Recenzia: Superman prichádza s nekonečným ohňostrojom efektov

Supermana netreba veľmi predstavovať. Je to vyslanec vzdialeného Kryptonu, ktorý na Zemi koná pomocou svojich zázračných schopností dobro. Inak to nie je ani v dlhoočakávanom spektákli Zacka Snydera Muž z ocele. Dvaapolhodinový trhák nabitý omračujúcimi efektmi práve prišiel do slovenských kín.

21.06.2013 14:00
muz z ocele superman Foto:
Henry Cavill a Amy Adamsová v hlavných úlohách trháka Muž z ocele.

Nádej Kryptonu

Dej sa začína na rodnej planéte superhrdinu, ktorú pochovala jej vlastná nenásytnosť. Prominentný vedec Jor-El pred svetom zmietajúcim sa v občianskej vojne aj prírodných katastrofách ukrýva svoje dieťa, aby mu dal šancu na život v inom, lepšom svete. Krypton zaniká a malý Kal-El pristane v záchrannom module kdesi v Kansase, kde sa ho ujmú starostliví adoptívni rodičia. Čoskoro sa však u chlapca začne prejavovať jeho výnimočnosť. Zachraňuje topiacich sa spolužiakov, ohýba zábradlia a rozpaľuje kľučky. Ľudia ho pokladajú za čudáka či Boží zázrak, a tak sa snaží svoje schopnosti tajiť.

No keď objaví pozostatky vesmírnej lode a v nej oživí spolu s odkazom svojho kryptonského otca aj núdzové zariadenie, udalosti sa dajú do nezvratného pohybu. Signál priláka Zoda, veliteľa militantnej skupiny, ktorá ako jediná prežila koniec Kryptonu. Prichádza si po schránku, ktorú dal Jor-El kedysi synovi – ukrýva totiž DNA všetkých Kryptončanov, a tak aj cestu k ich vzkrieseniu. A aby tých problémov nebolo málo, o zázračnom mladíkovi sa vďaka agilnej novinárke Lois Laneovej dozvedá aj svet nedôverčivých pozemšťanov…

Nevyvážený zážitok

Muž z ocele je bez pochýb strhujúci počin, ktorý si zaslúži pozornosť aj obdiv. Z jeho efektov sa krúti hlava a jeho sebavedomie vzbudzuje hlboký rešpekt. Ambície, najsilnejšia zbraň filmu, sa však poľahky môžu javiť aj ako jeho osudná slabina. Keď totiž dospelým ľuďom ktosi s kamennou tvárou rozpráva o dokonalom mimozemšťanovi, ktorý by obstál aj v reklame na značkový parfum, patetickým okamihom sa nedá vyhnúť. Nevyhol sa im ani Muž z ocele, ktorý sa o seriózny a – hoci to znie ako oxymoron, aj realistický imidž Supermana snaží zo všetkých síl. Vidíme to na prirodzených farebných tónoch, autenticky vyzerajúcich hercoch (s výnimkou vskutku mimozemského Henryho Cavilla), ale predovšetkým na snahe dotiahnuť mytológiu príbehu do dokonalosti.

Sci-fi rovina tvorcom naozaj vyšla. Krypton je efektný a snový, jeho obyvatelia vďaka obsadeniu, ktorému kraľuje Russell Crowe, majú dušu. Pocity trápnosti sa dostavia skôr na Zemi. Hoci má Muž z ocele 143 minút, na obsiahnutie intergalaktickej životnej púte mladého hrdinu je to zjavne málo. Osud vyvrheľa s morálkou anjela dávkuje film v úderných, no z kontextu vytrhnutých flashbackoch. Urýchlenosť deja si však odniesol najmä vzťah ústrednej dvojice. Lois Amy Adamsovej vyzerá ako dievča od susedov, so všetkými kladmi, ale aj zápormi. Je to dychtivá karieristka, ktorá prácu uprednostňuje pred citmi aj pestovaním vlastnej estetiky, v prítomnosti svalnatého superhrdinu sa teda pochopiteľne roztápa ako kocka ľadu.

Žiadnou romantikou to však nedýcha, vlastne to pôsobí skôr zúfalo. O to ťažšie je potom v nasadenom móde „fast forward“ pochopiť, čo k nej pritiahlo mladého mimozemšťana. Preskočila vari iskra kdesi mimo záberu?

Azda sa tvorcom podarí dohnať „drevený“ vývoj vzťahu v ďalšom filme. No nešetrných prestrihov, ktorými oklieštili dej v prospech dych vyrážajúcich súbojov a nekonečnej deštrukcie, ktorá prekoná všetky divácke očakávania (ale aj potreby), je vo filme viac. Zrejme až priveľa, keďže ich napriek dokonalej akcii a mnohým silným momentom nejde prehliadnuť. Celkový dojem z filmu, ktorý mohol byť kinohitom roka, ťahajú o stupeň nižšie.

Hodnotenie Pravdy: 3,5 hviezdičky z 5

Muž z ocele / USA 2013 / réžia: Zack Snyder / scenár: David S. Goyer / hudba: Hans Zimmer / hrajú: Henry Cavill, Amy Adamsová, Russell Crowe, Diane Laneová, Kevin Costner, Michael Shannon, Julia Ormond, Laurence Fishburne a iní / slovenská kinopremiéra: 20. jún