Vladimír Godár: Hudba nie je prostriedok, ale dar

„Hotová skladba nie je pre mňa manifestáciou nejakej umeleckej metódy, ale najmä darom. Nie som pasákom hudby. Hudba pre mňa nie je nijaký prostriedok – ani na vypovedanie naliehavej výpovede, ani na získanie prostriedkov na živobytie, ani na dobytie neznámych priestorov,“ vyznáva sa Vladimír Godár.

19.11.2016 16:00
Eva Garajová Foto:
Mezzosopranistka Eva Garajová sa okrem iných predstaví 21. novembra.
debata

Popredný skladateľ sa cíti byť rytierom, ktorý je povinný hudbu chrániť. Jeho Sonáta na pamäť Viktora Šklovského, inšpirovaná správou o smrti progresívneho ruského literáta, zaznie v rámci Večera slovenskej komornej hudby (21. novembra).

Spolu s dielami ďalších troch skladateľov. Premiérou sláčikového kvarteta Jána Zacha – moderného autora so zmyslom pre zvukový a štrukturálny experiment. Dialóg s čínskou poéziou vedie v cykle Päť piesní na čínsku poéziu jubilujúci Miro Bázlik, ktorý považuje väzby hudby a matematických operácií za zdroj inšpirácie. Vo finále odznie Sláčikové kvarteto č. 6 s podtitulom Zariekania Ilju Zeljenku. Osvietený intelektuál a „chuligán“ pohvizdujúci si triviálne nápevy v ňom dokázal skĺbiť hlboký smútok nad smrťou blízkej priateľky – poetky – s nekonečnou radosťou z hudby a jej schopnosti „zariekať“ osud. Interpretami večera budú Eva Garajová, Cyril Šikula, Petr Nouzovský, Matej Arendárik a Mucha Quartet.

Klavirista Matej Arendárik vystúpi 21. novembra. Foto: BHS
Matej Arendárik Klavirista Matej Arendárik vystúpi 21. novembra.

Tvorba slovenských skladateľov na BHS nikdy nechýbala. Pred dvoma rokmi „zaostril“ festival na diela zakladateľskej generácie, minulý zas na klavírne skladby. V Roku slovenskej hudby „nasvietia“ scénu tri koncipované koncerty.

Nekaždodenný zážitok sľubuje program Piesňová tvorba slovenských skladateľov (26. novembra). Významné miesto patrilo piesni v tvorbe Jána Móryho. V cykle Spišské balady a piesne odel do nôt tradované epické príbehy, ktorým dali poetickú podobu jeho priatelia básnici. Moderný hudobný jazyk a vypätý melos spojil s bohatou klavírnou textúrou Štefan Németh-Šamorínsky, ktorý sa piesňovej kompozícii venoval celý život, v cykle Tri piesne na slová Endre Adyho.

Kultúrno-politické peripetie 20. storočia zahalili dielo Ladislava Stančeka prachom zabudnutia. Patril pritom k prvým slovenským skladateľom, ktorí riešili otázky spojené so zhudobňovaním domácej umelej i ľudovej poézie. Piesňový cyklus Mŕtvy, v ktorom zhudobnil básne z rovnomennej zbierky Andreja Žarnova, patrí k jeho vrcholným dielam. Medzi interpretmi vokálneho večera sú Helena Becse Szabó, Eva Šušková, Pavol Kubáň, Jordana Palovičová a Peter Pažický.

Klavírna umelkyňa Jordana Palovičová Foto: Ivona Orešková
Jordana Palovičová Klavírna umelkyňa Jordana Palovičová

Sondu do domácej ansámblovej literatúry ponúkne Quasars Ensemble (3. decembra), ktorý sa pod taktovkou Ivana Buffu špecializuje na hudbu 20. a 21. storočia. V dialógu domácej avantgardy a postmoderny dvoch od seba vzdialených skladateľských generácií pripomenie nedožité 80. výročie narodenia majstra poetickej miniatúry Ivana Paríka. Koexistencie charizmatického elegána klavírneho zvuku Dušana Marinčeka sa zas prelínajú s jubileom jeho žiačky – prvej dámy „zátišia tónov“ štyridsiatničky Jany Kmiťovej.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Bratislavské hudobné slávnosti #BHS #Sergej Rachmaninov #Denis Matsuev