Interstellar chcel obsiahnuť celý vesmír

Vzkriesil z mŕtvych Batmana, naučil Leonarda DiCapria kradnúť myšlienky a Christiana Balea čarovať. Keď režisér Christopher Nolan divákom sľúbil, že tentoraz pomocou cestovania naprieč časopriestorom zachráni budúcnosť celého ľudstva, vzbudil, pochopiteľne, nemalé očakávania.

09.11.2014 12:00
Interstellar Foto:
Cooper sa musí rozhodnúť medzi vlastnou rodinou a prežitím ľudstva.
debata

Veľké nádeje sú však neraz zdrojom veľkých sklamaní a aj Nolan iste svojím, azda dosiaľ vôbec najambicióznejším, počinom nepotešil každého. Vďaka jeho neuveriteľnej komplexnosti sa však zrejme len ťažko nájde niekto, komu by Interstellar nedal vôbec nič. Vo viacerých rovinách sa dokonca azda väčšina jeho divákov zhodne na tom, že patrí k najpozoruhod­nejším medzižánrovým filmom ostatných rokov. Prečo medzižánrovým? Nolanovi totiž nestačilo do trojhodinového trháku pomestiť celé storočie boja o prežitie nášho druhu, do jediného filmu zároveň vtesnal poctivé akčné sci-fi aj prepracovanú rodinnú drámu. Napokon je možno však práve snaha ulahodiť všetkým tomuto filmu trošku na škodu.

Zachrániť ľudstvo

Keď sa Christopher Nolan vydal hľadať záchranu ľudstva do hlbín vesmíru, neponechal nič na náhodu. Na pomoc si prizval popredného odborníka na gravitáciu Kipa Thornea, ale aj legendu teoretickej fyziky Stephena Hawkinga. Keď sa teda z úst doktora Branda (Michael Caine) dozvedáme, že našou jedinou šancou na prežitie je útek pomocou červej diery na planétu, ktorá sa nás nebude tak vehementne pokúšať striasť, neostáva nám, než ho s dôverou nasledovať. Rovnako to zrejme cíti aj Cooper (Matthew McConaughey), elitný pilot, ktorý musel po celoplošnom hladomore na prašnej Zemi budúcnosti presedlať na farmárčenie. Po náhodnom objave utajovanej základne oficiálne zrušenej NASA je mu ponúknuté miesto v tíme, ktorý má v novom svete pripraviť základy ľudskej kolónie. Má to však háčik – na Zemi musí na dlhé roky či desaťročia zanechať svoju rodinu. Rozumného syna Toma aj emotívnu dcéru Murph, ktorá mu to rozhodne neuľahčuje.

Hľadanie nového domova v nekonečnom vesmíre je podobné povestnému hľadaniu ihly v kope sena. O to najťažšie sa však už pred Cooperovým tímom postarali dvanásti odvážlivci, ktorí napriek minimálnej šance na návrat červou dierou každý zvlášť preleteli. Trom z nich sa prijateľné planéty objaviť podarilo, a tak ostáva preveriť ich sľubné správy na vlastné oči. Nič však posádku nemohlo dostatočne pripraviť na realitu dlhoročného letu nehostinnou ničotou ani na ťažké rozhodnutia, ktoré ju pri misii čakajú. Najmä v okamihu, keď zistia, že skutočný účel ich letu ani jeden z nich vopred nepoznal.

Konflikt jednotlivca a celku

Niektoré filmy dokážete bez výčitiek zhodnotiť jednou vetou. Na Interstellar je aj strana akási pritesná. Pri jeho sledovaní totiž akoby ste videli filmy dva, možno aj tri. Obsahovo, žánrovo, ale aj kvalitatívne odlišné. Úvod zoznamuje s budúcnosťou, v ktorej ľudstvo ničí narušená príroda aj vlastná zadubenosť – prechodná generácia sa má podriadiť základným potrebám spoločnosti a ľudskosť i poznanie idú bokom. Jediné, čo sa nemení, sú vzťahy, láska, a najmä rodinné väzby, ktoré sa ukážu byť najsilnejšou motiváciou aj najbolestivejšou prekážkou. Nolan vie hovoriť svižne, nedopovedáva, čo je i tak zrejmé, a tak sa mu rýchlo darí diváka vtiahnuť do deja aj duše hlavného hrdinu.

Keď Cooper so svojím tímom (obsahuje aj ženský element v podobe Anne Hathaway) usadá do rakety, začína sa nefalšované sci-fi a s ním aj to najsilnejšie, čo film prináša. Divák, ktorý má tento žáner napozeraný, síce nezažije veľa prekvapení (a neraz si spomenie na neprekonateľnú Vesmírnu odyseu Stanleyho Kubricka), kvalita, emocionálna komplexnosť a napínavosť tohto medziplanetárneho dobrodružstva však v takejto koncentrácii výnimočné rozhodne sú. Hoci nás film stále atakuje vedeckými a technickými termínmi, prím tu stále hrá človek – jeho hrdinstvo či zbabelosť, sila aj slabosť, ktorá sa ukazuje, keď si má vybrať medzi osobným záujmom a vyššími cieľmi. Vo filme azda neexistuje vedľajšia postava, každá má svoju hĺbku a podiel na mozaike, ktorá Zem a ďaleký svet neprestáva spájať, aj keď sú od seba nekonečne vzdialené.

Kritický okamih však prichádza, keď by celá táto všeobjímajúca „predohra“ mala vyvrcholiť a dať nejaký univerzálny zmysel. Skratkovitosť odrazu prestáva byť výhodou, zložité vedecké otázky majú v jedinej sekunde jasné metafyzické riešenie a realisticky rozohraná vzťahová partia sa končí celuloidovými frázami. Pokiaľ vás prvé dve hodiny Interstellaru vtlačili do sedadla, budete sa možno čudovať, prečo sa taký dospelý film odrazu podvoľuje stereotypom štandardizovanej produkcie „pre všetkých“. Bola by však škoda, ak by ste sa tým dali o tento mimoriadny zážitok obrať úplne. Kvalitné sci-fi do kín neprichádza každý mesiac ani každý rok…

Hodnotenie Pravdy: 4/5

Interstellar / USA / réžia: Christopher Nolan / scenár: Jonathan Nolan, Christopher Nolan / hudba: Hans Zimmer / hrajú: Matthew McConaughey, Anne Hathaway, William Devane, Michael Caine, Jessica Chastain, Casey Affleck, Matt Damon a iní /dátum slovenskej kinopremiéry: 6. november

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Christopher Nolan #Interstellar #Matthew McConaughey