Divadlo: Esterházyovci opäť na scéne

V Štúdiu novej budovy SND uviedli novú hru Mercedes Benz, ktorú napísal maďarský spisovateľ Péter Esterházy.

Martin Huba, Robert Roth
Hra Mercedes benz - Martin Huba (Pán), vľavo a Robert Roth (Lucifer).
Autor:

Esterházyovci vlastnili pozemky aj na území Slovenska a v Galante mali aj kaštieľ. Život Pétera Esterházyho bol teda so Slovenskom spätý. Mal podobný osud ako mnohí: bol degradovaný. Keďže sa narodil v roku 1950, vyrastal ako „obyčajný chlapec“, ktorý však musel – vďaka panskému pôvodu – prežiť veľké traumy. Vďaka talentu však mohol neskôr o svojich pocitoch a poznaniach písať. Stal sa úspešným spisovateľom, ktorý mal podmanivý imidž aj dielo. A živé literárne aj osobné vzťahy so Slovenskom. Žiaľ, vlani – počas príprav tejto hry na uvedenie v Bratislave – zomrel.

Inscenácia – historická revue – je výbornou príležitosťou dozvedieť sa viac o rode Esterházyovcov a o našich dejinách spojených s monarchiou. Esterházy to skúma aj kvôli sebe. Tento kúsok Európy je historicky veľmi zamotaný. Táto veľká téma bola iste náročnou výzvou aj pre režiséra inscenácie Romana Poláka. Ide totiž o skĺbenie súkromných a dejinných udalostí v stredoeurópskom priestore, o vzťahy troch krajín, ktoré boli v jednom spoločenstve a zažívali samé drámy, prevraty, revolúcie, vojny, boje, sváry o hranice i ideologické smerovanie. Toto všetko skúma aj Esterházy a keďže aj jeho rodina hrala v dejinách úlohu, má osobnú optiku. Z inscenácie cítiť túto presilu „materiálu“, emočného i faktografického, a ešte sú tu odkazy na iných umelcov, citácie a reálne vstupy účinkujúcich (aj priame oslovovanie divákov) aj hrané vstupy (akože sa skúša divadlo). Diváci majú čo robiť, aby to všetko vnímali. Je však naozaj zaujímavé sledovať, akými prostriedkami spracovali v SND zložitý námet a ako vyjadrili veľkú dobovú fresku s detailným pohľadom na osud jednej rodiny v nej.

Nosnými postavami sú traja Esterházyovci – starý otec knieža (Dušan Jamrich), otec (Ľuboš Kostelný) a syn spisovateľ (Ondrej Kovaľ). Najmä postava syna Kovaľovi i režisérovi vyšla. Divák sa dozvie o jeho výchove, o vzťahoch v rodine, ktoré boli ovplyvnené historickým vývojom a degradáciou šľachtického rodu na outsiderov. Odrazu je hre plno citu a z jednoduchých gest a zo zvláštnych výjavov sa dozvedáme, akú podobu mal život týchto ľudí. Pekná je najmä scéna, v ktorej matka (Monika Potokárová) učí syna, ako sa má báť a byť v živote opatrný, ako má na všetko prisvedčiť, so všetkým súhlasiť, nepriečiť sa, nepresadzovať vlastné názory. Je tu naznačená širšia súvislosť – nielen bývalí grófi boli v tunajších končinách vedení k bohabojnosti a vlastne k zbabelosti. Či to je Slovensko, Maďarsko, alebo Rakúsko, všade sa udalosti vyvíjali tak, že vzpriamovaniu charakterov to neprialo. Ľudia sa skôr lámali a klesali na dno – ako aj otec Esterházy, ktorého syn miloval a musel jeho úpadok sledovať v jedinej izbe, kde žili po tom, čo im všetko vzali. Otec sa snažil prežiť pomocou alkoholu. „Opilecká“ scéna s jelením ručaním patrí k silným: Doba ručala od bolesti, javilo sa to ako šialenstvo a v takej atmosfére sa formoval aj jemnocitný Péter Esterházy. O to lepší bol potom spisovateľ.

Zaujímavá je aj postava slúžky u Esterházyovcov (Anna Javorková), hudobníka Haydna (Vladimír Obšil) či rôzne epizódne postavy Jána Galloviča (napr. idealista, revolucionár). Naznačujú rôzne vzťahy a zasa odhaľujú málo sebavedomia – slúžka je očarená, že si ju pán vôbec všimol, revolucionár v skutočnosti pána stále rešpektuje a neodváži sa ho zastreliť… Tieto scény sú iba náznaky, jemné ťahy štetcom, ale do mozaiky doby živo zapadajú. Najvyššími sudcami sú boh (Martin Huba) a diabol (Robert Roth). Tí sa šikovne prevteľujú aj do iných postáv, napríklad do eštebákov (Huba ako eštebák bol prekvapujúco drsný). Ešte treba objasniť, že hra sa volá podľa piesne Janis Joplin, ktorá tvorí pointu inscenácie. Je to smiech z konca pesničky, ktorý vyjadruje aj úzkosť, aj radosť, aj nádej, aj úzkosť… Bola to obľúbená pieseň Pétera Esterházyho. A aj rezignovaného boha z hry.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ
Nehoda

Hrôzostrašný triler Nehoda je presiaknutý humorom

17.02.2017 09:00

Žijem a všetko sa mi len sníva, alebo som už blízko hranice, spoza ktorej niet návratu? Pýta sa mladá Eszter, ktorá pri motocyklovej nehode stratila snúbenca.

Marián Labuda

Osudové stretnutie s Tisom. Na javisku

16.02.2017 14:00

Katolícky kňaz, ktorý sa v mene svojho ideálu spojil s fašistami, je najtragickejšou postavou slovenských dejín.

Dobro hra

Strach, Dobro aj Podvolenie. O najlepšiu hru bojuje 9 inscenácií

11.02.2017 09:00

Finalisti festivalu súčasného slovenského divadla Nová dráma/New Drama 2017 sú známi. Na celoslovenskom divadelnom festivale sa predstaví a o ceny zabojuje deväť inscenácií súčasnej slovenskej a svetovej drámy.

zemetrasenie, seizmológ,

Panamu zasiahlo zemetrasenie, v metropole sa triasli mrakodrapy

20.02.2017 22:18

Silno pociťované zemetrasenie otriasalo mrakodrapmi v hlavnom meste Panamy a vynútilo si evakuáciu niektorých budov.

Herbert Raymond McMaster

Trump si za bezpečnostného poradcu vybral generála McMastera

20.02.2017 21:35

Americký prezident Donald Trump si ako nového poradcu pre národnú bezpečnosť vybral generála Herberta Raymonda McMastera.

Marián Tkáč

Matica sa podpísala pod škandalózne video

20.02.2017 20:00

Ustanovizeň, ktorá by mala budovať povedomie národa, namiesto toho pustila na verejnosť video, z ktorého cítiť obhajobu fašistického Slovenského štátu.

vitalij čurkin

Zomrel ruský veľvyslanec pri OSN Vitalij Čurkin

20.02.2017 19:10, aktualizované: 20:50

Vo veku 64 rokov v New Yorku náhle zomrel dlhoročný veľvyslanec Ruska pri OSN Vitalij Čurkin.