Recenzia: Zúfalé prostriedky agenta Hunta

Christopher McQuarrie, autor najnovšieho filmu o agentovi Huntovi, Mission Impossible: Národ grázlov, dobyl Hollywood predovšetkým ako scenárista.

01.08.2015 12:00
Mission Impossible Foto:
V pokračovaní Mission Impossible má šarmantná Ilsa Faustová (Rebecca Ferguson) nad agentom Huntom (Tom Cruise) prevahu.

Oscara získal už v roku 1996 za pôvodný scenár k filmu Obyčajní podozriví v réžii Bryana Singera. Ten neskôr režíroval aj jeho vojnovú drámu Valkýra v hlavnej úlohe s Tomom Cruisom. McQuarrie obsadil Cruisa do svojho filmu Jack Reacher: Posledný výstrel (2012) a momentálne sa spolu namočili do špiónskych vôd kultovej chlapskej žánrovky.

Impossible Mission Force má nové metódy

Po nebezpečnej a navyše i neúspešnej misii sa vláda USA rozhodne rozpustiť IMF. Ethan Hunt (Tom Cruise) je nútený svetovú hrozbu Syndikátu odvrátiť na vlastnú päsť. Agent sa netradične uchýli k metóde „účel svätí prostriedky“. Jeho nelegálne konanie ospravedlňuje nevyhnutnosť zasiahnuť. Sila Syndikátu, o ktorej tuší jedine Hunt, môže radikálne vzrásť po dosiahnutí tajných kódov. A práve tie sa snažia získať všetci.

Tom Cruise v snímke  "Mission:... Foto: SITA/AP, Bo Bridges
Tom Cruise Tom Cruise v snímke "Mission: Impossible -Národ grázlov.

McQuarrie ponúkol Mission Impossible so všetkým, čo k nej patrí. Svetovú smotánku tentoraz pozval na viedenskú operu. Hrdinovia sú schopní cestovať nielen v priestore, no zdá sa, že i v čase. Nestoja im v ceste zákony, prírodné živly ani smrteľné nehody. V tomto vesmíre platia celkom iné pravidlá. Nič nie je nemožné.

Hunt na svoje zúfalé kroky nie je sám. Jeho pravou rukou je počítačový expert Lean (Sean Harris), jediný, komu môže dôverovať. Agent sa však nevyhne tajomnej Ilse Faustovej (Rebecca Ferguson). Femme fatale ho niekoľkokrát zachráni, aby jeho osud pozvŕtala vo chvíľach, keď sa to Huntovi najmenej hodí. Zúfalá doba si predsa žiada zúfalé kroky.

Dejové zvraty nútia postavy stále prehodnocovať svoje šance na prežitie. Ich roly sú nestále, v snahe udržať si tajomstvo a náskok pred všetkými a za každú cenu stávajú sa pravými špiónskymi chameleónmi. Táto hra autorovi pomerne slušne vychádza. Agenti pod vplyvom udalostí menia svoje postoje a priority. Na pozadí ľúbostného napätia medzi Huntom a Faustovou je napĺňané divákovo očakávanie a „nepredvídateľnosť“ vyústenia vzťahu.

Previerka charakterov

Ilsa Faustová je najpríjemnejším prekvapením pokračovania série. Predstavuje Huntovu spojkou a zároveň je jeho najväčšou nástrahou. Jedine ju nedokáže Hunt prečítať. McQuarrie je obchodník s tajomstvom, pracuje s ním zručne a vypočítavo, presne tak, ako to od neho fanúšik očakáva. Neprekvapí, no čo je dôležité, ani nesklame. Ba práve naopak, divák je uspokojený štandardne namiešanou akciou.

Režisér bez výčitiek podkopal autoritu drsnejšieho pohlavia silnou ženskou hrdinkou a paradoxne tak uspokojil najmä mužské publikum. Hunt sa tiež nebráni jej „záchrane“. Režisér pracuje s pátosom a mnohé bojové scény sú efektne samoúčelné, ako i úvodná lietadlová šou. Samozrejme, takých momentov je vo filme omnoho viac, no McQuarrie ich strieda s pomerne inteligentnými a uveriteľnými dialogickými pasážami, kde vysvetľuje prekombinované motivácie, miestami až surreálne okolnosti a ich vplyv na vzťahy.

Postavy sú rozostavané ako pešiaci a divák netuší, kto ďalší z hry vypadne. Nové odhalenia určujú, koho sa zbaviť a koho ušetriť. Karta postupne ukazuje na každého, príbeh sa po červenom koberci i úzkych marockých uličkách, s patričnou dávkou násilia, rýchlych naháňačiek, zúfalo odvážnych skokov a nesprávne správnych rozhodnutí dopracuje až k vytúženému záverečnému súboju zoči-voči, dobra a zla.

Fanúšikovia sa obdobnej žánrovej schémy stále nenabažili a s radosťou sa nechávajú uniesť prázdnym svetom akčnej hyperboly. Kto chodí do kina vypnúť, Mission Impossible je štandardným akčákom a zaručene správnou voľbou.

• 3 hviezdičky z 5
  • Mission Impossible: Národ grázlov/ USA, 2015/ réžia, scenár: Christopher McQuarrie / hrajú: Tom Cruise, Rebecca Ferguson, Sean Harris, Simon Pegg, Jeremy Renner a ďalší/ premiéra: 30. 7.

Viac na túto tému: #recenzia