Recenzia: Nasadiť si ružové okuliare a všetko hodiť za hlavu

Jedz, modli sa a miluj! Byť tak bohatou a krásnou Juliou Robertsovou, takýto rozkaz by sa plnil celkom ľahko. Film Ryana Murphyho od diváka vyžaduje ochotu nasadiť si obrovské ružové okuliare. Napriek tomu ide o autobiografickú spoveď úspešnej spisovateľky Elisabeth Gilbertovej, ktorá utiekla pred nežiaducou zodpovednosťou do exotiky. V knižnej podobe sa jej príbeh stal absolútnym bestsellerom. Veľkú zásluhu na tom má iste fakt, že Liz urobila presne to, čo by občas najradšej urobil každý. Na všetko sa vykašľala a išla za svojimi snami.

21.10.2010 07:00
Javier Bardem a Julia Robertsová na exotickom... Foto:
Javier Bardem a Julia Robertsová na exotickom Bali.

Škatuľa snov pod posteľou
Elisabeth má presne taký život, aký chcela. Je osem rokov vydatá, nedávno si s manželom kúpili nový dom. Na chlieb si zarába písaním románov a divadelných hier. Dusí v sebe však svoje dávne sny rovnako, ako keď pod posteľou schováva škatuľu plnú cestovateľských magazínov. Cíti, že ak sa svojich túžob celkom vzdá, už to ani nebude ona. Prestane sa radovať, dúfať a milovať a stratí sa v temnote obyčajného života. Požiada teda o rozvod, no nie je to také ľahké. Musí sa totiž vyrovnať s faktom, že svojmu manželovi zlomila srdce z obyčajného egoizmu.

Ihneď po odchode z domu zakotví v náručí mladého herca. No čoskoro zisťuje, že je to len ďalšia cesta, ako samú seba spútať. Preto sa rozhodne nájsť svojmu životu zmysel v ďalekých krajoch. V Taliansku sa priučí miestnemu umeniu sladkého ničnerobenia, pomôže je v tom najmä miestna kuchyňa. V Indii nájde stratenú koncentráciu a odpustenie a napokon objaví životnú rovnováhu na nadpozemsky krásnom Bali.

Veľa krásnych chlapov
Film je trochu pridlhý. Napriek tomu sa vďaka krásnym scenériám a snovej atmosfére pozerá príjemne. Ak už nič iné, určite v divákovi prebudí zdravý apetít. Je totiž predovšetkým o pôžitkoch. Dôležitým ťahákom pre ženské publikum je aj vysoký výskyt krásnych chlapov na plátne. Za všetkých stačí spomenúť charizmatického Javiera Bardema v poslednej časti snímky.

Morálna zápletka filmu je veľmi univerzálna. Podobnou dilemou ako Elisabeth si prejde každý snívajúci a váhajúci človek. Väčšina však napokon, na rozdiel od nej, uprednostní komfortný, hoci aj trochu nudný život. Liz vlastne reprezentuje milióny ľudí, ktorí jedného dňa zistia, že sa im ešte vôbec nechce dospieť. Má však divák sympatizovať s tridsiatničkou, ktorá zo svojho života utiekla ako malé dieťa a zanechala za sebou spúšť? Film je nakrútený z čisto ženského pohľadu, čím pravdepodobne mužské publikum odradí. Je to taká dievčenská rozprávka k čokoládovej zmrzline, i keď jedna z najlepších v tejto kategórii.

Nebezpečný návod
Kiežby každá stratená duša mohla všetko hodiť za hlavu a stráviť rok hľadaním samého seba v najkrajších kútoch sveta. Také privilégiá však v reálnom živote má len málokto. „Obyčajná“ žena by takýto výlet musela spojiť s prácou v poľnej nemocnici, oberaním pomarančov alebo inou zárobkovou činnosťou.

Liz však má na práci len dobre sa najesť, dennodenne meditovať a stretávať sa s inšpiratívnymi ľuďmi. Jedinou batožinou, ktorú divákovi ukáže, je jej kreditná karta. Nikto ju na cestách neokradne, nikto jej neublíži. Ešte aj z muža, ktorý ju autom zrazí z bicykla, sa vykľuje jej životná láska. Preto sa tento príbeh môže stať aj veľmi nebezpečným a zavádzajúcim návodom, ako utiecť zo stereotypu.

Jedz, modli sa a miluj, USA 2010
réžia: Ryan Murphy
scenár: Ryan Murphy, Jennifer Salt