Alena Pajtinková: Ako tancovala s Ivanom Trojanom a ako sa naučila reč Evy Mázikovej

Herečka Alena Pajtinková pôsobí ako živel. Má veľa energie, je pôvabná, vie spievať aj tancovať. Nie náhodou hrá v novom filme Ondřeja Trojana Bourák jednu z hlavných postáv, temperamentnú a vnadnú Bublinu. Mnohorakosť jej talentu môžu diváci naostro spoznať na tohtoročných Letných shakespearovských slávnostiach. Bude hrať Adrianu v Komédii omylov a spievať na Shakespeare koncerte, ktorý by mal odštartovať novú tradíciu.

08.08.2020 08:00
Alena Pajtinkova Foto: ,
Herečka Alena Pajtinková.
debata

Čoskoro – 13. a 14. augusta uvidíme na Bratislavskom hrade aj nový druh predstavení, odznejú dva Shakespeare koncerty. Akú tam máte rolu?

Už názov napovedá, že to je koncert, výber piesní z inscenácií za 20 rokov trvania Letných shakespearovských slávností. Ja síce momentálne hrám v inscenácii Komédia omylov, ale nespievam tam, takže na koncerte vystupujem s pesničkami kolegýň z tejto inscenácie a aj ďalších. Okrem iného spievam piesne z Kupca benátskeho, v ktorom som začínala ešte ako konzervatoristka v zbore, a teraz spievam sólový part.

Koncert obsahuje sedemnásť pesničiek, koľko ich máte vy?

Štyri sólové, ale vypomáhame si. Stále sme všetci na javisku a stále spievame. Spievam kolegom vokály. Ľuboš Kostelný celý koncert prepája. Nespieva, ale napokon prednáša monológy z inscenácií. Legendárny je jeho výstup Podpicha so psom Pozorkom v podaní Tomáša Gregu z Dvoch pánov z Verony, ale pripomenie aj inscenácie Antonius a Kleopatra či svoj dialóg Jaga z inscenácie Othello, kde s ním vystúpi aj Daniel Žulčák.

Letné shakespearovské slávnosti uzavrie 13. a... Foto: LSS
Shakespeare koncert Letné shakespearovské slávnosti uzavrie 13. a 14.8. Shakespeare koncert.

Máte kostýmy?

Sme „uniformovaní“. Všetci sme oblečení rovnako, civilne, len Ľuboš Kostelný je v kostýme.

Je to iné, ako keď spievate pesničky v punkrockovej kapele Bijou Terrier, kde pôsobíte?

Úplne iné. Mne sa ten projekt páči, pretože po dvadsiatich rokoch si Letné shakespearovské slávnosti zaslúžia takýto výber naj momentov. Počas celého koncertu bude na javisku aj projekcia, diváci uvidia ukážky z inscenácií, fotky, videá. A dozvedia sa aj to, v ktorom roku bola premiéra ktorej hry, kto ju režíroval, kto robil výpravu a podobne.

Nakoľko patríte k histórii Shakespearovských slávností? Účinkovali ste okrem Komédie omylov ešte v niektorej inej inscenácii?

Práve v Kupcovi benátskom režiséra Romana Poláka. To bola prvá slovenská inscenácia v rámci Letných shakespearovských slávností. Aj Komédiu omylov režíroval Roman Polák. Musím ale podotknúť, že ja som do tejto inscenácie „doskočila“ za Peťu Vajdovú, ktorá bola na materskej dovolenke. Takže som taká "polopôvodná“ súčasť zostavy.

V Komédii omylov s Martinom Šalachom a... Foto: LSS
IMG 5165 V Komédii omylov s Martinom Šalachom a Dominikou Žiaranovou, ktorú tento rok hrajú na Bratislavskom hrade od 7. do 12. augusta.

Ako sa vám hrá Shakespeare? Niektorí herci hovoria, že Shakespeare je náročný na improvizáciu, keby im kúsok textu vypadol. Sú síce zvyknutí vynájsť sa, ale vo verši to nie je také ľahké.

Ja som na javisku najmä s Robom Rothom a s Martinom Šalachom, ktorí sú veľkí improvizátori, najmä Robo Roth. Hlavne keď máme veľa repríz za sebou, tak už si hranie chlapci začnú troška ozvláštňovať.

Vyrušuje vás to, alebo je to zábava?

Je to "sranda“, veď hráme komédiu. A Komédia omylov je výborná! Roman Polák ju výborne zrežíroval. Chalani hrajú vlastne dvojroly, čiže majú dvojnásobnú prácu. Ale aby som to uviedla na správnu mieru, improvizácia v Shakespearovi sa nenúka preto, že by človek zabudol text – len ho chce troška obmeniť. Myslím, že preklad Ľubomíra Feldeka tomu pomáha, lebo on komédie prekladá veľmi šťavnato a vtipne. Niekedy až hovorovo, takže niekde malá hercova improvizácia nemusí uškodiť. Niektoré Feldekove preklady sú veľmi súčasné, takže ich ani improvizácia nenaruší.

Zdá sa, že máte zmysel pre humor – aj vy ste v niečom improvizovali?

Mám rada humor, no ešte nie som v tomto smere natoľko doma, aby som si dovolila improvizovať v shakespearovskom verši. To teda nie! Skôr ide o to, aby som reagovala na kolegu a aby som sa úplne nezložila od smiechu. Skrátka – radi to hráme a sme fajn partia.

Vaša postava v Komédii omylov je Adriana, manželka Antifolusa, ktorého hrá Robert Roth. Ako sa vám hrá?

Robo hrá dvojrolu, dvojčatá, ktoré sa od útleho veku nevideli, myslia si, že sa už nikdy nestretnú. A práve to prináša zápletku: ja si myslím o jeho bratovi, že je to môj muž a on teda ničomu nerozumie. Som veľmi žiarlivá a môj muž je veľmi pod papučou, no tento vymenený vôbec nie! Z toho vzniká celý problém! Klasika – zámena postáv do kríža!

Alena Pajtinková v predstavení o Karolovi... Foto: Braňo Konečný
zem pamata mala Alena Pajtinková v predstavení o Karolovi Duchoňovi Zem pamätá spolu s Tomášom Gregom.

Videli sme vás aj v inscenácii Zem pamätá o Karolovi Duchoňovi, kde ste hrali Evu Mázikovú a aj kopec ďalších postáv. Ako ste si toto predstavenie študovali?

Som rada, že to konečne môžem niekde povedať. Hovorím si: už som hrala Mázikovú, tak už môžem skončiť, splnil sa mi sen. Pani Máziková je v dobrom neriadená strela a stvárniť ju je výzva. Rozpráva veľmi podobne, ako rozprával nebohý Jožko Bednárik. Zažila som ho v Nitre a v Divadle Andreja Bagara sme ho veľmi radi napodobňovali. Vypestovali sme si taký vlastný afekt, každý súbor nejaký má. Takže, ja som prišla na čítačku a použila som ho. Tá zrýchlená reč a špecifická dikcia boli typické pre Jožka Bednárika, ale aj pre Evu Mázikovú. Ani som nevedela, že to mám v talóne, ale na prvej čítačke som tak spustila a kolegovia povedali: No, Pajtinková to má hotové.

Sedí vám tá rýchla reč?

V prípade Evy Mázikovej si vždy musím jej repliky – ak sa to dlho nehralo – pred predstavením vzadu prerozprávať veľmi rýchlo. A musím sa priznať, že často sa v rýchlosti zabrebtnem. Dokonca riaditeľ martinského divadla, kde teraz pôsobím, František Výrostko, mi dohovára, aby som spomalila, že mi ľudia nebudú rozumieť. Ale podľa mňa je práve rýchlosť reči Evy Mázikovej kľúčová.

Predstavenie je vraj stále vypredané. Ako to je s ďalšou zaujímavou inscenáciou vášho domovského martinského divadla – Biológia politika Fouché!!! podľa predlohy Stefana Zweiga? Tam sa vám ako hralo?

Už sa asi končí. Predstavenie malo mať derniéru počas koronakrízy, ale práve vďaka "korone“ sa nekonala, tak dúfame, že si ho ešte zahráme. Keď je divadlo v menšom regióne, derniéry sú častejšie, lebo sa nám vyčerpá publikum. Fouchého hráme asi tri roky. Tým, že celé predstavenie spievame a tie texty nie sú jednoduché, lebo všade je kopec faktov o Veľkej francúzskej revolúcii, tak sa to ťažšie vníma. Ľudia nám hovorili, že sa im obsah pospájal, až keď hru videli druhý, tretí raz.

Predstavenie Biológia politika - Fouché!!! v... Foto: Braňo Konečný
FOUCHe11252 foto brano konecny mala Predstavenie Biológia politika - Fouché!!! v Martine.

Práveže nám sa predstavenie zdalo veľmi pochopiteľné a zaujímavé!

Tak asi máte dobrý prehľad.

Ešte sa vráťme k vydarenému divadelnému predstaveniu Zem pamätá nazvanému podľa piesne Karola Duchoňa. Režisér Jiří Havelka nám pred časom priznal, že dlho o Duchoňovej existencii vôbec netušil.

Áno, prvý raz ho počul, až keď režíroval v SND predstavenie Elity. Použil v inscenácii pieseň Zem pamätá, s ktorou v roku 1974 Duchoň vyhral Zlatú lýru. Havelku zaujalo, že Duchoňa stále počúvajú aj mladí ľudia. Zažíva comeback.

Vy počúvate Duchoňa?

Ale áno. Ja si myslím, že orchestrálne úpravy, ktoré hrali naše orchestre, či už Bromov, Belákov, Valovičov, boli veľmi zaujímavé. Kde už dnes počujete populárnu hudbu so swingovým orchestrom? To je totiž veľmi náročné.

Bola sa Eva Máziková na vás pozrieť v predstavení Zem pamätá?

Žije v Nemecku a ešte sa jej nepodarilo prísť, ale chystá sa. Bola tam však Zdena Studenková a Gabriela Dzúriková a obe povedali, že sa im to veľmi páčilo. Zdena Studenková tiež kedysi spievala s Duchoňom pieseň Náš učiteľ. Tá však kvôli skracovaniu z inscenácie vypadla, no postava Zdeny Studenkovej zostala.

Herečka Alena Pajtinková. Foto: Ľuboš Pilc, Pravda
Alena Pajtinková Herečka Alena Pajtinková.

Pôsobíte vo viacerých mestách, kde ste vlastne doma?

Keď som odchádzala po desiatich rokoch z nitrianskeho divadla, tak som žila naraz v troch mestách – v Nitre, v Martine a v Bratislave. Teraz sú už len dve. Odišla som síce do Slovenského komorného divadla v Martine, ale v Bratislave som si našla partnera, tak tu mám pevný bod. Sme striedavo v Martine aj tu, ale práve kupujeme byt v Bratislave. Do Martina sú to dve hodiny autom. Je to náročné, ale stojí mi to za to. Keď skúšam, som v Martine, a keď mám len predstavenie, dochádzam.

V ktorých inscenáciách vás diváci aktuálne môžu vidieť?

Zem pamätá, Biológia politika Fouché!!!, 1984 (Orwell), Komedie česká o bohatci a Lazarovi, Fóbie, Žobrácka opera od Havla, Národný cintorín. Nový je Spaľovač mŕtvol, ktorého režíruje Ján Luterán. V Nitre hrám v Dámskej šatni, v Aréne v predstavení Bella figura (po Zuzke Porubjakovej) a v Mestskom divadle P. O. Hviezdoslava je to Tektonika citov (po Petre Vajdovej). „Zbieram“ materské a dúfam, že potom sa vymeníme a zasa pôjdem na materskú ja.

Alena Pajtinková ako Bublina v čiernej komédii... Foto: BÁRA LOCKEFEER
Alena Pajtinkoa foto Bara Lockefeer mala Alena Pajtinková ako Bublina v čiernej komédii Ondřeja Trojana Bourák.

Ako ste sa dostali do českého filmu Bourák bratov Trojanovcov?

Musím sa za to poďakovať agentke Petre Svarinskej. Ona mi zavolala. Samozrejme, režisér Ondřej Trojan si niečo o mne pozrel, hlavne klipy našej kapely Bijou Terrier. Potom sme sa stretli. Ľudia ma môžu vidieť aj mimo môjho prirodzeného divadelného prostredia a možno práve to hudobné je mi prirodzenejšie, to ešte neviem isto. Môžu si skrátka napozerať aj túto moju stránku, neviem či temnú, alebo svetlú.

V kapele Bijou Terrier vraj vystupujete ako sopka Zita Rigondeaux, o čo ide?

Je to moje alter ego. Náš projekt Bijou Terrier vymyslel spevák Kuko z kapely Horkýže slíže. Tým, že sa titulujeme ako teatropunková formácia, máme aj pseudonymy. Prezentujeme sa tam so zveličením, aby ľudia vedeli, že to nemyslíme úplne vážne. Je nás šesť, som jediné dievča a chalani sú na mňa veľmi dobrí. Pankáči sú v jadre nežní. Napríklad Kuko Hrivnák nepovie žiadnu nadávku v súkromí, ale keď sa odklepe na koncerte, tak znie úplne inak.

Kto vymyslel ten názov?

Bijou Terrier vymyslel Kuko a Dano Kvasnica. Spolu s Kukom napísali knižku Smaragdové oči, je to detektívka. Kuko má strašne veľa nápadov, ktoré sa mu nevmestia do kapely. A tento názov vznikol z klipu, od ktorého sme odvodili seriál Doma na porádku. Som tam dcérou Evy Pavlíkovej a tá má kapelu, nazvanú podľa bojového plemena teriéra. Nič nie je čiernobiele, vo svete je veľa rozmanitosti. Aj náš názov spája zdanlivo nespojiteľné veci – bižutériu s teriérom, ale ide to.

Porozprávajte ešte, ako ste sa chystali na rolu dievčaťa prezývaného Bublina vo filme Bourák. Tá je frajerkou hlavnej postavy v podaní Ivana Trojana. Cestovali ste často do Prahy?

Najprv sme sa stretli s Ondřejom Trojanom a on asi cítil zo mňa energiu, ktorú potreboval. Áno, veľakrát som do Prahy jazdila, alebo okrem kostýmových a iných skúšok sme najmä s Ivanom Trojanom skúšali tanečnú choreografiu. Vo finiši som tam chodila každý týždeň na otočku a tancovali sme, Ivan totiž hrá výborného tanečníka.

O Ivanovi Trojanovi herečka a profesionálna tanečnica Kristýna Boková povedala, že má úžasný talent, ktorý doteraz len maskoval, aby nemusel neustále tancovať.

Kristína to samozrejme myslela v dobrom, ale nie je to pravda.

Osobne nám nedávno v rozhovore priznal, že na pionierskych táboroch tancoval úplne mimo rytmus. Vo filme je ale skvelý!

Ivan tak úžasne hrá, že je tanečník, až mu každý uverí. Jedna naša profesorka nám hovorila, že nemusíme byť baletní tanečníci, nemusíme mať talent na tanec, ale že to musíme vedieť zahrať. A to vie aj Ivan. Zvládol to s gráciou. Ja, ktorá som tancovala oveľa viac ako on, vo filme vyzerám ako horšia tanečnica. Takže prevalcoval ma absolútne, ale vzhľadom na jeho skúsenosti je to pochopiteľné.

Mali ste z neho trému?

Veľký rešpekt, ale Ivan je veľmi príjemný človek, veľmi mi pomáhal. On nakrútil viac filmov, než mám ja napozeraných, tak mi bol veľkou oporou. Aj sa ma zastával, lebo pri filmovačke je to ťažké, najmä pri exteriéroch, takže vedel povedať: Stop! Nechajte jej čas.

Objavili ste sa aj vo filme Ostrým nožom inšpirovaným skutočnou vraždou Daniela Tupého.

Ale to bola len jedna scéna. Zaklopala som na dvere mame obete ako novinárka, ona mi otvorila a ja som povedala jednu vetu.

Takže poriadna filmová rola bola až Bublina v Bourákovi? Ako sa vám páčil scenár filmu? Hneď ste film v duchu videli?

Nemám filmovú predstavivosť. Samozrejme, videla som v duchu „svoj film“, to má každý herec, ale vôbec som nevedela, čo čakať. O to skôr, že tento žáner je veľmi špecifický. Je to viacej žánrov dokopy a ja by som povedala, že to je dokonca pokus o nový žáner. Je to aj hudobný film, aj groteska. Pôsobí až komiksovo, je v ňom veľa strihov. Filmy Ondřeja Trojana poznám, ale tento sa zo všetkých vymyká. Pôvodne to nemala byť komédia, skôr sociálna sonda z oblasti severných Čiech. Ako to však písali s Petrom Jarchovským, zistili, že chcú radšej bláznivú záležitosť. Aj ja tvrdím, že to je taký český Tarantino, a hovoria to viacerí.

Herečka Petra Nesvačilová, ktorá vo filme tiež hrá, vymyslela režisérovi Trojanovi prezývku Trojantino.

Presne. Ja sa na tom filme veľmi bavím.

Čo váš priateľ? Prijal film?

On je môj veľký fanúšik. Boli sme spolu na premiére a potom ešte aj s kamarátmi. Som veľmi rada, že hrám práve v tomto filme, práve preto, že sa vymyká, či už žánrovo, alebo pokiaľ ide o hudbu, výtvarnú stránku, obsadenie, hoci – kritiky nemá úplne pozitívne. Ale ja si skôr myslím, že to je vždy tak, keď človek nevie zaradiť dielo, začína byť potom kritický, lebo nie je v tom úplne doma. Každá kritika je ale dobrá!

Ondřej Trojan často obsadzuje hercov opakovane. Nenaznačil vám niečo?

Keď sme dotočili, povedal, že by sme sa mohli vidieť pri ďalšej spolupráci.

A čo chystáte v divadle?

Teraz sme skúšali v Martine s Rastislavom Ballekom adaptáciu slávneho Orwellovho románu 1984. Mám tam šesť postáv a už mi chýba rola, ktorá by bola v hre od začiatku do konca. Musíte v jednej minúte predstaviť divákovi postavu, skúšate mnoho postáv a na každú máte malý priestor. Aj keď herec začína – dostane malú rolu a musí na nej ukázať, čo všetko vie. To je náročné. Čím má človek väčšiu plochu, tým má väčšiu šancu. Dvojvetový výstup je náročný. Až teraz to chápem.

Ivan Trojan nám tiež spomenul, že ho ktorýsi skúsenejší kolega varoval: Pozor, ty si v tých malých postavách taký dobrý, aby ti nezostali!

Ja som tiež zatiaľ herečka stredných postáv, nie tých veľkých. Nemám takú nosnú úlohu. Čakám.

Ale my vieme, po čom túžite. Je to Jago zo Shakespearovho Othella. Viete, že pred pár rokmi hosťovalo v Bratislave na divadelnom festivale Eurokontext islandské divadlo, kde už žena hrala Jaga?

Vždy sa herečiek pýtajú, či by chceli hrať Júliu alebo Oféliu. Mňa Júlia nikdy nelákala. Romantické hrdinky už vôbec nie. Ja som bola vždy skôr chlapčenský typ a postavy mužov boli v dobovej dramatike oveľa komplexnejšie, charaktery boli viac rozpísané. Je to tým, že ženy vtedy nehrali, herečky sa dostali na scénu až po stáročiach. A dodnes je problém, že je viac rolí pre mužov. V kamennom divadle sa hráva prierezový repertoár od antiky cez klasiku až po súčasnosť, takže muži herci si vždy viac prídu na svoje. Potom príde vek v živote herečky, keď už je tých rolí veľmi málo – keď je medzi matkou a mladou, vtedy je to problém. Vtedy musia dramaturgovia vymýšľať, čo s tým. U nás v Martine sa nám snažia dať priestor.

Keby ste nemali úlohy, môžete učiť. Ešte učíte na konzervatóriu mladých hercov?

Už nie. Tri roky som skúšala učiť na konzervatóriu v Nitre umelecký prednes, ale už sa to nedalo stíhať.

Vy ste z učiteľskej rodiny, tak ste mali k učeniu asi vzťah.

Áno, celá rodina je učiteľská, ja som vždy bola recitátor. Od malička. Keď som prišla študovať herectvo, recitovala som najmenej. Učitelia obyčajne neodporúčajú žiakom na základnej škole, aby išli na umeleckú školu, aby nestratili ilúzie. Ale ja som bola ešte v 15 rokoch veľmi detská, dobre som sa učila a učiteľka mi odporúčala hudobno-dramatický odbor. Mala som triednu učiteľku, ktorá ma viedla k prednesu, otec bol folklorista, hral na husle, mama je slovenčinárka, takže som mala vzťah k umeniu a literatúre.

Pochádzate z Hurbanova. Čo by ste tam odporučili zaujímavého turistom?

Narodila som sa v Komárne, ale vyrastala som v Hurbanove. Je tam pekne, máme skvelú ZUŠ-ku, hvezdáreň, observatórium, aj seizmologickú stanicu. Je tam vzácny seizmograf, ktorý zaznamenáva zemetrasenia na celom svete. Hurbanovo je najteplejšie mesto na Slovensku, preto máme meteorologickú stanicu. Starý názov Hurbanova je Stará Ďala, po maďarsky Ógyalla. A máme aj najväčší pivovar na Slovensku. Je mi ľúto, že sa do Hurbanova už asi natrvalo nevrátim, lebo je tam dobre, ale ja už žijem inde.

Alena Pajtinková

Narodila sa 7. augusta 1986 v Komárne. Vyštudovala hudobno-dramatický odbor konzervatória v Bratislave. Už počas štúdia si zahrala v niekoľkých inscenáciách v profesionálnych divadlách. Od roku 2007 bola členkou hereckého súboru DAB v Nitre, od 2017 je členkou súboru Slovenského komorného divadla Martin. Hosťovala aj v mnohých iných divadlách na Slovensku. Objavila sa v inscenáciách Divadla Astorka, na Novej Scéne či v Starom divadle Karola Spišáka v Nitre. Často spolupracovala s rozhlasom, filmom a televíziou. Diváci ju poznajú napríklad zo seriálov Obchod so šťastím, V mene zákona aj ako dabingovú herečku (svoj hlas prepožičala herečke Michele Rodriguez v seriáli Nezvestní). Okrem herectva sa aktívne venuje spevu. Od roku 2011 vystupuje pod menom Zita Rigondeaux ako speváčka punkovej kapely Bijouterrier, ktorá je úspešná na Slovensku aj v zahraničí. Účinkovala v úlohe Bubliny vo filme Ondřeja Trojana Bourák, ktorý je práve v kinách. Toto letu ju možno vidieť aj ako Adrianu v Komédii omylov na Letných shakespearovských slávnostiach v Bratislave. Je tiež jednou z účinkujúcich v predstavení koncert Shakespeare.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #shakespeare #Ivan Trojan #LSS #Zem pamätá #Bourák #Alena Pajtinková