Múr je živá téma

"Pozvali sme renomované divadlá, s ktorými máme ambíciu sa porovnávať," povedal riaditeľ Činohry Slovenského národného divadla Roman Polák o 1. ročníku prehliadky Eurokontext.sk.

23.05.2015 16:00
31 celibat Novy obrazok Foto:
Viedenský Burgtheater uvedie na medzinárodnom festivale Eurokontext.sk inscenáciu Celibát.
debata

Medzinárodný divadelný festival SND, ktorý bude vyvrcholením sezóny, uvedie od 12. do 19. júna na našej prvej scéne 13 výnimočných inscenácií z deviatich európskych krajín.

Témou festivalu je múr. Kedy vám zišla na um?

Roman Polák Foto: Robert Hüttner
Roman Polak, snd Roman Polák

V okamihu, keď som videl v Štátnom divadle v Drážďanoch inscenáciu Rozdelené nebo o vzťahu dvoch mladých ľudí v časoch socializmu, ktorých rozdelí Berlínsky múr. Je dramatizáciou rovnomenného románu spisovateľky Christy Wolfovej, ktorý bol vo východnom Nemecku až kultový. Súčasná adaptácia mladého, veľmi zaujímavého a dobrého režiséra Tilmanna Köhlera teraz hosťuje na divadelných festivaloch. Vtedy mi napadlo, že hoci výročie pádu Berlínskeho múru svet oslavoval minulý rok, môžeme hoci rok po tomto výročí zamerať náš Eurokontext.sk práve na tému múr.

Nielen ten v Berlíne…

Oveľa širšie. Na múry nepochopenia medzi ľuďmi, neschopnosti počúvať jeden druhého, na rozdeľovanie nielen dnešnej európskej spoločnosti a ľudí, čo sledujeme na celom svete. Múr sa ukázal ako téma veľmi živá nielen kvôli trpkej historickej skúsenosti s múrom, ale najmä pre citlivé vnímanie súčasného spoločenského diania. Všetky inscenácie, ktoré Eurokontext.sk uvedie, majú v sebe zakódovaný múr nepochopenia.

Napríklad?

Inscenácia Cigáni, s ktorou sa predstaví Katona Jószef Színház z Budapešti o náraste nacionalizmu a etnickej nenávisti. V malom mestečku zabijú cigána a okolo toho vzniká takmer až detektívna story. Alebo inscenáciu Teatra Dramatyczneho z Varšavy s názvom Mladý Stalin o tom, ako tento uzurpátor Sovietskeho zväzu v mladosti vykrádal banky, aby získal peniaze pre Leninovu boľševickú stranu, a zabíjal ľudí ako terorista. Mimochodom, predstavenie o mladosti jedného z najväčších diktátorov všetkých čias inscenoval slovenský režisér Ondrej Spišák.

Jedno z najväčších lákadiel festivalu, viedenský Burgtheater sa na Slovensko vráti po tridsiatich šiestich rokoch. Čím ste ich presvedčili?

Nová intendantka už vo svojej inauguračnej reči hovorila o tom, že sa bude snažiť nadviazať kontakty s divadlami krajín, ktoré susedia s Rakúskom. Hneď sme sa ozvali a pozvali Burgtheater na festival. Ponúkla nám dve predstavenia, ktoré sa jej zdali výnimočné a my sme si jedno z nich vybrali. A čím je to výnimočné? Kto vie po nemecky a sleduje nemeckú kultúru, kúpi si lístok do Burgtheatra a za trištvrte hodinu je tam. Ale fakt, že jedno z najprestížnejších európskych divadiel príde na Slovensko, je kultúrno-spoločenská udalosť.

Prečo ste si z ponuky Burgtheatra vybrali práve inscenáciu Celibát?

Na pôdoryse priam antického príbehu sa v nej tri generácie žien vyrovnávajú s dedičným hriechom z čias fašizmu. Babička bola fašistka, dcéra ju neznáša a vnučka sa snaží nájsť vzťah k starej chorej žene. Je to až katarzné vyrovnávanie sa s tragickou minulosťou. Naozaj náročné, ale skvelé predstavenie plné zvláštneho jazyka a obrazov. Inscenáciu Celibát bude hrať Burgtheater po Eurokontexte.sk aj naTheatertreffen v Berlíne, čo je najrenomovanejší festival nemecky hovoriacich divadiel.

Ambíciou Eurokontextu.sk nie je uvádzať avantgardu, ale kvalitný mainstream. Prečo?

Rozhodli sme sa zamerať na renomované európske divadlá, ktoré majú v inscenáciách zaujímavé témy. A naštudovali ich výborní režiséri s výbornými hercami. Nemá zmysel, aby sa Slovenské národné divadlo porovnávalo so skupinami, hľadajúcimi nové formy divadla. Aj tie majú, samozrejme, význam, ale tiež veľa festivalov v Európe i na Slovensku. Festival Eurokontext.sk robíme predovšetkým pre slovenského diváka, aby bol schopný si uvedomiť, v akom stave je naše Národné divadlo a naša národná divadelná kultúra v konfrontácii s významnými divadlami v Európe.

Akým kľúčom ste vyberali päť inscenácií, ktorými prispeje do festivalového programu Činohra SND?

Doplnili sme ho piatimi najnovšími inscenáciami „slovenskej sezóny“. Mojmír II. je hra o Veľkej Morave, jeho témou je však problém, ktorý sa ťahá doteraz. Prorok Štúr a jeho tiene je predstavenie o revolúciách v strednej Európe, téma blízka aj Maďarom a Rakúšanom. Polnočná omša, ktorá sa blíži aj k téme Burgtheatra, je o vyrovnaní sa s našim ľudáckym fašizmom. Bačova žena zas klasický príbeh nepochopenia a neschopnosti porozumieť si dvoch chlapov, bojujúcich o jednu ženu. A Nevesta hôľ hovorí o múre medzi osamelým človekom a spoločnosťou, do ktorej chce preniknúť, ale nedokáže to. Myslím si, že každé z týchto predstavení má pre európskych kritikov špecifickú formu. Sám som zvedavý, ako budú reagovať.

Poučili ste sa z nultého ročníka Eurokontextu.sk, ktorý minulý rok uviedol činoherné aj operné inscenácie?

Získali sme veľa skúseností. Stačil jediný článok v zmysluplných nemeckých novinách o našom festivale a pri mojej návšteve Deutsches Theatra o ňom všetci vedeli a akceptovali ho ako zaujímavý projekt. Pokus o festival s renomovanými európskymi divadlami v krajine, ktorá je mnohokrát neznáma, vytvára naozaj veľmi dobrý imidž pre našu divadelnú kultúru aj pre zviditeľnenie Slovenska.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #celibát #Roman Polák #Medzinárodný divadelný festival SND