Recenzia: Hitchcock - Psycho spoza kamery

Keď sa slávny režisér Alfred Hitchcock rozhodol sfilmovať krvavý triler o vraždiacom šialencovi, ktorého po celý život ovládala puritánska matka, všetci si mysleli, že sa zbláznil. Aby svoj film nakrútil, musel založiť vlastný dom. Napokon sa zo snímky Psycho stal najúspešnejší film jeho kariéry. Film Hitchcock, v ktorom si kultového režiséra zahral Anthony Hopkins, je odľahčeným pohľadom na to, čo sa pri nakrúcaní dialo mimo záberov.

10.02.2013 08:00
Anthony Hopkins  Hitchcock Foto:
Anthony Hopkins ako Alfred Hitchcock.

Sám proti všetkým

Alfred Hitchcock, majster filmového napätia, mal v roku 1960 už po šesťdesiatke a na konte desiatky úspešných titulov. Tentoraz však túžil nakrútiť niečo, čím by svet naozaj prekvapil. Rozhodol sa pre adaptáciu románu majstra hororu Roberta Blocha, v ktorom muž posadnutý svojou prísnou matkou zavraždí mladú podvodníčku na úteku. Napriek tomu, že filmára od toho každý odhováral.

Slávny britský režisér nenašiel tentoraz podporu u vlastnej manželky a zároveň najbližšej spolupracovníčky Almy ani vo veľkých hollywoodskych štúdiách. Odmietli jeho bláznivý nápad financovať a tak si musel poradiť sám. Ďalšou prekážkou pri vzniku filmu bol aj tvrdý boj s cenzúrou – pre komisiu, ktorá začiatkom 60. rokov určovala, čo divák môže vidieť a čo už nie, bola dnes už legendárna scéna vraždy v sprche stelesnením všetkého, čo treba zakázať.

Film Hitchcock, v ktorom režiséra stvárnil takmer na nepoznanie zamaskovaný Anthony Hopkins, však nie je len o tom, čo sa dialo pred kamerou. Sústredí sa viac na „Hitchov“ (ako režiséra familiárne oslovovali) súkromný život. Na jeho platonickú vášeň pre pôvabné herečky, nezdravé stravovacie návyky, s ktorými manželka Alma zvádzala každodenný boj, rovnako ako musela zápasiť s jeho tvrdohlavosťou a nedostatkom pozornosti voči nej.

S ľahkým srdcom

Alfred Hitchcock sa v réžii britského filmára Sachu Gervasiho v podstate stal ústrednou postavou zrelého, no krehkého ľúbostného príbehu. Na to, že ide o jeho prvé výpravné stvárnenie na veľkom plátne, to možno znie trochu „lacno“. Ale v podaní dvojice Anthony Hopkins a Helen Mirrenová (v úlohe Almy) je, naopak, jemný, no atraktívne vygradovaný film plný humoru veľmi príjemným zážitkom. Aj keď predlohou snímky bola oceňovaná faktografická kniha Alfred Hitchcock and the Making of Psycho (1990) amerického autora Stephena Rebella, scenár fakty premosťuje azda až príliš dôverne na to, aby sa mu dalo bezvýhradne veriť.

Dôveru si však určite zaslúži Anthony Hopkins. Herec povestný svojím dôsledným prístupom ku každej úlohe svojského Hitchcocka odpozoroval dokonale. Pevné miesto majú v príbehu aj vedľajšie postavy – napríklad hviezda filmu Psycho Janet Leighová, ktorú stvárnila vkusným a nevtieravým spôsobom Scarlett Johanssonová, či Hitchcockova asistentka (či skôr predĺžená ruka jeho manželky) Peggy v podaní Toni Colletteovej.

Hoci Hitchcock neprináša žiadne veľké zvraty a celkom nefunguje ani ako sonda do hĺbky filmárovej duše, je to vtipný, svieži a príťažlivo nakrútený film, pri ktorom sa divák nestačí nudiť. A tiež jedna z najlepších ukážok Hopkinsovho herectva za posledné roky. <pe> Hodnotenie Pravdy: 4 hviezdičky z 5 Hitchcock/ USA 2012 / réžia: Sacha Gervasi / scenár: John J. McLaughlin / hudba: Danny Elfman / hrajú: Anthony Hopkins, Helen Mirrenová, Scarlett Johanssonová, Toni Colletteová a iní / dátum slovenskej kinopremiéry: 7. február