Dlhá noc prináša obraz dnešného sveta

Udalosťami jednej dlhej noci diváka prevedie zanietený učiteľ jazyka zo seriálu Star Trek, poetický patológ, pobožná babička, frustrovaní manželia a osamelá cudzinka. Inscenácia novej hry Viliama Klimáčka Dlhá noc je prvou spoluprácou GUnaGu a tanečného divadla Elledanse, na doskách ktorého uplynulý víkend odznela jej úspešná premiéra. Publikum vtiahla do príbehu o chaotickom svete, v ktorom nespokojnosť s realitou a so sebou samým núti ľudí unikať do fiktívneho sveta fantázie.

19.10.2012 09:00
DSC 7014 - Version 2 Viktor Horján, Csongor... Foto:
Viktor Horján, Csongor Kassai, Judit Bárdos a Martin Meľo v prvom spoločnom predstavení divadiel GUnaGU a Elledanse - Dlhá noc.
debata

Neschopnosť čeliť sivej a depresívnej realite a akceptovať svoju rolu v nej môže byť príčinou napätia a zloby v spoločnosti. „Hlavná vrstva v hre sa týka skrytého násilia, ktoré existuje v obyčajných ľuďoch. Občas sa v nás dokáže nahromadiť taká tenzia, že para, ktorá sa z nás vypustí ako z čajníka, môže niekomu vážne ublížiť. Druhá vrstva je o fascinácii umelými svetmi, ktorými sa ľudia zaoberajú preto, lebo ten súčasný im nevyhovuje,“ interpretuje tému činoherno-tanečnej hry Dlhá noc Viliam Klimáček, ktorý sa ujal aj jej réžie.

Päť ľudských osudov, päť rôznych príbehov, ktoré sa odohrávajú počas dramatickej noci, sa postupne spoja do spoločného celku so samostatnou vnútornou logikou. V nápaditej choreografii Šárky Ondrišovej herci rozprávajú aj pohybom. Veľký priestor pre pohybové vyjadrenie dostala najmä Michaela Čillíková, ktorá hrá postavu cudzinky, a s touto výzvou sa ako neprofesionálna tanečníčka popasovala bravúrne.

Téma neutešenej reality a pokusu o únik z nej je nadčasová. Diváci sa s postavami a ich príbehmi ľahko stotožnia. Mnohí isto zažili pocit otupenosti zo svojho zamestnania a túžby uniknúť do lepšieho a farebnejšieho sveta. Postava poetického patológa, ktorý nad mŕtvym telom skladá báseň k narodeninám, teda nie je vôbec taká absurdná, ako by sa mohla na prvý pohľad zdať. Patológa, ale aj nábožensky založenú babičku v Dlhej noci plasticky stvárnil charizmatický Csongor Kassai.

Najväčším „úletom“ bola jednoznačne postava fanúšika sci-fi, ktorý publiku v rámci kurzu klingončiny, jazyka zo seriálu Star Trek, zarecituje aj napríklad úryvok Mor ho! v klingončine. Viliam Klimáček si dokonca kvôli predstaveniu zaobstaral slovník klingonských fráz. No napokon herec Viktor Horján v inscenácii po klingonsky nehovorí. Nechal sa len inšpirovať kurzami klingončiny na Youtube a odpočutý prízvuk aplikoval na svoje repliky. „Jediná skutočná klingonská veta v hre je: Dnes je krásny deň na smrť,“ prezradil Horján. Prvá spolupráca divadla GUnaGU a tanečného divadla Elledanse bola pre obe strany veľmi obohacujúca. V Dlhej noci sa slovo a vyjadrenie pohybom navzájom podporujú a nenásilne prelínajú. V hre sa vhodne dopĺňajú tragické a komické situácie, reálne i absurdné príbehy, úsmevné, ale aj mrazivé momenty či vzťahy naplnené láskou i nenávisťou. Ak si odmyslíme istú dávku zveličenia, prídeme na to, že Klimáček nám v Dlhej noci neposkytol nič iné, len verný obraz sveta, v ktorom žijeme.

Hodnotenie Pravdy: 4 hviezdičky z 5

Viliam Klimáček: Dlhá noc / réžia: Viliam Klimáček / choreografia: Šárka Ondrišová / hrajú: Csongor Kassai, Viktor Horján, Martin Meľo, Judit Bárdos, Michaela Čillíková / divadlo Elledanse / premiéra 13. októbra

© Autorské práva vyhradené

debata chyba