György Pálfi: Ak nebudem točiť filmy, umriem

Hlavným hosťom minulotýždňového filmového seminára 4 Živly bol režisér Giörgy Pálfi. Filmár "maďarskej novej vlny" zaujal už celovečerným debutom Štikútka, vďaka ktorému sa stal objavom roka Európskej filmovej akadémie. Jeho filmy Taxidermia, Dámy a páni, finálna verzia! či Voľný pád mali veľký úspech na zahraničných festivaloch. Pálfiho rozmanitá tvorba sa vyznačuje bizarnou poetikou, čiernym humorom a príklonom k experimentovaniu. Režisér momentálne natáča svoj piaty celovečerný film.

16.08.2015 16:00
4zivly Gyorgy Palfi Foto:
Režisér György Pálfi
debata

V maďarskej kinematografii sa profiluje mnoho rozmanitých a silných autorských osobností. Aké sú u vás podmienky na tvorbu?

V uplynulých dvoch rokoch, po období ťažkostí, vzniklo v Maďarsku množstvo nových filmov. Systém Maďarského filmového fondu však nesadol „silným autorom“. Fond uprednostňuje utešené komédie alebo žánrové filmy. Predpokladám však, že si postupne uvedomia, že autori, ktorí robia filmy po svojom, môžu dosiahnuť vo svete väčší úspech ako priemerné komerčné snímky.

Zhodujete sa s názorom, že sú vaše filmy provokatívne?

Nesnažím sa provokovať. Mojím cieľom je klásť publiku ťažké otázky a dosiahnuť, aby začalo hovoriť o veciach, ktorým sa obyčajne snažíme vyhýbať. Naša kultúra má tendenciu „utešovať“, je príliš pohodlná. Chceme veriť tomu, že okolo nás ani v nás problémy nejestvujú. Rodičia aj politici sa nás snažia presvedčiť o tom, že je všetko perfektné, ale mali by sme si uvedomiť, že reálne problémy tu sú.

Spolupracujete s manželkou, scenáristkou Zsofiou Ruttkay. Od koho prichádzajú námety vašich filmov?

Obyčajne je nápad môj. Mám ich stovky. Vďakabohu za to, že so Zsofiou môžem svoje nápady zdieľať, veľa sa o nich rozprávame. Ak u nej niektorý zarezonuje, prirodzene ho začneme rozoberať viac a viac. Občas sa stane, že sa z neho vykľuje východisková situácia nového scenára.

Je pravda, že Maďarský filmový fond podporil váš film Toldi? O čom bude?

Maďarský filmový fond sa síce rozhodol podporiť nás, no minulý rok v októbri nám oznámili, že zmenili názor. Následne stopli predprodukciu filmu. Namiesto toho podporili veľkovýpravný historický projekt, ktorý sa už začal natáčať. Toldi mohol byť krásny film.

Má v Maďarsku filmár príležitosť robiť autorské veci a presadiť svoj názor? Je ťažké presvedčiť o svojej vízii producentov a grantové komisie?

Je to veľmi náročné. Náš grantový systém sa rozhoduje na základe scenára. Kladie veľký dôraz na prepracované scenáre, kde sú slová často zaujímavejšie ako vízie. Toldi, aj môj nový sci-fi projekt His Masters Voice (Hlas jeho majstra) prešli, pretože v oboch ide o adaptáciu s konvenčnejšou výrobou. Ale ak chcete byť progresívni a chcete priniesť niečo nové, je to takmer nemožné. Keď vezmete do úvahy, že Maďarský Filmový Fond je jediným podporným systémom u nás, a generovanie scenára zaberie často viac ako rok, alebo, že na jednoduché vyjadrenie čakáte tri či štyri mesiace, neostáva vám nič iné, len sa odhodlať urobiť „nezávislý“ film.

Prototypom takého filmu je aj váš divácky úspešný strihový experiment Dámy a páni, finálna verzia! S akým zámerom ste sa doň pustili? Ako vznikal?

Do filmu sme sa pustili v období, keď v Maďarsku na film neboli absolútne žiadne peniaze. Chcel som ho urobiť už k stému výročiu kinematografie, no napokon sme začali v roku 2009. Mal som štyroch strihačov, najlepších v krajine, s ktorými som strávil tri roky v malej strižni prácou na tomto experimente. Intertextualita a remixy existujú už roky. Zdalo sa mi, že kinematografia v tomto zaostávala za literatúrou, hudbou alebo výtvarným umením. Na youtube je dostupných mnoho vtipných videí, obvykle vychádzajúcich zo známych motívov alebo opakujúcich sa scén. Ja som si chcel vyskúšať, či viem porozprávať príbeh touto metódou. Chcel som si overiť, či viem vzbudiť emóciu aj bez vlastného protagonistu.

Hudbu k vášmu filmu Taxidermia komponoval brazílsky hudobník Amon Tobin. Ako ste sa k nemu dostali?

S pomocným skladateľom Albertom Márkosom sme počúvali stovky nahrávok v snahe nájsť tú správnu hudbu pre film a natrafili sme na Amona Tobina. Zdalo sa nám to perfektné. Začal som presviedčať producenta, aby sa s ním spojil. Mailom som sa ho opýtal, či by nám neposkytol práva na niektoré skladby. Najskôr chcel vidieť film a po tom, čo si ho pozrel, povedal, že ak chcem, môže nám napísať omnoho lepší soundtrack. Samozrejme, že som chcel. Jeho hudbu som použil aj v ďalšom filme Voľný pád. V prípade tohto filmu nebol čas na originálny soundtrack, film sme totiž museli vyrobiť za šesť mesiacov. To obdobie zahŕňalo celú realizáciu od námetu až po finálnu verziu. Amon Tobin nám dovolil použiť akúkoľvek jeho hudbu.

Je pre vás takmer nemožné získať peniaze na film a aj napriek tomu opäť točíte. Zmenilo sa niečo alebo stále točíte „nepohodlne“?

Veľmi nepohodlne. Absolútne nič sa nezmenilo, no mám pocit, že umriem, ak nebudem točiť filmy. Našťastie mám okolo seba ľudí, ktorí so mnou nadšene spolupracujú, aj keď obyčajne jeden človek robí prácu za troch. Ľudí, čo majú dostatočne mladé srdcia na to, aby zvládali so mnou ťahať niekoľkotýždňovú, mimoriadne náročnú „šnúru“ s minimom komfortu a maximom koncentrácie. Natáčanie je veľmi intenzívne obdobie, niekedy to pripomína doslova zápas na život a na smrť. Môžete to týmto spôsobom skúsiť pár krát, no nedá sa tak pracovať stále.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #režisér #Giörgy Pálfi #Štikútka