Recenzia: Boj, strach a skúsenosť

Rozdiel medzi dneškom a časom, keď žil nemecký dramatik, lekár a revolucionár Karl Georg Büchner, je v tom, že dnes inscenátorov jeho buričského pamfletu Posol hesenského vidieka nikto za jeho šírenie nebude stíhať.

27.10.2016 14:00
33 -mier chatrciam  2x Foto:
V hre sa predstaví Robert Roth.

Aj napriek tomu, že súčasťou inscenovania tohto textu v Modrom salóne SND bola pieseň Anarchy In The U.K. Sex Pistols. Pieseň, ktorá podobne ako skupina samotná vidí život viac ako pesimisticky.

Inscenovanie pamfletu je počinom nielen vzhľadom na politicko-historický kontext Büchnerovho života. Pamflet sa v našej divadelnej kultúre objavil doteraz hádam iba ako súčasť historických hier, nie ako podklad k svojbytnému divadelnému spracovaniu. Navyše po obsahovej stránke nevyjadruje iba stav Hesenska v roku 1834, kedy vznikol, ale ostrosťou a sociálno-kritickým rozmerom pripomína obdobie pred Veľkou francúzskou revolúciou a neľútostným vypočítavaním veľkých a zbytočných nákladov na vedenie štátneho aparátu či tvrdou obhajobou obyčajných „roľníkov“ revolučné texty Ruska pred Veľkou októbrovou revolúciou atď.

Paralely k súčasnosti a zároveň hlboká skepsa boli pravdepodobne dôvodom, prečo režisérka Ingrid Timková vytvorila z textu divadelný variant, ktorý oprela nielen o Anarchy In The U.K, ale aj o schopnosť Roberta Rotha v anarchistickom tóne s ním herecky narábať. Taktiež aj o jeho schopnosť použiť fyzický vzhľad a hlas na karikovanie vtedajšej reality, ktorú tak pomohol „hladšie“ premostiť s tou dnešnou. Heslo, pod ktorým sa leták šíril a ktoré sa stalo názvom inscenácie Mier chatrčiam! Vojnu palácom!, sa tak počas predstavenia stávalo čím ďalej tým viac iba metaforickou hranicou medzi divadlom a politickou akciou.

Na javisku sme mohli vidieť „džemovanie“ i zúfalstvo či snahu civilne alebo expresívne gesticky, pohybovo atď. presvedčiť nás o platnosti Büchnerových slov. K tomu mu napomáhala imaginárna scéna, ktorú premieňal raz na celu spútavajúcu zúfalého anarchistu, inokedy na scénu, na ktorej sa snažil mladý muž racionálne vyzývať k uvedomeniu a vzbure. Rothovo konanie podporovala tma, prudké hudobné strihy, pár reflektorov, občas náladové svietenie a v závere premietnutý jeden z najznámejších obrazov romantického francúzskeho maliara Eugèna Delacroixa Sloboda vedie ľud na barikády. Škoda, že obraz pointoval inscenáciu v pesimistickom duchu – Sloboda nám zdvihla prostredník dohora (vďaka rozanimovaniu). Monodrám nebýva na Slovensku inscenovaných v profesionálnych podmienkach veľa. Ak by teda niekoho odradil ostrý tón inscenácie (ale veď Büchner pamflet napísal ako 21-ročný!), môže ho zaujať aspoň spôsob, akým Roth zvláda jednu z najťažších úloh pre herca. Byť na javisku sám. A hlavne nebáť sa položiť si otázku, či má takú širokú škálu hereckých prostriedkov, že nesklame.

• Georg Büchner: Mier chatrčiam! Vojnu palácom! / réžia: Ingrid Timková / scéna a kostýmy: Ema Terenová / hrá: Robert Roth / premiéra: 12. októbra v Modrom salóne SND

Viac na túto tému: #Robert Roth #Mier chatrčiam! Vojnu palácom! #Ingrid Timková