Festival Pro - téza zaostrí na autorské divadlo

Búrlivé pocity, ktoré napĺňajú človeka v boji za slobodu a nezávislosť, pretavil britský režisér, tanečník a choreograf Nigel Charnock do inscenácie Revolution. Tanečné dielo, ktoré naštudoval s maďarským súborom Forte Company, otvorí vo štvrtok 18. októbra festival autorského divadla Pro - téza v bratislavskej A4 - Nultý priestor na jeho novej adrese v budove YMCA na Karpatskej ulici 2.

18.10.2012 12:00
pro-teza Bonbónikom festivalu Pro - téza bude... Foto:
Bonbónikom festivalu Pro - téza bude predstavenie švédskej skupiny Jus de la Vie s názvom Pas de deus sans toi.
debata

„Nigel Charnock je veľmi významný choreograf, ktorý dlhodobo robí zaujímavé inscenácie. Kombinácia s maďarských súborom sa nám zdala inšpiratívna, nová a podnetná,“ povedal dramaturg festivalu a riaditeľ A4 – Nultý priestor Ľubo Burgr. Otváracie predstavenie, inšpirované revolucionármi celého sveta, bude zároveň spomienkou na Nigela Charnocka. V júni renomovanému a svetovo uznávanému tvorcovi diagnostikovali rakovinu, 1. augusta v Londýne skonal.

Na rozdiel od minuloročného diétneho dvojdňového festivalu – príčinou bol nedostatok financií – je program 3. ročníka Pro – tézy bohatší. Prinesie 6 autorských predstavení súborov zo Slovenska, Česka, Maďarska a zo Švédska. A po prvý raz rozšíri aj miesto svojho pôsobenia: z Bratislavy sa presťahuje do trenčianskeho Klubu Lúč (20. – 22. 10.) a do banskobystrického centra nezávislej kultúry Záhrada (22. – 23. 10.).

„Slovenská časť festivalu je podstatne lacnejšia ako zahraničná. Časť financií máme z európskych grantov, stali sme sa súčasťou európskeho kultúrneho projektu DNA Development of New Art. Na dva roky sme dostali 10-tisíc eur. Z grantov ministerstva kultúry sme získali 12-tisíc eur,“ vysvetlil Ľubo Burgr.

Najvzácnejším hosťom bude švédska tanečnica, choreografka, zakladateľka a umelecká riaditeľka skupiny Jus de la Vie Charlotte Ofverholm. Príde s groteskou Pas de deux sans toi, v ktorej spája poéziu s cirkusom, živou hudbou a surovým tanečným divadlom. „Zaujímavá je najmä svojou expresivitou a zvláštnosťou pohybu. Robí vlastne akrobatické divadlo, pohybuje sa vo výškach a rôzne využíva priestor, ktorý prepája s obsahom a textom,“ spomenul dramaturg festivalu.

V inscenácii Simulante Bande rozohráva česká skupina VerTedance rozmanité podoby problémov, na ktoré deň čo deň narážajú hendikepovaní, túžiaci po normálnom živote.

Grand Prix z tohtoročného festivalu Nová dráma/New Drama zdobí predstavenie Stoky Pokus. Režisér a protagonista v jednej osobe Blaho Uhlár v ňom reflektuje vlastné boje o divadelné priestory a zároveň uvažuje o postavení umelca v spoločnosti.

Slovenskú scénu autorského divadla reprezentujú aj dve košické inscenácie, ktoré uvedie Pro – téza vo všetkých troch festivalových mestách. „Fasbuk divadla Na peróne mení pôvodné Stanislavského život v umení na život v grantoch. Je o tom, ako herec hľadá uplatnenie s čistým stotožnením a že musí hrať aj to, čo ho nebaví,“ povedal Ľubo Burgr, ktorý sa pod Fasbuk podpísal ako režisér. Spolu s Dušanom Vicenom priviedli na svet aj inscenáciu Apatiáni – Genetický kód, ktorá hovorí o márnej snahe človeka prijímať všetko so stoickým pokojom.

Záver Pro – tézy bude patriť hudbe. V Bratislave zahrá brooklynský projekt Talibani a v Banskej Bystrici nórsko-anglická zostava The Geordie Approach. Informácie o programe 3. ročníka festivalu autorského divadla sú na www.a4.sk.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba