebo je to porušenie všetkých diváckych konvencií. Maličké deti majú aj tú výhodu, že môžu prísť viackrát za sebou, lebo si nepamätajú, čo videli a zažili. Sú také, ktoré prišli s rodičmi aj deväť- či desaťkrát,“ osvetlila projekt Iveta Škripková.

Aj deti staršie ako tri roky si prídu na svoje. Napríklad na mnohými cenami ovenčenom Psovi (Prí)tulákovi pezinského Divadla Piki, Kole, kole mlynskom Tearta Atofri z Poznane, vtipnej i vážnej vizuálne atraktívnej groteske Marvin ostravského Divadla loutek či rozprávke Dobrú chuť, vlk! Bábkového divadla na Rázcestí.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #festival #bábkové divadlo