Recenzia: Brehy babylonských riek sú tmavé a neveselé

Spočiatku nevidno nič. Z tmy javiska sa valí hustá para a ozýva sa monotónne hučanie potrubia pripomínajúce dych.

02.02.2016 12:00
32 rivers of babylon obrazok 3x Foto:
Milan Ondrík (Rácz), Robert Roth (Ďula) a Monika Potokárová (Lenka) v inscenácii Rivers of Babylon.

Postupne sa však ako samostatné živočíšne druhy zjavujú obyvatelia hotela. Veksláci, prostitútky, kšeftári, nekompetentní prisluhovači. Všetci sú v pohybe, behajú, predávajú (sa), kupujú alebo to všetko len sledujú. Uprostred tohto pohybu je nehybný málovravný tvrdý Rácz.

Toto nie je sranda!

Divákov, ktorí román Petra Pišťanka Rivers of Babylon dobre poznajú, bude v Štúdiu SND mnoho. Práve oni budú netrpezlivo očakávať, ako sa autor úpravy a režisér Diego de Brea vyrovnal s literárnou predlohou. Bude aj v divadle každé slovo ako úder? Zvládne javisko Pišťankov cynický humor, telesnosť aj dejové absurdity? Ak budú od inscenácie očakávať seriálovú mafiánsku zábavu alebo karikatúru deväťdesiatych rokov, zostanú sklamaní. Nič z toho sa v SND nedeje.

Diego de Brea sa zameral práve na špecifickú drsnosť románu. Jazyk jeho úpravy je obnažený na kosť, stroho ide po podstate deja, kvôli čomu musel marginalizovať absurdný príbeh bývalého riaditeľa hotela či úplne vynechať postavy eštebákov a právnika. Dramatizácia je aj napriek výrazným skratkám plne funkčná a zachováva čaro Pišťankovho jazyka. Postavy o sebe často hovoria v tretej osobe a nechýba ani autentický šťavnatý slovník podsvetia.

Viac sa hovorí, ako koná, čo môže viesť k diváckej únave. Vtedy, keď text začína byť ťaživý, však prichádza režisér s vynaliezavým osviežením. Postavy zbesilo prepletajú nohami v rytme country skladby, podliezavý sluha zanôti opernú áriu alebo divákov prekvapí nezvyčajnou erotickou scénou. Žiadna popisnosť ani nahota, len surové štylizované gestá kombinované s jemnou lyrickou hudbou.

Šerosvit a happy end

Režisér takmer vôbec nepracuje s podsúvajúcim sa motívom deväťdesiatych rokov. Strohá scénografia a čierno-biele kostýmy sú univerzálne. Náznak spomínanej dekády je vari len v opakujúcej sa skladbe Wonderful Life. Ani tá však neznie ako originál nedávno zosnulého Blacka, ale ako cover speváčky Katie Melua, a najmä v podaní hereckého objavu inscenácie Moniky Potokárovej ako Lenky. Aj vďaka piesni sa inscenácia končí prekvapivým pocitom happy endu.

Herecké obsadenie vychádzalo najmä z typových predpokladov hercov a herečiek. Milan Ondrík ako Rácz ani Petra Vajdová ako Silvia nemusia odchádzať ďaleko z komfortnej zóny predchádzajúcich hereckých úloh. Výrazne však uberajú zo svojho temperamentu, vďaka čomu neprehlušujú kolegov. Za pozornosť stoja výkony Alexandra Bártu ako Video-Urbana, Roberta Rotha ako Ďulu, no príjemne prekvapí aj Branislav Bystriansky ako Fredy Špáršvajn.

Rivers of Babylon v SND nie je bezuzdná mafiánska zábava. Je to výrazný divadelný obraz plný šerosvitu, šachový turnaj moci, cesta z tmy na výslnie. Je to temná moderná rozprávka, v ktorej sila a peniaze vyhrávajú nad… Nad všetkým.

• Peter Pišťanek: Rivers of Babylon / dramatizácia, réžia, scéna: Diego de Brea / kostýmy: Katarína Holková / hrajú: Milan Ondrík, Petra Vajdová, Robert Roth, Alexander Bárta, Diana Mórová, Monika Potokárová, Branislav Bystriansky, Ľubomír Paulovič a ďalší / premiéra: 30. a 31. januára v Činohre SND

Viac na túto tému: #SND #Rivers of Babylon