Recenzia: Z trileru podľa Larssona je medzikontinentálny hit

Minuloročný počin dánskeho režiséra Nielsa Ardena Opleva Muži, ktorí nenávidia ženy si od prvého okamihu podmanil kritikov aj obecenstvo. Získal hneď tri ocenenia švédskej filmovej akadémie Guldbagge vrátane ceny za film roka. Román Stiega Larssona, podľa ktorého film nakrútili, je prvým dielom najúspešnejšej knižnej trilógie súčasnosti. Muži, ktorí nenávidia ženy sa práve premietajú aj v našich kinách.

Lisbeth sa skrýva za extravagantný výzor a priťahuje ďalšie nešťastia. Lisbeth a Mikaela stvárňujú vo filme Muži, ktorí nenávidia ženy Noomi Rapace a Michael Nyqvist.
Autor:

Novinár Mikael Blomkvist spravil osudovú chybu. Obvinil nepriestrelného magnáta z obchodu so zbraňami, no svoje tvrdenia nemal čím podložiť. Prehral súdny proces a už len odrátava dni do nástupu na trojmesačný pobyt vo väzení. Vtedy ho kontaktuje hlava rodiny Vangerovcov Henrik, aby mu ponúkol výnimočnú prácu. Má za úlohu zistiť pravdu o štyridsaťročnej záhade zmiznutia Henrikovej netere. Mikael opustí Štokholm a púšťa sa do rozlúsknutia tajomstva, na ktoré nestačila ani polícia.
Súčasne príbeh sleduje hackerku Lisbeth, ktorej osud sa s Mikaelovým postupne preplieta. Nasadí ju naňho pán Vanger, neskôr sa mu do cesty zamotáva z vlastnej zvedavosti. Lisbeth má za sebou smutné detstvo a aj vo svojich 24 rokoch je pod dozorom poručníka. Skrýva sa za extravagantný výzor, tým však na seba len priťahuje ďalšie nešťastia.

Muži, ktorí nenávidia ženy je typická novodobá detektívka, čo využíva prvky starosvetských poirotoviek. Rodinný klan, ktorého vzťahy zničil mocenský boj a mrazivé prostredie izolovaného sídla, dodávajú príbehu tajomnosť. Román Švéda Stiega Larssona, podľa ktorého film vznikol, bol ovenčený piatimi cenami. Celá jeho slávna trilógia Millenium perfektne zapadá do súčasného trendu britských a amerických detektívok, v ktorých nechýbajú rituálne vraždy, romantická zápletka ani sex. Aj Dievča, ktoré sa hrá s ohňom a Vzdušný zámok, ktorý vybuchol – jej zvyšné dva diely – už Švédi sfilmovali. Hlavnými aktérmi v nich zostávajú Lisbeth a Mikael.

Na filme Muži, ktorí nenávidia ženy je cítiť jeho knižný pôvod, čo je v prípade detektívky dobre. Dej sa tak vyhýba urýchleniu, ku ktorému sa spisovateľ na nekonečnom papieri uchýliť nepotrebuje. Na 152 minút snímky však treba mať trpezlivosť, pohodlie a dostatok tekutín. Okrem malebnej scenérie zasneženého švédskeho vidieka v obraze veľa európskeho nevidieť. Iste to má aj svoju komerčnú výhodu – masový divák má rád hollywoodsky koncept, ktorého sa režisér premyslene držal. Azda aj vďaka tomu sa filmu otvoril americký trh, kde sa stal hitom.

Nadštandardne a neamericky však rozhodne pôsobia herecké výkony. Noomi Rapace sa s úlohou spurnej Lisbeth zžila bez zbytočného afektu a dala tak aj zdanlivo prvoplánovej postave psychologickú hĺbku. Jej prítomnosť vo filme je taká výrazná, že ho v USA uviedli pod zmeneným titulom Dievča s tetovaním draka. Michael Nyqvist je už vo Švédsku zavedeným pojmom, ktorý ani tentoraz nesklamal.

Hollywood bol knihou i filmom taký nadšený, že si z neho chce tiež uchmatnúť svoj kúsok slávy. Režisér David Fincher už pripravuje jeho americký remake s Jamesom Bondom – Danielom Craigom v úlohe Blomkvista, rolu Lisbeth zveril neznámej Rooney Mara. No otázka, aký zmysel má poameričtiť kvalitný film, ktorý je sám osebe absolútne americký, ostáva visieť otvorená v povetrí nad Atlantikom.

Muži, ktorí nenávidia ženy, Švédsko, Dán­sko, Nemecko 2009
réžia: Niels Arden Oplev
scenár: N.Arcel, R.Heisterberg