Recenzia: Voyerom vstup povolený. Na vlastné riziko!

Chcete sa stať súčasťou divadelnej inscenácie? Ležať v posteli, na ktorej okraji prežívajú herci búrlivú ľúbostnú hádku? Alebo sedieť na schodoch len niekoľko centimetrov od plačúcej herečky a doslova jej dýchať na krk? To všetko za prítomnosti desiatok ďalších divákov! Potom je práve vám určená novinka Divadla DPM s názvom Porucha (Vianoce v Stalkville), ktorá spĺňa viaceré atribúty imerzného divadla. Divadla, v ktorom sú diváci súčasťou príbehu, respektíve vo fyzickom centre diania.

22.07.2016 12:00
Porucha (Vianoce v Stalkville) Foto:
Inscenácia Porucha (Vianoce v Stalkville) navodzuje medzi hercami a divákmi intenzívne emocionálne puto.

Divadlo nepatrí len na kamenné javiská a rovnako nie je iba doménou hercov. Chátrajúca budova v centre Bratislavy na Laurinskej ulici 14 prichýlila toto leto do svojich útrob inscenáciu, ktorá sa odohráva súbežne na troch poschodiach, pričom je len na samotnom divákovi, ktorú z – niekedy až šiestich – paralelných dejových línií sa práve rozhodne sledovať, či do ktorej z nich sa rozhodne aktívne vstúpiť. Musí však dodržať základné pravidlo, to jest – neprehovoriť.

Komplikovaný vzťah dvoch sestier, z ktorých jedna druhej vyčíta, že ju rodičia mali radšej. Rozchádzajúci sa mužský milenecký pár, ktorý zúfalo túži po skutočnej láske, ale robí všetko pre to, aby ju nikdy nedosiahol. Frustrovaný rozhlasový moderátor, ktorý spovedá psychoterapeuta s poruchami spánku a obsesívnym správaním. Dve malé deti filozofujúce o Bohu. Aj osudy týchto ľudí sa prelínajú počas vianočnej noci v mestečku Stalkville, v ktorom sa z diváka stáva voyer tých najintímnejších fyzických aj duševných tajomstiev desiatich ubolených ľudských duší.

Inscenácia Porucha (Vianoce v Stalkville). Foto: Dominik Žižka
Porucha (Vianoce v Stalkville) Inscenácia Porucha (Vianoce v Stalkville).

Možnosť priameho kontaktu s hercom umožňuje divákovi nový typ zážitku v porovnaní s tým, na aký je zvyknutý z kamenných divadiel, kde je priestor hľadiska a javiska jasne oddelený. Ponorenie sa diváka do emočného sveta postáv sa stáva alfou a omegou tohto divadelného konceptu, ktorý znásobuje zvedavosť každou ďalšou minútou. Tomu je prispôsobené aj herectvo desiatich mladých hercov a herečiek Divadla DPM aj jeho hostí, ktoré pracuje s filmovým detailom. Prežívanie emócií je v ich podaní maximálne autentické, pričom všetci zúčastnení podávajú koncentrovaný a kompaktný výkon.

Na slovenské pomery unikátny koncept priniesla a zrežírovala podľa textov nemeckého dramatika Falka Richtera progresívna česká režisérka Petra Tejnorová, ktorá má za sebou aj čerstvú spoluprácu s činohrou Národného divadla v Prahe. Jej inscenačný prístup kladie vysoké nároky nielen na samotnú réžiu, ale aj na technickú synchronizáciu a hereckú logistiku. Výborne zvládnutá je nielen sugestívna hyperrealistická scénografia (Adriana Černá), ale aj svetelný (Tomáš Morávek) a zvukový dizajn (Dominik Žiška) inscenácie.

Len máloktorý súčasný divadelný projekt dokáže navodiť medzi hercami a divákmi také intenzívne emocionálne puto ako práve Porucha (Vianoce v Stalkville). Ak je pre vás divadlo primárne pocitovou záležitosťou a navyše máte radi aj dobrodružstvo, potom nie je nad čím váhať. Vstup do budovy je však na vlastné riziko!

5 hviezdičiek z 5

• Porucha (Vianoce v Stalkville) / koncept a réžia: Petra Tejnorová / choreografia: Jaro Viňarský / hrajú: Barbora Andrešičová, Katarína Andrejcová, Tomáš Turek, Tomáš Pokorný, Tomáš Grega, Michaela Halcinová, Braňo Mosný a ďalší / premiéra: 5. a 6. júla v Divadle DPM Bratislava, reprízy 5., 6. a 7. augusta

Viac na túto tému: #divadelná recenzia #Porucha (Vianoce v Stalkville) #Divadlo DPM #Petra Tejnorová