Recenzia: Hra na Boha

Anglický scenárista sci-fi trilerov Sunshine a O 28 dní... nakrútených režisérom Dannym Boylom, Alex Garland, debutoval filmom Ex Machina ako režisér.

22.05.2015 16:00
ex-machina-movie
Alicia Vickanderová ako krásna robotka Ava v rafinovane minimalistickom sci-fi Ex Machina.
debata (4)

Podarilo sa mu vytvoriť sofistikovane nadčasové a zároveň trendy hipsterské sci-fi s inteligentným presahom. Na malej ploche, bez veľkolepých efektov či pompéznych dejových zvratov buduje temnú a tajomnú atmosféru i intímny vzťah trojice uzavretej v prepychovom hoteli. Romantická línia príbehu prebudí city, jemne filozofujúca hra vyvolá polemiku o slobode i schopnosti milovať v čase emocionálneho moru". Intelektuálnu stránku filmu vyvažuje napätím, premyslenými dejovými zvratmi a odľahčuje nenápadnou iróniou.

Záhada menom Ava

Caleb vyhrá firemnú súťaž o týždenný pobyt vo veľkolepom sídle miliardárskeho šéfa Nathana. Geniálny a extravagantný vedec má s mladíkom veľkolepé plány. Naivného Caleba zapojí do testovania najnovšieho vynálezu, robotky Avy. Ani jeden z nich však netuší, čo je táto záhadná bytosť vlastne zač… Garland si vystačil s tromi charaktermi, jedným hotelom a siedmimi dňami. Model, ktorý by výborne fungoval aj ako divadelná hra.

Veľké celky majestátnych prahôr kontrastujú s klaustrofobickou architektúrou sídla milionára Nathana. Vedec je dobrovoľným väzňom svojej božskej „všemohúcnosti“. Dusí sa pod ťarchou právd, samoty, skľúčený nedokonalosťou ľudstva. Vyvinie preto novú rasu, robotku s vlastným vedomím, Avu. Caleb je krásnou Avou unesený, postupne odhaľuje vedcove úmysly, ale Garland nedáva jednoznačné odpovede. Naratívne sa príbeh sústredí na ustavičnú výmenu polôh jednotlivých postáv, dej vyplýva zo vzťahov a presného pomenovania motivácií.

Alex Garland je známy aj ako autor bestselleru Pláž, podľa ktorého Boyle nakrútil v roku 2000 rovnomenný film. Živelný Američan Richard v ňom nachádza svoj kúsok nepoškvrneného raja v Thajsku. Garland zostal verný hrdinom neobmedzených možností". Aj keď hranice pre nich zdanlivo nejestvujú, sú opustení a egocentrickí. Uzatvára ich do prepychu, s ktorým nevedia naložiť a strácajú sa v beznádeji. Dáva im všetko, no tento stav je len ilúziou, hrou na šťastie, križuje ich nespokojnosť a skepsa. Ex machina je obrazom bezbrehého sveta, ten dávno stratil kompas a hodnoty zmrazil samoľúby chlad.

Vzdialený civilizácii, blízko k človeku

Ex machina je nabitý jemným erotizmom a svojským humorom ožívajúcim v tých najnečakanejších momentoch. Formálne je rozdelený do siedmich kapitol, čo možno vnímať ako alúziu na biblické stvorenie sveta – stvorenie nadčloveka. Garlandova umelá inteligencia je definovaná ľudskými vlastnosťami, podarilo sa mu vystihnúť tvár spoločnosti aj napriek tomu, že dej filmu sústredí ďaleko od civilizácie a personifikuje umelé stvorenie. Zobrazil jav, ktorý by mohol byť realitou pokojne zajtra. Moc človeka rastie, no znepokojujúca je jeho neschopnosť prijať zodpovednosť a určiť si hranice.

V porovnaní s hollywoodskou produkciou je Ex machina jej skromný" brat, ale nemenej kvalitný. Prepracované detaily, najmodernejšia počítačová technika, pomocou ktorej vytvorili robotické" telá herečiek, exkluzívne exteriéry panenskej prírody a výborné obsadenie hviezd nezávislých filmov – Alicie Vikanderovej (Čistá), Oscara Assaca (Inside Lewis Dawis), Domhnalla Gleesona (Frank) sú dôkazom premysleného konceptu. Ex machina môže oproti výpravným sci-fi filmom pôsobiť minimalisticky, ale v skutočnosti je luxusný vo všetkých smeroch.

Hodnotenie Pravdy:

4 hviezdičky z 5

  • Ex Machina / VB, USA, 2015 / scenár, réžia: Alex Garland / hrajú: Alicia Vickanderová, Oscar Issac, Domhnall Gleeson / slovenská premiéra: 30. apríla

© Autorské práva vyhradené

4 debata chyba
Viac na túto tému: #Ex Machina #Alex Garland