Bačova žena v SND nanovo interpretuje klasiku

Inscenácia Bačova žena si vystačí len s troma farbami. Čiernu scénu a čierno-biele kostýmy dvakrát doplní červená šatka. Raz, keď ju Eva dostane, druhý raz, keď sa ako symbol krvi spolu s jej bezvládnym telom hojdá na kline vystupujúcom zo stien strohého priestoru. Ďalším príspevkom do repertoáru SND v jeho slovenskej sezóne je jediná jednoznačná tragédia Ivana Stodolu, ktorú upravil a zrežíroval Roman Polák.

02.04.2015 11:58
Bačova žena Foto:
Diana Mórová (Eva) v inscenácií Bačova žena.
debata (3)

Bez krojov a folklóru

Polák úplne dôveroval sile príbehu, v ktorom vytušil tragédiu v najčistejšom zmysle. Jeho úprava textu a následne aj réžia preto odstraňujú všetko folklórne, archaické a romantizujúce a zároveň sa nepokúšajú o žiaden posun smerom k súčasnosti či dokonca aktualizáciu. Celá inscenácia sa tak odohráva v priestore mimo konkrétneho času a priestoru.

Postavy sa pohybujú po tmavej strohej scéne Pavla Boráka s výraznou šikmou plochou bez popisných dekorácií a rekvizít. Hora je vyjadrená niekoľkými bielymi skalami, kaštieľ čiernobielymi fotografiami. Na stene visí televízna obrazovka a vysúvajú sa z nej železné kliny, ktoré jediné ozvláštňujú mizanscény. Čierne a biele kostýmy Petra Čaneckého jednoduchých strihov vo svojich detailoch skrývajú prvky, ktoré z nich raz robia staroveké rúcha, inokedy v nich badať náznak folklóru, ale aj moderného odevu.

Tragédia antického rozmeru

Ambivalentnosť formálneho a vizuálneho dojmu je súčasťou dômyselnej režijnej koncepcie, ktorá sa sústredí len a len na tragický príbeh Evy a jej neriešiteľnú situáciu. Vybrať si spomedzi dvoch mužov a dvoch detí pre ňu nie je možné. Režisér Roman Polák navyše ani v tomto prípade nedovolí žiadnej strane vzbudiť u divákov väčšie alebo menšie sympatie a z príbehu robí tragédiu antického rozmeru.

Minimalistická a zároveň náročná koncepcia stojí a padá na hereckých výkonoch. Inscenácia tohto typu neznesie žiadne rozptýlenie, žiadnu faloš a žiaden krok vedľa.

Najbližšie sa v tomto smere dostal Alexander Bárta ako bača Mišo a nemenej podarený výkon podala Diana Mórová ako Eva. Predovšetkým Mórovej sa podarilo skrotiť svoj prirodzený temperament a do postavy nevkladá žiadnu nadbytočnú energiu. Žiaľ, emocionálne prepätie zvíťazilo u Jána Koleníka ako Ondreja a Kamily Magálovej stvárňujúcu postavu jeho Matky. Vyslovene rušivo pôsobili scény, v ktorých dominovala groteskná poloha Márie Kráľovičovej.

Bačova žena v SND je zaujímavý divadelný počin, ktorý mohol posunúť inscenačnú tradíciu slovenskej klasiky o kúsok ďalej. Je preto škoda, že herecký komponent sa úplne nepodarilo očistiť od teatrálnosti, ktorá narušila inak čistú a precíznu koncepciu.

Hodnotenie Pravdy

3,5 hviezdičky z 5

Ivan Stodola: Bačova žena. / úprava a réžia: Roman Polák / dramaturgia: Darina Abrahámová / scéna: Pavel Borák / kostýmy: Peter Čanecký / hudba: Lucia Chuťková / účinkujú: Diana Mórová, Ján Koleník, Alexander Bárta, Kamila Magálová, Dušan Jamrich, Mária Kráľovičová a ďalší / premiéra: 28. a 29. marca 2015 v Štúdiu činohry SND

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #Diana Mórová #Slovenské národné divadlo #Kamila Magálová #inscenacia #Mária Kráľovičová #Alexander Bárta #Roman Polák #Bačova žena #Ivan Stodola