Súboj o Mary Poppinsovú nebol žiadna disneyovka

Možno ste to zažili - do kín prišla filmová adaptácia vášho obľúbeného románu a vy ju skrátka nemôžete vystáť. Predstavte si, že by ste ten román sami napísali. Že by bol tým najdôležitejším a najintímnejším dielom vášho života. S takou situáciou sa musela vyrovnávať spisovateľka P. L. Traversová, keď po niekoľkých desaťročiach ustúpila prosbám aj nátlaku rozprávkového magnáta Walta Disneyho a dovolila mu sfilmovať príbeh svojej Mary Poppinsovej.

05.03.2014 07:00
18-19 mr banks 4x Foto:
Súboj medzi Waltom Disneym a P. L. Traversovej sa dočkal aj filmového spracovania v snímke Zachráňte pána Banksa (2013). V hlavných úlohách sa predstavil Tom Hanks a Emma Thompsonová.
debata

Situácia sa teraz opakuje. Do kín predčasom dorazil film o tom, ako prebiehala strastiplná príprava jedného z najslávnejších muzikálov všetkých čias, ktorého vznik Traversová nikdy neprestala ľutovať. Snímka sa volá Zachráňte pána Banksa a nakrútila ju spoločnosť Disney Studios. Hoci jej nemožno uprieť zábavnosť či divácku atraktivitu, z reality opäť robí tak trochu „disneyovku“.

Konflikt svetov, súboj osobností

Spojenie P. L. Traversovej a Walta Disneyho nebolo len konfliktom nezlučiteľných svetov, ale tiež súbojom dvoch komplikovaných a tvrdohlavých osobností. Ich jediným prienikom bola Mary Poppinsová, tajomná pestúnka, ktorú stvorila známa spisovateľka pre svoj rovnomenný román z roku 1934. Neskôr sa k nej vrátila ešte v siedmich knižných pokračovaniach. Hoci intenzita autorkinho vzťahu k tejto postave to napovedá (a tvrdí to aj aktuálny kinofilm), dodnes nie je celkom jasné, nakoľko Poppinsová vychádza zo skutočnosti. Sama spisovateľka v tomto smere rada tak trochu mystifikovala - raz tvrdila: „Ak hľadáte autobiografické fakty, Mary Poppinsová je príbehom môjho života.“ Inokedy podobnosť medzi knižnou rodinou Banksovcov a svojou vlastnou rázne popierala.

Faktom ostáva, že Traversovej skutočný príbeh za tým fantazijným čo do zaujímavosti v ničom nezaostáva. Narodila sa v roku 1899 ako Helen Lyndon Goffová, a hoci si neskôr potrpela na maniere anglickej aristokratky, bola to rodená Austrálčanka. Vyrastala v ubíjajúcich pomeroch. Jej otec Travers Robert Goff (jeho meno si neskôr vypožičala pre svoj pseudonym) bol úradníkom v banke, ale tiež nenapraviteľným pijanom, ktorý zomrel na následky svojho životného štýlu už ako čerstvý štyridsiatnik a zanechal tak rodinu v hanbe a finančnej neistote. Ani matka Margaret nebola trom dcéram veľkou oporou. Manželove výčiny niesla ťažko a po jeho smrti sa pred Heleniným zrakom pokúsila utopiť.

Ilustrácia z prvého vydania knihy Mary Poppinsová. Foto: Harpercollins.com
18-19 ilustracia 3x Ilustrácia z prvého vydania knihy Mary Poppinsová.

Práve vtedy na scénu prichádza najpravdepodob­nejšia živá predloha tajomnej Poppinsovej – teta Ellie. Bola tvrdá, panovačná a príšerne starosvetská, no do rozpadajúcej sa rodiny priniesla prepotrebnú disciplínu, poriadok a nádej na lepšie zajtrajšky. Údajne dokonca nosila extravagantný dáždnik s papagájom, ktorý je azda najpamätnejšou rekvizitou Mary Poppinsovej.

Och, či je len bystrý tento Disney!

Napriek rozšírenej domnienke sa z Helen Goffovej nestala Pamela Lyndon Traversová za písacím stolom, ale na javisku. Ako herečka pôsobila v Austrálii aj na Novom Zélande; literatúre sa oddala až v Anglicku, kam emigrovala v roku 1924. Skratku P. L. miesto krstného mena používala, tak ako mnohé anglické ženské autorky tých čias, aby ju brali vážne a bez predsudkov. Napokon, nie je to nič nezvyčajné ani dnes a podobne sa podpisuje aj asi najznámejšia Traversovej obdivovateľka – J. K. Rowlingová.

Mary Poppinsová bola Traversovej prvým aj najväčším úspechom. Obľúbili si ju deti a ich rodičia po celom svete a dostala sa aj do detskej knižnice v rodine Disneyovcov. Práve dcéry vraj slávneho tvorcu Mickey Mousea presvedčili, aby ich obľúbenú hrdinku preniesol na strieborné plátno. Ak sa však v tom čase Waltovi Disneymu k nohám skláňal celý svet, P. L. Traversová veru nie.

O Disneym ešte aj dnes, takmer pol storočia od jeho smrti, kolujú nelichotivé chýry – rozprávkový kráľ Hollywoodu vraj bol rasista, antisemita a sexista, údajne prepadol drogám a alkoholu a dokonca mal donášať FBI. Ťažko povedať, či tieto zvesti mohli ovplyvniť aj postoj P. L. Traversovej. Určite sa jej však Disney protivil tým, čo mal podľa všetkého robiť najlepšie – tvorbou. Jeho štýl ju rozčuľoval, neznášala spôsob, akým bagatelizoval det­ský svet a nepáčila sa jej ani jeho neprirodzene dokonalá animácia či bezduché radostné popevky. V roku 1937 dokonca napísala poriadne štipľavú, hoci celkom výstižnú recenziu na Disneyho (dnes už legendárnu) Snehulienku. „Och, či je len bystrý tento Disney! Skutočným jadrom tajomstva jeho úspechu je zveličenie sveta zvierat a tomu zodpovedajúce vyprázdnenie všetkých ľudských hodnôt. Ako každá iná, aj jeho sentimentalita má korene v hlbokom cynizme“.

Premiéru preplakala

Disney Traversovej recenziu zrejme nečítal. Alebo mu bola ľahostajná. Isté je, že ju už začiatkom 40. rokov začal zahŕňať žiadosťami, prosbami aj lukratívnymi ponukami na odkúpenie filmových práv na jej milovanú hrdinku. Trvalo mu však ďalších takmer dvadsať rokov, kým spisovateľku presvedčil na osobné stretnutie. V roku 1961 jej zakúpil letenku z Londýna do Los Angeles a veril, že tvrdohlavá dáma jeho šarmu podľahne.

Scéna so zvieratkami, z ktorých bolo... Foto: Harpercollins.com
18-19 ovecky 3x Scéna so zvieratkami, z ktorých bolo Traversovej nevoľno.

V skutočnosti Traversovú do Ameriky vyhnal nedostatok. Zisky z jej románov jej prestávali stačiť a Disney jej ponúkol 100-tisícový preddavok aj štvrtinu z celkového zisku snímky. Napokon si u neho vyjednala tiež právo veta pri tvorbe scenára a neochotne prikývla. Ako však neskôr zistila, jej práva bolo veľmi jednoduché obísť, a hoci tvorcom pri nakrúcaní stále dýchala na krk, na výsledok mala len nepatrný dosah.

Disney pravdepodobne veľmi dobre vedel, čo robí, keď pristúpil na Traversovej podmienky. Strpel jej zásahy do scény a kulís, nechal ju dokonca postavám meniť mená. Neprijal však jej námietky voči hereckému obsadeniu. Traversovej sa sladká Julie Andrewsová pre rolu prísnej pestúnky nepozdávala a namietala aj proti obsadeniu populárneho amerického herca Dicka Van Dykea do úlohy Poppinsovej priateľa Berta.

Najväčším sporom medzi Disneym a Traversovou sa však ukázala animácia, ktorou si Disney chcel vypomôcť v niekoľkých scénach, ako je napríklad tá s tučniakmi. Traversová v tancujúcich tučniakoch videla všetko, čo na Disneyho svete neznášala. Napriek tomu sa vo filme napokon objavili. Dôvodom (ktorému sa film Zachráňte pána Banksa nonšalantne vyhýba) je skutočnosť, že si Disney prezieravo ponechal právo na finálny zostrih a autorku oboznámil, až keď už bol film hotový.

Rozzúrená Traversová za svoje práva bojovala do poslednej chvíle. Ešte aj po premiére, ktorú nahlas preplakala (a na ktorú ju, mimochodom, Disney ani nepozval) za ním prišla a vyhlásila: „Pán Disney, tie animácie musia ísť preč!“ Nič však už nezmohla. Muzikál z produkcie Walta Disneyho získal päť Oscarov, slávu a dnes už tiež štatút kultovej relikvie zlatých čias amerického muzikálu. No zatiaľ čo film Zachráňte pána Banksa vznik Disneyho adaptácie knihy prezentuje ako proces duševnej očisty jednej nešťastnej ženy, v skutočnosti pre P. L. Traversovú nepochybne išlo o tú najponižujúcejšiu životnú skúsenosť. <mt>Nemilujúca a nemilovaná   

<a>Mary Poppinsová sa stala komerčne najúspešnejším filmom svojich čias. Odhliadnuc od zvláštnych okolností ich spolupráce, P. L. Traversová bola vďaka Disneymu zabezpečená až do konca života. A možno aj práve preto sa mohla naďalej venovať tomu, čo mala vždy najradšej – svojej Mary Poppinsovej. Poslednú z ôsmich kníh, ktoré jej venovala, napísala ešte v roku 1988, teda osem rokov pred smrťou.

Kým v tvorbe Traversová slávila veľké úspechy, v súkromí jej šťastie neprialo. Nikdy nenadviazala trvalý vzťah, hoci sa podľa pamätníkov stretávala s viacerými mužmi a dokonca aj so ženami. Ako štyridsiatnička si adoptovala syna Camillusa. Nikdy mu však nepriznala, že je adoptívny a zamlčala mu aj jeho dvojča, ktoré odmietla adoptovať spolu s ním. Neskôr ju tieto lži stáli jeho priazeň a podľa slov príbuzných zomrela vo veku 96 rokov „nemilujúca a nemilovaná“.

Walt Disney zomrel len dva roky po premiére „svojej“ Mary Poppinsovej. S P. L. Traversovou sa už nikdy nestretol.

Zachráňte pána Banksa (2013)

Film Johna Lee Hancocka má dve dejové roviny. Jedna približuje Traversovej súkromnú drámu – jej milovaného otca alkoholika a bezmocnú matku, okrajovo spomína aj tetu Ellie, ktorá by mala byť skutočnou predlohou rozprávkovej Mary Poppinsovej. V druhej línii sledujeme súboj svojskej spisovateľky a suverénneho milionára, ktorý sa z nej všemožne pokúša vymámiť súhlas na sfilmovanie jej knihy.

Traversová v podaní Emmy Thompsonovej je zatrpknutá a až komicky protivná stará dievka. Na svojej literárnej hrdinke v skutočnosti lipne preto,  lebo sa nedokáže zmieriť s nešťastným detstvom. Napokon však predsa podľahne Disneyho kúzlu a zamiluje si dokonca aj hudobné čísla bratov Shermanovcov, ktorí na ňu v skutočnosti ešte dlho spomínali s veľkou nevôľou. Filmový Disney (stvárnil ho Tom Hanks) je síce tvrdým obchodníkom, s Poppinsovou to však myslí dobre – napokon, ženie ho vpred sľub, ktorý dal dcéram, náruživým čitateľkám Traversovej románov. Najtemnejším tajomstvom, ktoré naňho film prezradí, je, že fajčil. No skrýval to opäť len z nezištných dôvodov – aby nedal mladým zlý príklad. Vznik muzikálu Mary Poppinsová (1964) je síce ťažkým procesom, spisovateľka sa však vďaka nemu konečne vyrovná s tragickou smrťou otca, ktorý aspoň v Disneyho filme dospel k „happyendu“. Napokon uzná Disneyho kvality, čo dokazuje napríklad aj tým, že si z Hollywoodu do Londýna privezie svojho nového najlepšieho kamaráta – veľkého plyšového Mickey Mousea (!).

Mary Poppinsová

Kde bolo, tam bolo, žila raz rodina Banksovcov. Pán Banks, pani Banksová a ich štyri deti bývali v skromnom dome v edwardovskom Londýne. Keď rodinu narýchlo opustí pestúnka Katie, vyzerá to na skutočnú pohromu. Silný vietor z východu však k Banksovcom zaveje tajuplnú Mary Poppinsovú, vyzbrojenú nekonečnou trpezlivosťou, dáždnikom s papagájom a kobercovou taškou plnou kúziel. Nielen deti, ale aj obaja rodičia vďaka Poppinsovej prežijú mnoho nečakaných dobrodružstiev, pri ktorých sa naučia napríklad aj mať jeden pre druhého viac pochopenia. Mary Poppinsová sa v rokoch 1934 až 1988 objavila v ôsmich románoch spisovateľky P. L. Traversovej. V roku 1949 Traversová súhlasila s dramatickým spracovaním príbehu v televíznej inscenácii, ktorú stanica CBS vysielala naživo. Poppinsovú stvárnila Mary Wickesová. V roku 1964 Mary Poppinsovú sfilmoval Walt Disney, autorka však s jeho muzikálovou verziou nebola spokojná a ďalšie žiadosti o spracovanie príbehov rezolútne odmietala. Napokon na sklonku života súhlasila s divadelnou verziou, ktorá mala premiéru až po jej smrti, v roku 2004. Jej podmienkou bolo, že sa na hre nebude podieľať žiadny Američan.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Walt Disney #P. L. Traversová #Mary Poppinsová #Zachráňte pána Banksa