Recenzia: Sedem zhavranelých bratov - precízna rozprávková klasika

Česká scenáristka a režisérka Alice Nellis sa inšpirovala klasickou rozprávkou Boženy Němcovej Sedem zhavranelých bratov.

28.05.2015 14:00
Martha Issová Foto:
Martha Issová v rozprávke Sedem zhavranelých bratov.

Vznikol rovnomenný film pre celú rodinu, ktorý je precízny vo všetkých smeroch. Okrem prepracovaného scenára, výborných dialógov, prirodzeného herectva a atmosférickej kamery, má osobitú hodnotu poetický komentár napísaný Ľubomírom Feldekom a autorská hudba, ktorá je s filmom v absolútnej harmónii.

Sedliacke dievča Bohdanka sa narodí do nešťastnej rodiny. Na prahu dospelosti sa dozvedá, čo ťaží srdcia jej rodičov. Mala sedem bratov, no postihla ich ťažká kliatba. Premenení na havrany lietajú nad svetom a čakajú na svoju spásu. Bohdanka je odhodlaná prelomiť zaklínadlo a navrátiť bratom ľudskú podobu. Divožienka podstúpi ťažkú skúšku a pokúsi sa o nemožné. Do jej mlčanlivých lesných dní však vstúpi láska a celý príbeh zamotá… Bohdanka sa dostáva na kráľovský dvor, aby odhalila ďalšie tajomstvá.

Krása v jednoduchosti

Nellis sa s ľahkosťou pridŕža pravidiel, no jej práca so žánrom je radostne hravá. Nesnaží sa za každú cenu inovovať. Sústredí sa na detského diváka a komunikuje s ním krehko. Téma je nadčasová, presahuje bezprostrednú realitu. Zložité zákony sveta logicky zjednodušuje, príbeh odľahčuje živo a s humorom. Zároveň je film komplexný a zaujímavý aj pre dospelého diváka.

Neodmysliteľnou súčasťou rozprávkového sveta sú kúzla, ktoré autorka postupne prekvapivo odhalí. Zlo zastupuje kráľovná. Práca s fantazijnými prvkami či nadprirodzenom je umiernená. Režisérka sa sústredí na vzťahy a hĺbkový presah, skôr ako na pompéznu dobrodružnosť či ohurovanie nepredvídateľnosťou dejových zvratov. Aj napriek tomu si zachováva dynamiku, vypäté situácie striedajú scény, v ktorých sa na okamih vesmír zvrtne v prospech hlavných hrdinov. Dramatická kostra vrcholí schematickou, niekoľkonásobnou záchranou na poslednú chvíľu, no prirodzene vygradovaný príbeh k takémuto rozuzleniu prirodzene speje.

Autorka sa sústredí na dve dejové línie. Záchrana bratov znie v princípe veľmi jednoducho. Bohdanka má utkať priadzu a ušiť sedem košieľ, čo však v praxi znamená každodennú drinu, prekonávanie vlastných limitov a zápas s prírodou. Menej dramatickú prvú tretinu filmu zmení nástup hlavného konfliktu. Prenikanie Bohdanky do nového prostredia na zámku prináša viac postáv a mĺkve pasáže striedajú intrigy a zauzľovanie vzťahov. Zlomový bod prichádza pomerne neskoro a kontinuita diela sa tak do značnej miery rozbíja, zároveň znamená prudký obrat v príbehu rozchádzajúci sa s tým, čo bolo budované v prvej tretine filmu. Vo výsledku to nepôsobí rušivo, zmena vyplýva z deja a príjemne ho občerství. Menej uspokojivé je, že motív zakliatych bratov takmer nesúvisí s príbehom kráľovskej rodiny.

Napomína s prehľadom

Nellis posiela svojich hrdinov hľadať pravdu a ukazuje nám jej skutočnú váhu. Neprvoplánovo a tvárne pracuje s metaforickou obraznosťou aj symbolikou. Hoci ide o alternatívny svet, jeho základ je reálny a úzko komunikuje s prítomnosťou. Alice Nellis stavia na tradícii a pristupuje k nej s rešpektom. Snaží sa pomenovať to, čo by nielen deťom nemalo v živote uniknúť. Nepodceňuje ich ani nemoralizuje, len zviditeľňuje to, čo má skutočnú váhu. Diváka smeruje k pravde, skromnosti a rodinnej súdržnosti. Zároveň deti zoznamuje s klasikmi literárnej rozprávky Němcovou či Dobšinským i s tradíciou, ktorá je ojedinelá, vytláčaná snahou o novosť a deformáciou žánrových stereotypov.

Možno s určitosťou povedať, že v kontexte českej a slovenskej filmovej rozprávky zaujalo Sedem zhavranelých bratov významné miesto.

Martha Issová a Lukáš Příkazký v rozprávke... Foto: magicbox.sk
Martha Issová, Lukáš Příkazký Martha Issová a Lukáš Příkazký v rozprávke Sedem zhavranelých bratov.