Všetky ženy sú rovnaké?

"Je to opera o zúfalstve," povedal hosťujúci poľský režisér Marek Weiss o diele Cosi fan tutte.

22.01.2016 16:00
33 cosi fan tutte obrazok Foto:
Jana Šrejma Kačírková (Fiordiligi).
debata

Naše snúbenice sú najvernejšie ženy na svete, vykladajú si dvaja šviháci v spoločnosti ľahkých žien. Nie, všetky sú rovnaké! Ako tieto tu, spochybňuje mladícke slová o ženskej stálosti ich starší priateľ. Uzavrie s nimi stávku, ktorá by mala potvrdiť alebo vyvrátiť ich sebaistotu. Tak sa začína príbeh Mozartovej komickej opery Cosi fan tutte, ktorá má v piatok a v sobotu premiéru v Opere Slovenského národného divadla. Na javisko prvej slovenskej scény sa vracia po piaty raz.

„Je to opera o zúfalstve,“ povedal hosťujúci poľský režisér Marek Weiss. „Mozart geniálne cítil napätie medzi sexuálnymi pudmi človeka a potrebou večnej lásky,“ osvetlil kľúč, ktorým sa rozhodol príbeh interpretovať. Nezáväzná výmena snúbeníc napokon odhalí medzi mladými pármi neočakávanú pravdu.

„Cosi fan tutte je jedna z najnemravnejších opier. Komédia s trpkou príchuťou. Rafinovaná hra predstierania sa jej organizátorom vymkne z rúk,“ spomenul dramaturg Martin Bendík. Mozart do zdanlivo jednoduchého príbehu zakódoval rébus. Sú obe mladé ženy obeťami intríg, ktoré zosnovali pochabí muži, alebo ich hru prehliadli hneď v zárodku a dobre a na ich účet sa zabávajú? „Nielen amorálna, ale v druhom dejstve je táto opera aj tragická,“ povedal dirigent Friedrich Haider. Znalec Mozartovho diela, ktorý sa postaral o hudobné naštudovanie.

Vysvetlil tiež, prečo sa rozhodol ku koncu júna odstúpiť z postu riaditeľa Opery SND. „Hudobne som dosiahol viac, ako som predpokladal, aj keď sme sa nedostali až tam, kam som chcel,“ zhodnotil tri roky svojho pôsobenia. Jeho ambíciou aj úlohou bolo dostať operu na medzinárodnú úroveň, bez „medzinárodného rozpočtu“ je to však podľa jeho slov ťažké. Minuloročné zníženie rozpočtu SND nebolo poslednou kvapkou.

Spomenul, že orchestrálni hráči majú viac „džobov“, aby vyžili, nečudo, že 116-členný orchester nemožno vždy dať dohromady. Nejeden dal výpoveď a odišiel za vyšším platom do Slovenskej filharmónie. Niet financií na nákup nových hudobných nástrojov. „Viackrát som sa chcel zhovárať s ministrom kultúry, aby som sa dozvedel, prečo je to tak. Nerozpráva sa so mnou,“ dodal Friedrich Haider, ktorý v Opere SND zostáva ako hudobný riaditeľ a dirigent.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Cosi fan tutte #Marek Weiss