Recenzia: Tragikomédia prevýchovy očami filmára

Comeback je návrat. Návrat do života alebo len ďalšie kolo po obvode bludného kruhu, z ktorého sa nedá vystúpiť? Hrdinami (ak ich tak možno označiť) nového dokumentu Mira Rema sú dvaja trestanci recidivisti.

30-31 comeback
Prorocké ,,vrátiš sa" počúvajú trestanci od spoluväzňov aj bacharov. Až 80 percentám z nich sa to skutočne splní.
Autor:

Mladý Bratislavčan Miro a starší Zlatko z Trenčína. Kamera sleduje ich posledné mesiace za múrmi notoricky známej ilavskej väznice. Sústredí sa však predovšetkým na ich neľahký návrat do „reality“ tak, ako ju väčšina z nás pozná. Či už vás problematika ľudí na hrane spoločenských noriem zaujíma, alebo ju skôr vytesňujete, tejto pozoruhodnej snímke určite pozornosť venujte. Zručne a úprimne poukazuje na problém, ktorý sa týka aj tých, čo si to nemyslia. A zároveň je príkladom výbornej, diváckej a sviežej dokumentaristiky, ktorá dobre rozumie svojmu obsahu aj forme.

Návrat takmer istý

Čím to je, že sa za múry slovenských väzníc vracia až 80 percent tých, čo sa už raz za nimi ocitli? Kde sa stala chyba, že systém, ktorý sa nazýva nápravnovýchovný, pôsobí na toľkých ľudí ako žiarovka na muchy – nie a nie sa vymaniť z jeho „kúzla“? Sú azda naše väznice príliš „mäkké“? Alebo ich obyvatelia skrátka nenapraviteľní? Comeback tieto otázky nezodpovedá, na príkladoch dvoch konkrétnych osudov však ponúka celkom názorný a zasvätený náhľad do fatálnej súhry okolností, ktoré k takémuto alarmujúcemu stavu prispievajú.

Zlatko aj Miro vyrastali v odlišnom meste aj prostredí. Obaja však k slastiam aj strastiam zločinu privoňali už ako deti. Rodina, spoločnosť ani hrozba doživotného migrovania po ústavoch ich nedokázala priviesť naspäť na „správnu cestu“. Veľkú nádej im nedávajú v ilavskej väznici, kde si pred kamerou odpykávajú posledné mesiace svojho trestu – prorocké „vrátiš sa späť“ počúvajú od bacharov aj spoluväzňov. Miro Remo vo svojom celovečernom dokumente sleduje práve ich prvé kroky na slobode. Prvé kroky po ceste, ktorá sa až zarážajúco rýchlo stáča opäť známym smerom…

Priamo a zrozumiteľne

Film žiadnymi okrášľujúcimi prvkami nezastiera holý fakt, že si túto cestu obaja muži zvolili sami. Zároveň však nie je ani litániami o zlých rozhodnutiach a spackaných osudoch – vyjsť z väzenia, dostať 96 eur a zoznam ubytovní, na ktoré človek aj tak nemá, to veľa motivácie „začať odznova“ nedodáva. Remov dokument však nepotrebuje hodnotiť ani podsúvať. Stačí mu dobrý postreh na okamihy so silnou výpovednou hodnotou a tiež nesporná zručnosť pri ich estetickom zachytávaní a následnom zoraďovaní. Na výsledku pritom vôbec necítiť proklamovaný „búrlivý“ vývoj samotného konceptu – respondentov z väzenského prostredia pôvodne napríklad vo filme malo byť až sedem. Rozpačitosť azda chvíľkami prináša len umelo vložená úloha novinárky, ktorá síce čo-to dopovie aj zjemní, no film ako celok výraznejšie neobohacuje.

Comeback hovorí k divákovi priateľským a zrozumiteľným jazykom. Nehrá sa na žiaden „art“, a pritom lahodí oku a vďaka hudbe skladateľa Davida Kollara aj uchu. Navyše má tento projekt aj ozajstný zmysel – ukazuje dôveryhodný pohľad na marginalizovaný problém, ktorého dôsledky sa môžu dotknúť kohokoľvek z nás. Možno aj vás už kdesi v tmavom parku prepadol jeden z „napravených a prevychovaných“…<pe>

Hodnotenie Pravdy: 4,5 / 5

Comeback / Slovensko, 2014 / réžia: Miro Remo / scenár: Juro Šlauka, Miro Remo / hudba: David Kollar / hrajú: Zlatko Š., Miro K., Miroslava Ábelová / dátum slovenskej kinopremiéry: 16. október