Recenzia: Anjel Pána plátno nevyplní

Ivan Trojan je anjel. Bohom je Jiří Bartoška. Panna Mária má zase tvár Kláry Issovej. To všetko divákom ponúka nová česká rozprávka Anjel Pána. Vo štvrtok ju začínajú premietať v slovenských kinách.

19.01.2006 15:01
Anjel Pána Foto:
Do slovenských kín prišla česká rozprávka Anjel Pána.

Petronel je ľahtikársky anjel babrák, ktorý si zaslúži príučku. Boh ho za to, že zle úradoval pri Nebeskej bráne, zošle na zem. Aby splnil úlohu a napravil aspoň jedného hriešnika. Inak skončí v pekle. A tak Petronel v sprievode čerta Uriáša prikvitne na panstvo, kde stretáva spravodlivú Dorotku, zamilovanú do grófa. A spoznáva aj darebákov. V snahe splniť svoju misiu pustí sa nešťastný boží vyslanec do práce. Lenže Petronel je anjel babrák.

Anjel Pána má dva výrazné charaktery, ktoré ťahajú celý film. Anjel Petronel a čert Uriáš dokážu diváka dobre zabaviť a zároveň v ňom vyvolať emócie. Ivan Trojan a Jiří Dvořák zvládli svoje úlohy výborne. V prípade Trojana to bolo o to ťažšie, že ho divák v súčasnosti vidí na plátne príliš často. Petronela však stvárnil s citom pre výraz. Radšej sa s vtipnými momentmi vkusne pohráva, ako by ich mal hlúpo zdôrazňovať. Priazeň divákov si vie rýchlo získať. A Dvořák je dôstojným partnerom, ktorý mu v správnych okamihoch nahráva a rovnako dobre reaguje na jeho akciu.

Obaja však majú výhodu v tom, že majú čo hrať. Ich postavy sú dobre vykreslené a opatrené bonusom – každý z nich je iný. Tým vzniká najzaujímavejší vzťah filmu. Ostatným postavám schopnosti osloviť a zabaviť diváka chýbajú. Gróf má veľmi málo priestoru na to, aby sa jeho charakter lepšie rozvinul. Jeho citové vzplanutie k Dorotke (a naopak) preto nie je presvedčivé. Diváci nemajú možnosť zistiť, čo je vlastne zač. Nehovoriac o tom, že si k nemu nedokážu vytvoriť väčšie sympatie. A tie si predsa postava tohto druhu musí v rozprávke získať. Ideálne to nie je ani s Dorotkou. Je síce dobrosrdečná a pôvabná, ale pôsobí skôr ako naivné a hlúpučké dievčatko. Nevyžaruje z nej nijaká osobnosť. A v prípade nezaujímavých a plochých postáv trpí aj príbehová zápletka.

Film zároveň nezaprie televízny charakter. Na komparz nezostalo veľa peňazí, a tak je panstvo na podiv len skromne zaľudnené. Kostýmy hercov akoby práve vyšli z krajčírskej dielne a interiéry pôsobia sterilne. Do tejto rozprávky sa veľmi nehodí ani monumentálna hudba, ktorá znie ako z dobrodružného veľkofilmu. To všetko sú skôr drobnosti, keď sa však zrátajú, nerobia filmu dobrú službu.

Plátno je pre túto rozprávku priveľké. Nielen po obrazovej, ale aj po obsahovej stránke. Má niekoľko dobrých nápadov a dvoch naozaj zábavných hrdinov. A snaží sa o moderný vzhľad. Lenže stále je to málo na to, aby Anjel Pána ponúkol dostatok rozprávkovej zábavy a nedovolil divákovi zívať.