Recenzia: V elegantnom hoteli Bristol Roalda Dahla neubytovali

Vkusný priestor luxusného hotela. Recepčná aj servírka sú uhladené a diskrétne. Páni sa nevedia dočkať vernisáže obrazov, dámy sa vášnivo zaujímajú o Liszta. Kto by veril, že v tomto hoteli sú potkany. A nielen tie s chvostmi.

05.12.2016 14:00
Apartmán v hoteli Bristol Foto:
Všetci účinkujúci herci dostávajú v Apartmáne v hoteli Bristol menší, ale vyrovnaný priestor.
debata (3)

Pri tvorbe inscenácie Apartmán v hoteli Bristol sa stretla podobná konštelácia ako pri inscenácii Bál, uvedenej minulú divadelnú sezónu. Poviedkovú tvorbu do jedného celku spojil dramaturg Daniel Majling a na javisko ju s takmer totožným umeleckým tímom preniesol režisér Michal Vajdička. No kým v inscenácii Bál bola literárnym východiskom Timrava, v prípade Apartmánu v hoteli Bristol je reč o tvorbe britského spisovateľa nórskeho pôvodu Roalda Dahla.

Elegantný celok

V jednom príbehu zakotvenom do divadelne vďačného prostredia hotelového loby baru sa ocitli postavy z viacerých autorových poviedok. Stretneme menších aj väčších podvodníkov, unudené paničky, exotického boháča s ohurujúco krásnou dcérou, ale aj vojnového veterána a záhadného lovca potkanov. Pravdaže, Dahlova tvorba je vo svojej podstate veľmi temná, dokonca morbídna, a tak sa v príbehu sekajú prsty, v zamknutej izbe je ukrytá mladá žena s nákazlivou chorobou a manželská nevera sa vyrieši raz a navždy. Vďaka literárnej zručnosti Daniela Majlinga všetko vytvára elegantný celok. Jednotlivé príbehy do seba zapadajú a skladačka elegantne funguje aj napriek neprehliadnuteľnej fragmentárnosti.

Aj režisér Michal Vajdička spolu s výtvarníkmi vytvoril estetickú salónnu inscenáciu. Kostýmy Kataríny Hollej sú prehliadkou toho najkrajšieho, čo ponúkla móda päťdesiatych rokov, scéna Pavla Andraška predstavujúca vstupnú halu hotela s dominantným schodiskom je efektná aj funkčná.

Využitý herecký priestor

Vďaka poviedkovému pôvodu postáv získavajú všetci účinkujúci herci menší, ale vyrovnaný priestor, čo je výborná príležitosť pre hereckú drobnokresbu a detail. V komickej rovine ju využívajú najmä Tomáš Maštalír ako podvodník Don Carlos s výrazným španielskym akcentom, Daniel Fischer ako smoliar Oswald Cornelius, ale aj Gabriela Dzuríková a Monika Hilmerová ako energická dvojica „priateliek“ Mária a Samantha.

Vážnejší tón do inscenácie vnášajú výkony Kamily Magálovej ako psychicky týranej manželky riaditeľa hotela a Emila Horvátha ako vojnového veterána trpiaceho výčitkami svedomia. To však celkom nestačí. Treba priznať, že snaha o vytvorenie vkusnej a bezpečne páčivej inscenácie takmer úplne potlačila temnú atmosféru, ktorú Dahlova tvorba ponúka. Čierny humor je v inscenácii len naznačený, vážnejšie tóny zaznejú len zriedka, téma „ľudských potkanov“ je nevyužitá. Účinku sa míňa aj záverečná pointa, v ktorej sa vojnový letec rozhodne zobrať spravodlivosť do vlastných rúk.

Apartmán v hoteli Bristol je elegantná a estetická inscenácia, ktorá iste nejedného diváka poteší. Roalda Dahla v ňom však neubytovali.

• Roald Dahl: Apartmán v hoteli Bristol / réžia: Michal Vajdička / adaptácia a dramaturgia: Daniel Majling / scéna: Pavol Andraško / kostýmy: Katarína Hollá / hudba: Michal Novinski / účinkujú: Jozef Vajda, Kamila Magálová, Zdena Studenková, Ľuboš Kostelný, Monika Hilmerová, Gabriela Dzuríková, Emil Horváth, Daniel Fischer, Tomáš Maštalír a ďalší / premiéra: 12. a 13. novembra 2016 v Sále Činohry SND

3 debata chyba
Viac na túto tému: #recenzia #Činohra SND #Roald Dahl #Michal Vajdička #Apartmán v hoteli Bristol