Recenzia: Kauza Cervanová je stále živá

Justičný omyl či nafúknutá kauza "zlatej mládeže", ktorá odmieta čeliť vlastným hriechom? Vražda Ľudmily Cervanovej, ktorá sa odohrala ešte v roku 1976, sa vynára z minulosti so železnou pravidelnosťou, a tak je ťažké nevytvoriť si na ňu aj s odstupom rokov vlastný názor. Jasný postoj zaujal aj režisér Robert Kirchhoff, ktorý azda najznámejší prípad slovenskej justície po ôsmich rokoch nakrúcania a zberu informácií prináša na veľké plátna. Celovečerný dokument Kauza Cervanová je oddnes v kinodistribúcii.

16.05.2013 12:02
Kauza Cervanová Foto:
Na filme Kauza Cervanová s režisérom Robertom Kirchhoffom spolupracovali aj siedmi muži, ktorí boli v prípade odsúdení.

Uzavretý prípad?

Mladé dievča v jeden letný večer kráča s cestovnou taškou v ruke z bratislavského internátu smerom na stanicu. Je to naposledy, čo ho niekto videl živé. Ako sa podarilo o dlhých päť rokov neskôr preukázať orgánom činným v trestnom konaní, len kúsok od domova mládeže sa jej zmocnili siedmi mladíci – chlapci z dobrých rodín, ktorým sa zacnelo po troche rozptýlenia. V dome jedného z nich ju znásilnili a následne bez milosti utopili.

Brutálny zločin bol vyriešený, viacerí z mladíkov sa priznali a našli sa aj svedkovia, ktorí scenár potvrdili. Keď sa však páchatelia po rôzne dlhých pobytoch za mrežami dostali von, začali svorne tvrdiť, že sa stali obeťami justičnej mašinérie bývalého režimu. Nahrávajú im výsledky testov na detektore lži, ktoré s nimi prišli urobiť poprední americkí kriminalisti. Dokonca aj niektorí z niekdajších svedkov dnes tvrdia, že ich k výpovediam nútila polícia…

So zdravým odstupom

O tom, že s našou justíciou nie je všetko na kostolnom poriadku, asi ťažko polemizovať. Zakladať na tom presvedčenie, že práve títo siedmi ľudia sedeli za zločin niekoho iného, to je už na odvahe a svedomí každého, kto sa rozhodne k prípadu zaujať rezolútny postoj. Právo naň má aj dokumentarista, tvorca autorského filmu, ktorý v tomto prípade na základe vlastnej investigatívnej práce verí v nevinu odsúdenej sedmičky. Vo filme sa názor tajiť nesnaží, hoci sa mu prvoplánovej hry na túto nôtu formálne darí vyhýbať. Aj väčšina tých, ktorí sa na film pôjdu pozrieť, už vlastný názor iste má a myslieť si, že ho film alebo, naopak, jeho kritika dokáže zmeniť, je trochu odvážne.

Faktom ostáva, že Kauza Cervanová je vysoko pozerateľný a remeselne zrelý dokument, akých na tému konšpiračných teórií a kriminálnych káuz v zahraničí vznikajú desiatky. Jeho faktografická línia je, prirodzene, poznačená nánosom rokov aj zmätočnosťou celého prípadu, a tak možno neprináša veľa nového. Viaceré silné autentické scény, ktoré sa odohrávajú priamo pred kamerou, ale opodstatnenosť filmu jasne potvrdzujú. Ten, kto k filmu pristúpi so zdravým odstupom v obyčajnej diváckej túžbe dozvedieť sa na kontroverznú tému viac, navyše vcelku nebulvárnym spôsobom, nebude sklamaný .