Recenzia: Rozprávka medzi Východom a Západom

Keď sa Hollywood pustí do spracovania starej japonskej legendy, krivý úsmev a očakávanie katastrofy zahalenej do ladných lupienkov kvetov sakury sa ponúkajú akosi samy. Skeptikovi veľmi nepomôže ani ústredná úloha amerického herca Keanu Reevesa, ktorý sa aj napriek svojmu exotickému pôvodu aj vzhľadu iste nevyhne prirovnaniam k rozpačitému Poslednému samurajovi Toma Cruisa. Ak sa však aj napriek celému zoznamu varovných signálov (a mnohým vysoko negatívnym recenziám) na 47 Roninov do kina odvážite, budete možno príjemne prekvapení - napokon rovnako ako diváci v Japonsku, kde americký film ťažiaci z ich atraktívnej histórie prijali vo všeobecnosti bez predsudkov a s nadšením.

10.01.2014 09:00
47 roninov Foto:
Keanu Reeves sa v snímke 47 Roninov predstavuje v úlohe Kaia, miešanca a vydedenca, ktorý však povedie samurajov k veľkému víťazstvu.

47 statočných

Legenda o štyridsiatichsi­edmych roninoch sa v krajine vychádzajúceho slnka zrodila začiatkom 18. storočia, keď sa nebojácna skupinka samurajov rozhodla pomstiť nespravodlivú smrť svojho pána. Falošný priateľ sa ho totiž pomocou mágie rozhodol obrať o moc nad vyhláseným mestom Ako a nebyť udatných samurajov, aj by sa mu to podarilo. Štyridsaťsedmička bojovníkov dlhé mesiace spriadala plán odplaty, aby svojho pána pomstila tak, ako sa na samurajov patrí. Keďže im to však v snahe uchovať v krajine mier zakázal sám panovník šógun, samuraji sa tým vedome odsúdili na trest smrti. Skutočný prejav lojality a odvahy bol ocenený nielen panovníkom, ktorý roninom (teda samurajom bez pána) aj napriek zvyklostiam dovolil ukončiť svoje životy čestnou samovraždou, ale aj desiatkami generácií Japoncov uctievajúcich týchto mužov ako nasledovaniahodných hrdinov.

Legenda bola od tých čias spracovaná mnohokrát, najčastejšie v podobe divadelných inscenácií, ktoré v Japonsku dokonca tvoria samostatný žáner. Netreba azda dodávať, že sa každá z nich od skutočnosti viac či menej odkláňa s cieľom čo najviac diváka zaujať a pobaviť, a tak mu čo najpríjemnejšie posunúť ústrednú myšlienku legendy. O nič iné sa nepokúsili ani americkí filmári, ktorí sa ako vôbec prví na západnej pologuli rozhodli príbeh pretaviť na strieborné plátno. Ich pokus sa však zrejme mnohým prehĺta podstatne ťažšie, ako keby sa pod rovnaký film podpísal akýsi „Tanaka“ či „Takeši“.

Legenda v hollywoodskej pozlátke

Hollywoodsky scenár k legende, samozrejme, pridal nejakú tú pozlátku. Napríklad hlavného hrdinu – miešanca a vydedenca s nadprirodzenými schopnosťami, ktorý tragickú smrť svojho pána predvídal, nikto mu však nechcel veriť. Alebo romantickú lásku medzi ním a krásnou dcérou jeho pána, ktorá sa po otcovej smrti má stať ženou jeho ľstivého vraha. Chýbať nemôže ani štipka tradične konzumného humoru a, v neposlednom rade, „nevyhnutné“ 3D, ktoré však pokojne môžete vynechať. Napriek tomu však ostal film jemnému kúzlu dávneho príbehu úctyhodne verný, hoci to aj z neho robí tak trochu „ani rybu ani raka“. Hoci možno ani nejde tak o úctu k tradícii, ako o snahu napasovať film do čo najširšej ratingovej kategórie amerických cenzorov – v snímke plnej akčných scén totiž nevidno jedinú kvapku krvi a najvášnivejším prejavom medzi jej protagonistami je nežný bozk.

Snímka 47 Roninov sa nehrá na historický veľkofilm. Je to rozprávka o boji dobra a zla, alebo, ak chcete, fantasy, v ktorom nie je núdza o čary, malé zázraky ani sentiment. Ťažko na ňom nájsť niečo bombastické, výnimočné či nezabudnuteľné a možno už o rok či dva si naň takmer nik nespomenie. Ak však patríte k fanúšikom východnej mytológie či histórie a dokážete na dve hodiny sňať prísnu optiku detailistu, môžete za touto snímkou objaviť kus úprimnej snahy.

Hodnotenie Pravdy: 3,5/5

47 Roninov / USA, VB, Maďarsko 2013 / réžia: Carl Rinsch / scenár: Chris Morgan, Hossein Amini / hudba: Ilan Eshkeri / hrajú: Keanu Reeves, Hiroyuki Sanada, Tadanobu Asano, Rinko Kikuchi, Kou Shibasaki a iní / dátum slovenskej kinopremiéry: 2. január

Viac na túto tému: #Keanu Reeves #47 Roninov