Fotograf optikou vlastného objektívu

Nakrútiť hraný film o kontroverznej osobnosti a prizvať si ju aj k spolutvorbe scenára? Lákavá predstava, ktorá však v praxi môže stroskotať hneď na sto rôznych spôsobov.

22.01.2015 05:00
Fotograf, Roden Foto:
Karel Roden pôsobí presvedčivo, šarmantne a oduševnene aj v koži Jana Saudka.
debata

Filmárka Irena Pavlásková (známa najmä vďaka snímke Čas sluhů) sa však do takéhoto experimentu odvážne pustila a jej hrdinom sa stal svetoznámy fotograf Jan Saudek. Výsledok vás síce zrejme neurazí a možno sa pri ňom aj slušne pobavíte, no sloboda, odstup a vierohodnosť, ktoré by Fotograf mohol získať vďaka nezávislosti od jej hlavného protagonistu, vo filme citeľne chýbajú.

Historky z kuloárov

Zrelý muž túži po žene, ktorá by ho obdivovala ako neskúsená žaba, opatrovala ako starostlivá matka a tolerovala jeho výčiny ako svätica. Žena chce byť čokoľvek, po čom práve muž túži. Príde však okamih, keď by sa patrilo dostať naspäť uznanie v podobe bezmedznej oddanosti. To však neprichádza – veď muž stále verí, že to takto vyhovuje obom. Netuší, akú dômyselnú pomstu naň zatiaľ ohrdnutá žena pripravuje…

Aj tak by sa pri troche záľuby v psychológii a la červená knižnica dalo charakterizovať zápletku filmu, ktorý má byť viac či menej fiktívnym portrétom Jana Saudka. Hoci sa ukrýva pod prezývkou Líba, onou pomstychtivou „Medeou“ má byť fotografova dlhoročná partnerka Sára. A tak ten, kto sa v nekonečnej ságe ich medializovaných sporov aspoň trochu orientuje, veľmi skoro pochopí, ktorým smerom sa dej bude uberať a kam dospeje.

Z epickej stránky toho teda film veľa na premýšľanie neponúka. Ale snímka o nefalšovanom umelcovi znesie aj veľký kus lyriky – hoci tú si asi väčšina divákov predstavuje predsa len trochu inak. V tomto prípade budú jej funkciu plniť Saudkove ateliérové avantúrky, pri ktorých sa občas tvorí, často sexuje a vždy chľastá.

Divák má vraj radšej lož

Pripravte sa na desiatky oplzlých bonmotov, erotiku nadrozmerných dám a množstvo opileckých historiek, ktorých hlavným hrdinom je nesebaistý, no vlastným vášňam celkom oddaný starnúci bohém. A pripravte sa aj na to, že to napokon bude vlastne z pohľadu diváka celkom „sranda“. A to najmä zásluhou Karla Rodena, ktorý opäť raz dokázal, že dokáže sršať charizmou a humorom aj tam, kde by si iný urobil skôr hanbu.

Hoci nás film ústami samotného Saudka hneď na úvod varuje, že si bude veľa vymýšľať (lebo tak to má divák rád), i tak sa ťažko ubrániť očakávaniam, že mýtický búrlivák zo seba poodhalí aspoň kúsok čohosi hmatateľného. Pavlásková aj Roden však fotografovu dušu hľadajú každý po svojom – herec všemožne obhajuje jeho sebadeštruktívnu lásku k ženám, scenár bojuje o sympatie výletmi do detstva v koncentračnom tábore či na tvrdé výsluchy u ŠtB. Dramatické vsuvky však pôsobia príliš povrchne a štylizovane. Omnoho lepšie film funguje v úlohe salónneho zabávača, ktorý prelietava od jednej rozmarnej historky k druhej a ponecháva divákovi slobodu rozhodnúť sa, či smutnému klaunovi v centre diania vlastne „fandí“, opovrhuje ním, alebo či mu je ho tak nejako ľúto.

Fotograf rozpráva Saudkov príbeh tak, ako si to on sám želal. S úškrnom sa priznáva k vlastným slabostiam a presvedčivo ukazuje prstom na tých, ktorí mu ukrivdili. Pri neodškriepiteľnej atraktivite hlavného hrdinu ako fenoménu, človeka aj umelca, je však poplatnosť filmu jeho taktickým požiadavkám skôr na škodu. Neostáva v ňom totiž priestor na väčšiu hĺbku.

Hodnotenie Pravdy: 3/5

Fotograf / Česká republika, 2015 / réžia: Irena Pavlásková / scenár: Irena Pavlásková, Jan Saudek / hudba: Jiří Chlumecký / hrajú: Karel Roden, Marie Málková, Vilma Cibulková, Václav Neužil ml. a iní / dátum slovenskej kinopremiéry: 15. január

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Karel Roden #fotograf #Jan Saudek