Recenzia: Pixels: Ani sci-fi, ani komédia

Režisér a scenárista Chris Columbus má s filmovou zábavou pre celú rodinu bohaté skúsenosti.

26.07.2015 16:00
pixels Foto:
Záber z filmu Pixels.

Stojí totiž za kultovými vianočnými komédiami Sám doma a Sám doma 2: Stratený v New Yorku s ikonickým Macaulayom Culkinom. Režíroval prvé dva diely príbehu o čarodejníkovi Harrym Potterovi a známy je aj jeho Otec v sukni v podaní Robina Williamsa. Vo všetkej úcte k tomuto overenému rodinnému zabávačovi, jeho najnovšia sci-fi komédia Pixels, s prestarnutým Adamom Sandlerom v hlavnej úlohe, je zúfalým krokom vedľa a fanúšikov zrejme nepoteší.

Po tom, čo mimozemská civilizácia nesprávne dešifruje správu vypustenú do vesmíru a nevinnú videohru z 80. rokov sa rozhodne považovať za vojnovú výzvu od pozemšťanov, vytvorí rafinovanú zbraň a zaútočí na New York. Mimozemšťania postupne posielajú na Zem svoje vojská v podobe videoherných hlavolamov, na ktoré je americká armáda prikrátka. Ale prezident USA Will Cooper (Kevin James), ktorý má viac šťastia ako rozumu, vytiahne z rukáva žolíka. Je ním Sam Brenner (Adam Sandler), starý priateľ z detských čias. Sam konečne dostáva príležitosť zužitkovať svoje zručnosti s retro videohrami a dokázať, že sa nenarodil ako „génius“ na to, aby zostal „nerdom“.

Film padá na komplikovanom koncepte. Jeho východisková situácia je skôr hlúpa ako bizarná a divák nedostane príležitosť naladiť sa na Columbusovu vlnu. Motivácia zla je primitívna a celý dej je smiešne vykonštruovaný, vymyslený akoby za pochodu. Columbus je vyčerpaný, látky sa zmocnil rezervovane a nad filmom sa vznáša umelý opar. Zabalil ho do celofánového vákua a unudený divák sa neunúva prepichnúť ho.

Fabula sa drží schémy, graduje prostredníctvom prekonávania úloh, ktorým musia hrdinovia čeliť. Na pozadí akcie a intergalaktických bojov však zostáva prázdno. Chladné bezvetrie bez výraznejších hrdinov a humoru pôsobí ťažkopádne, „nasilu“. Filmu chýba náboj, niečo, čo by zaplnilo prázdnotu. Potenciálne originálny nápad sa takmer okamžite ukáže ako vyčerpaný. Pixels prináša nostalgické porovnanie „vtedy“- hry mali v 80. rokoch logiku a hrali sa v kolektívoch, so smutným „teraz“- hry sú násilné, chaotické a deti sa hrajú osamotené vo vlastných obývačkách.

Dejová línia Sama Brennera je klišoidne zatuchnutá. Zázračné dieťa skončí ako inštalatér, ale má šťastie v nešťastí, je jedným z troch vyvolených, ktorí môžu zachrániť svet. Trojica niktošov v zostave šarmantný, no zakríknutý Brenner, konšpirátor zamilovaný do videohernej hrdinky Lady Lisy Ludlow a trpasličí podvodník Eddie, ktorého stvárnila jedna z hviezd seriálu Hra o tróny Peter Dinklage, sú sploštenými figúrkami. Herci sú pod Columbusovým vedením neohrabaní, azda aj preto, že sa nestotožňujú s hrdinami. Autori sa uskromnili pri vykreslení charakterov, spoľahli sa na zjednodušenie a predpokladali, že divák im ich primitívnu hru zhltne.

Základom úspechu „rodinnej žánrovky“ je pútavý hlavný hrdina. Na porovnanie, Sám doma má neodolateľného Kevina a slušne vystavaný dej. Pixels šermuje s prestarnutým Sandlerom, hviezdou televíznych „oddychoviek“, ktorý má najlepšie za sebou a s nevtipným-neakčným dejom plným umelých zvratov a bludne náhodných vyústení.

2 hviezdičky z 5

• Pixels/ USA, 2015 / réžia Cris Colombus / scenár: Timothy Dowling, Tim Herlihy / hrajú: Adam Sandler, Josh Gad, Kevin James, Peter Dinklage, Michelle Monaghan / premiéra: 23. 7.

Viac na túto tému: #recenzia #Pixels