Bludičky ako hľadanie odpustenia a očisty

Bývalá západonemecká sudkyňa Lara je pripútaná na lôžko. Bezvládnu ženu, ktorej myseľ neprestala fungovať, opatruje bývalá organistka Natália zo Slovenska.

28.11.2014 12:11
Emília Vášáryová (Natália), Dušan Jamrich... Foto:
Emília Vášáryová (Natália), Dušan Jamrich (Starý muž) a Gabriele Heinz (Lara) v inscenácii Bludičky.
debata

Nepríjemná starena a jej nešťastná opatrovateľka sú hrdinkami komornej hry Bludičky/Land der ersten Dinge, ktorá mala premiéru na javisku Slovenského národného divadla. Inscenácia, ktorej predlohu napísala nemecko-gruzínska dramatička a spisovateľka Nino Haratischwili, vznikla v koprodukčnej spolupráci berlínskeho Deutsches Theater a Činohry SND v rámci medzinárodného európskeho projektu Art of Ageing, teda Umenie starnúť.

Každá z postáv má iné životné skúsenosti, iné životné postoje, ale aj vzájomné predsudky. Ich spolunažívanie otvára staré rany, odhaľuje komunizmom a socializmom poznamenanú minulosť. „Obom ženám sa situácia spočiatku iste zdá bezperspektívna a bezvýchodisková. Nevyhnutne sa však spoznávajú a v priebehu hry sa učia ceniť si svoje životné príbehy, svoje mrzutosti, svoj humor, svoje problémy,“ uviedla Nino Haratischwili, rodáčka z Tbilisi, ktorá žije a tvorí v Hamburgu.

„Stvorila až snový svet, v ktorom sa musia ženy prebrodiť minulosťou a hľadať odpustenie či očistenie. Nie je to banálny príbeh ordinárnej nemeckej dôchodkyne a jej opatrovateľky, ale príbeh putovania, tajomstiev, potláčaných tráum a (ne)uskutočnených túžob,“ spomenula dramaturgička Miriam Kičiňová.

„K umeniu starnúť patrí schopnosť neuzatvárať sa do seba, nežiť len v minulosti, ale so zvedavosťou sa podieľať na živote. Nie je to však len úlohou starnúceho človeka, ale aj spoločnosti, ktorá v dobe kultu povrchnosti a posadnutosti mladosťou tému život v starobe tabuizuje,“ pokračovala Nino Haratischwili. Pochvaľovala si, že v Bratislave našla dvoch hercov – Emíliu Vášáryovú a Dušana Jamricha – ktorí hovoria po slovensky i po nemecky, čo v hre aj náležite využila.

„Spočiatku bola spolupráca dosť napätá až dobrodružná. Diskutovali sme nielen o téme z historických aspektov, ale zladiť sme museli aj rôzne spôsoby herectva,“ povedala režisérka Brit Bartkowiak. Do tvorby zasahovali nielen dve rôzne divadlá, ale aj štyria dramaturgovia a rozdielne spôsoby komunikácie. „Hádali sme sa doslova kvôli každej vete,“ spomenula režisérka.

„V čase, keď padol Berlínsky múr, mala Brit len deväť rokov, museli sme jej teda vysvetľovať, čo pre nás znamenal november 1989, ale aj august 1968,“ prezradil Dušan Jamrich. „Spočiatku človek ani netuší, aké je to ťažké rozprávať na javisku po slovensky aj po nemecky,“ dodala Emília Vášáryová.

Po reprízach 28. a 29. novembra sa inscenácia Bludičky/Land der ersten Dinge, ktorú premiérovo uviedli v berlínskom Deustches Theater 14. novembra, vráti na javisko SND v januári

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #SND #Deutsches Theater #Bludičky