Recenzia: Sissi - nešťastná cisárovná

Život a smrť cisárovnej Sissi je vynikajúci umelecký námet. Krásna, temperamentná a inteligentná žena, manželka jedného z najmocnejších mužov svojej doby, historická celebrita. Zároveň však aj nešťastná žena, ktorá s pribúdajúcimi rokmi čoraz viac unikala do sveta svojich extravagantných záľub. Žiaľ, ani tento vďačný materiál nestačil na to, aby vznikla výnimočná a aktuálna inscenácia.

20.06.2016 09:00
Táňa Pauhofová (Sissi) a Tomáš Maštalír (Franz... Foto:
Táňa Pauhofová (Sissi) a Tomáš Maštalír (Franz Jozef) v inscenácii Sissi (úteky Alžbety Rakúskej).

Historická celebrita

Autor Viliam Klimáček, ktorý hru napísal na objednávku Slovenského národného divadla, pritom bezpochyby mal ambíciu vytvoriť text, ktorý by sa stal základom pre aktuálnu inscenáciu. Na život Alžbety Rakúskej nahliada predovšetkým cez menej známe fakty, pokúša sa ukázať zdroj jej frustrácií, rodinných tragédií a vyvrátiť niektoré vžité, no nepresné predstavy.

Pred divákmi teda stojí Sissi, ktorá pod silným tlakom dvora rýchlo rezignuje nielen na možnosť mať politický vplyv, ale aj na manželské šťastie a výchovu detí. Kompenzáciou za nenaplnený život sú fanatické úteky k starostlivosti o svoj vzhľad a cestovanie. Tu autor ponúka silnú paralelu k súčasnej generácii. Klimáčkova hra však sleduje osudy viacerých postáv naprieč širokým časovým obdobím, čo vedie nielen k niekoľkým dejovým líniám, ale, žiaľ, aj k istej encyklopedickosti.

Režisérka Eszter Novák navyše k ponúkanému materiálu pristupuje konzervatívne. Klimáčkov pohľad na Sissi ako predobraz súčasných nešťastníkov, naháňajúcich sa za zážitkami a krásnym telom, zostáva len na povrchu a inscenácia hľadá východiská skôr vo forme ako v obsahu. Nápomocné sú krásne historické kostýmy Petra Čaneckého či práca s rozsiahlym zborom. Ten tvoria sivé postavičky, škrupulózni dvorania, ktorí štylizovaným herectvom, gestami či spevom tvoria obraz toho, s čím musela cisárovná bojovať. Žiaľ, ani tie nemohli udržať dynamiku inscenácie. Trojhodinové predstavenie sa tak pocitovo ešte predlžuje.

Málo hereckých prekvapení

Ani z pohľadu herectva nejde o výzvu. Do postavy Sissi je podľa očakávaní obsadená Táňa Pauhofová, ktorá predvádza výkon vo svojom vysokom štandarde. Škoda, že bez výrazných a prekvapivých momentov. Výkon Tomáša Maštalíra ako cisára Franza Jozefa bol miestami hnaný do extrémnej emocionality. Divákov iste zaujme predstaviteľ korunného princa Rudolfa Daniel Fischer, ktorý v komickej miniatúre výborne stvárňuje novorodenca a neskôr až kabaretne zhýralého a nešťastného mladého muža. Čistý a presvedčivý výkon bez hereckých stereotypov opäť predvádza Monika Potokárová ako Mary Vetserová.

Sissi (úteky Alžbety Rakúskej) mohla byť jednou z inscenácií, ktorá uspokojí nielen fanklub historickej celebrity. Žiaľ, absencia presahu k súčasnosti z nej robí len historickú hru, ktorá trochu zdĺhavo rozpráva o nešťastnom živote krásnej cisárovnej.

Viliam Klimáček: Sissi (úteky Alžbety Rakúskej) / réžia: Ezster Novák / scéna: Jozef Ciller / kostýmy: Peter Čanecký / hrajú: Táňa Pauhofová, Tomáš Maštalír, Daniel Fischer, Monika Potokárová a ďalší / premiéra: 7. a 8. júna v SND

Viac na túto tému: #SND #Viliam Klimáček #Táňa Pauhofová #Tomáš Maštalír #divadelná recenzia #Ezster Novák