Dve strany jednej mince

Koľkokrát človek zatúži po tom, aby mohol nahliadnuť do hlavy toho druhého? Každá minca má dve strany a ani ten istý príbeh z úst dvoch rozprávačov nikdy neznie rovnako. Tento životný paradox v spojitosti s melanchóliou známej skladby od The Beatles sa stal inšpiráciou pre celovečerný dvojdebut amerického filmára Neda Bensona Zmiznutie Eleanor Rigby. Kým na filmovom festivale v Cannes projekt predstavil v postrihanej podobe jediného filmu, do slovenských kín sa už dostáva vo verzii dvoch filmov, ktoré ten istý dej rozprávajú z odlišných uhľov pohľadu.

12.11.2014 12:00
Zmiznutie Eleanor Rigby, film Foto:
Jessica Chastain a James McAvoy v snímke Zmiznutie Eleanor Rigby.
debata

Štúdia jedného rozchodu

Hoci sa Ned Benson k svojmu režisérskemu kino debutu dostal až teraz, na červených kobercoch sme ho mohli vídať už ako herca, napríklad aj v spoločnosti svojej niekdajšej partnerky Jessicy Chastain. Obsadil ju aj do snímky Zmiznutie Eleanor Rigby, ktorá inovatívnym spôsobom rozpráva príbeh jedného rozpadajúceho sa manželstva.

Vzťah medzi Eleanor a Connorom sa začal ako bezstarostná mladá láska. Romantiku pod hviezdami vystriedali svadobné zvony a čoskoro aj prvý plač ich potomka. Do ich života však náhle zasiahne tragédia, ktorú každý z nich prežíva celkom inak. Komunikácia začína viaznuť, v Eleanor sa hromadí frustrácia, zatiaľ čo sa Connor celkom ponára do práce. Zo dňa na deň sa Eleanor rozhodne, že takto už žiť nechce. Odchádza zo spoločného bytu a po manželovi chce, aby ju nechal začať odznova niekde inde. No i keď si takéto radikálne riešenie iste v kritickej chvíli občas predstavujeme všetci, vygumovať celý svoj život je takmer nemožné. Cesty manželov sa opäť pretínajú, dokážu však preklenúť priepasť, ktorá medzi nimi vznikla?

Ustojí dej dva filmy?

Dve snímky, ktoré spolu tvoria Zmiznutie Eleanor Rigby, prichádzajú do kín s týždňovým odstupom. Najskôr divák uvidí udalosti očami Connora, aby mu neskôr dovysvetlila biele miesta Eleanor. Vidieť jedno bez druhého, samozrejme, nie je ono. Otázne však je, či po jeden a pol hodine prvého filmu, v ktorom sa vlastne všetko podstatné dozvieme (či aspoň vytušíme), bude mať ešte divák chuť na opačné garde. Filmy pôsobia veľmi ľudsky a aj ich najemotívnejšie miesta vyznejú úprimne a vyhýbajú sa klišé. Obe hlavné postavy sú napísané zaujímavo, hoci o čosi prístupnejší je Connor v podaní Jamesa McAvoya. Najdôležitejšia rovina neprebieha v akcii, ale v konverzáciách, a tak chvíľami film pripomína niektoré z diel Richarda Linklatera. Jazyk je tu však o poznanie filozofickejší a metaforickejší, čo deju značne uberá takpovediac na „šťave“.

Experimentálne uchopenie jedného príbehu dvoma pohľadmi je vynikajúci nápad. Či sa však Bensonovi naozaj podarilo vyťažiť z neho maximum, teda vygradovať dej tak, aby druhá snímka prinášala momenty prekvapenia a zvratu v divákovom pohľade na udalosti, je otázne. Zjednotený film na rozdiel od publika v Cannes asi slovenský divák neuvidí. Možno však predpokladať, že v ňom príbeh zostrihaním nijako vážnejšie neutrpel.

Hodnotenie Pravdy: 3,5/5

Zmiznutie Eleanor Rigby: On, Zmiznutie Eleanor Rigby: Ona / USA, 2013 / réžia a scenár: Ned Benson / hudba: Son Lux / hrajú: Jessica Chastain, James McAvoy, Viola Davis, William Hurt, Ciarán Hinds a iní / dátum slovenskej kinopremiéry: On 6. november, Ona 13. november

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #James McAvoy #recenzia #Jessica Chastain #Zmiznutie Eleanor Rigby