Ako si zachovať tvár v čase krízy

Sníva o rodine a normálnom živote. Krásnej, no chudobnej Adriane však chce jej životom ubitá matka zabezpečiť v krízou poznamenanom svete lepší život.

16.04.2016 16:00
33 rimanka press02 Foto:
Peter Cibula (Gino) a Tatiana Poláková (Adriana) v inscenácii Rimanka, ktorú dnes v slovenskej premiére uvedie Štátne divadlo Košice.
debata

Šestnásťročnú naivku, ktorá rada pózuje maliarom nahá, presvedčí, že predávať vlastné telo nie je hriech. To je začiatok jej tragického osudu, ktorý ovplyvnia traja muži. Do Adriany zaľúbený úradník fašistickej polície Astarita, jej láska – mladý odbojár Gino z bohatej rodiny a jeden z klientov, inak násilný vrah Carlo. Slávny neorealistický román Alberta Moraviu Rimanka ožije dnes na scéne Štátneho divadla Košice.

„Keď sme ho dramatizovali, na Slovensku sa zvolebnievalo. Dobové vyjadrenia talianskej fašistickej strany, ktoré sme len dôsledne preložili a použili v dramatizácii, prekvapivo splývali s rétorikou, ktorá znela v predvolebnom boji. To, čo sa ukrýva v podhubí Moraviovho románu, sa aktualizuje samo. Bohužiaľ v realite,“ povedala režisérka Valeria Schulczová, ktorá na divadelnej adaptácii literárnej predlohy spolupracovala s Romanom Olekšákom.

V inscenácii sa prepletajú a dopĺňajú dve základné línie. Intímny príbeh Adriany kruto skúšanej dramatickými zvratmi, ktoré jej život vmetie pod nohy, a politické podhubie nastupujúceho fašizmu, keď extrémistické a radikálne sily dostali zelenú. „Snažili sme sa oživiť situáciu z románu a použiť možno aj dnešný jazyk, ale zachovať myslenie a konanie postáv. Posilnili sme celú fašistickú linku, a tak kontakt príbehu s celospoločenským dianím vytvoril nadstavbu,“ pokračovala režisérka.

Na javisku sa rozhodla neexperimentovať. Ako v románe aj na javisku sledujeme osudové peripetie jednotlivcov i spoločnosti očami ústrednej hrdinky. Aby mal podľa nej „divák šancu sa s Adrianou identifikovať alebo minimálne sa nechať uniesť príbehom práve ňou“. Aj vo chvíľach, keď uvažuje o svojej profesii prostitútky, alebo prežíva stavy úzkosti či strachu o vlastný život, ale nedokáže sa ho vzdať.

„Slušní ľudia sú omnoho náchylnejší ísť s veľkými režimami a vnútorne kolaborovať. Moravia krásne ukázal, že napriek tomu, v čom sa človek pohybuje, môže zostať vnútorné čistý, hoci stojí na okraji spoločnosti. Prostitútka Adriana sa dostáva na spoločenské dno, zachováva si však vnútornú morálnu integritu, snaží sa nájsť to dobré, je obdarená životným optimizmom, hoci na živočíšnej úrovni, a paradoxne tak ako jediná pôsobí ako čistý človek,“ spomenula Valerie Schulczová.

Román, ktorého príbeh sa odohráva v období medzi dvoma vojnami, vyvolal rozruch a kontroverzné reakcie už v roku 1947, keď vyšiel. Moraviovi vyniesol úspech na celom svete. V polovici päťdesiatych rokov Rimanku sfilmoval Luigi Zampa s Ginou Lollobrigidou v hlavnej úlohe. V košickej inscenácii hrá na scéne Pavla Andraška a v kostýmoch Lucie Šedivej ústrednú hrdinku Tatiana Poláková.

„Dramatická cesta vzostupu moci a dramatická cesta hľadania osobného šťastia. Jednoducho príbeh o tom, kto si dokáže zachovať vlastnú tvár aj v čase krízy. To je košická Rimanka,“ dodala dramaturgička Miriam Kičiňová.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Rimanka #Tatiana Poláková #Peter Cibula