Recenzia: Nezostane nám nič, len pocity

Neapolčan Paolo Sorrentino si získal slovenských divákov už trpkou road movie Tu to musí byť v roku 2011. Odvtedy sa jeho fanúšikovská základňa rozrastá závratným tempom. Veľkou nádherou podmanené publikum sa konečne dočkalo režisérovej najnovšej "filmovej poémy", snímky Mladosť.

19.10.2015 13:57
Fred (Michael Caine) a Mick (Harvey Keitel)... Foto:
Fred (Michael Caine) a Mick (Harvey Keitel) spomínajú na mladosť a hľadia v ústrety budúcnosti vo filmovej básni Paola Sorrentina Mladosť.

Romantik versus Skeptik

Vyžitý rocker Cheyenne sa hľadal v smutnej komédii Tu to musí byť, Veľká nádhera dala životnú lekciu bonvivánovi Jepovi. V Mladosti sa stretáva dvojica dlhoročných priateľov, skladateľ Fred Ballinger (Michael Caine) a režisér Mick Boyle (Harvey Keitel), aby sa počas každoročného pobytu v honosných švajčiarskych kúpeľoch podelili o svoje duše a našli východisko zo staroby, na ktorú majú obaja odlišný názor.

Sorrentinovi hrdinovia sa v matných spomienkach vracajú k „zašlej sláve“ mladosti. Staroba je na to, aby si odpykali trest za nevedomosť. Režisér apeluje na pamäť, ktorá nie je večná a jej stratu považuje za jednu z najväčších tragédií, akej sa človek môže dožiť. Postavy láme, aby ich mohol v prostom okamihu opäť postaviť na nohy a nechať milovať svet. A túto lásku prenáša na diváka, musí sa usmievať.

Hrdinovia sa snažia uchopiť svoj abstraktný prach a pomenovať to, čo sa o živote naučili. Z ich úst však občas vypadne gýč vrhajúci umelé svetlo. Prah Veľkej nádhery Sorrentino neprekročil. Fredovi a Mickovi chýba čaro, akým nás opantal Jep. Zostávajú niekde na polceste, v plošnom náčrte, divák do ich emócií nespadne celý.

Režisér navyše miestami stráca „vtipný dych“. Po niektorých scénach zostane trápne ticho (krokom vedľa je napríklad motív s raňajkujúcim Hitlerom). Trefne však pasuje "životné pravdy” do úst Miss Universe, adolescentke, masérke či horolezcovi, aby tak vytrel kocúra intelektuálom.

Mick so zápalom pracuje na svojom poslednom filme- "testamente”, a tento motív okato naráža na film 8 a pol Federica Felliniho. Podobne ako jeho Guido Anselmi aj Sorrentinovi hrdinovia si vyrovnávajú účty s minulosťou a čelia prítomnosti. Freda vytrhne z odpočinku ranená dcéra Lena (Rachel Weiszová), aby z neho na staré kolená urobila otca.

Ironické kontrasty

Paolo Sorrentino miluje emócie a lipne na tvárach. Nezáleží na tom, či ide o komparzistov alebo skúsené herecké osobnosti, každý výraz je pre neho dôležitý. Hercov nešetrí, žmýka z nich pocity a „inštaluje“ ich do obrazu ako živé figúrky. Všetko podlieha jeho „maniére“. Barokové výtvarné výjavy zrovnoprávňuje s hudbou a unáša do svojskej fantázie švajčiarskeho vidieka bez toho, aby narušil spojenie s realitou. Sorrentino je detailista, sprítomňuje prchavé čaro momentu a ukazuje, čo sa skrýva medzi riadkami každodennosti.

Verní zostáva kontrastom páni-poddaní a odhaľuje rozdiel medzi „teóriou života“ a bezprostrednosťou bytia. Jeho osobitosťou je kombinácia „vysokých“ a „nízkych“ prvkov, ktoré sa navzájom dopĺňajú a bijú presne tak, ako pieseň pop divy Palomy Faith s opernou áriou Sumi Jo.

Je postmodernista a filmový jazyk posúva do vlastnej galaxie. Vládne mu všeobsiahla ironická láska. Vtipne a priamo glosuje pop kultúru a smiešnu márnosť slávy. Bedárov „zhadzuje“ krásou a núti ich kľaknúť si pred svoju pýchu. V jeho očiach sme prízemne ľudskí, ale nie odsúdení. Máme nádej, aj keď sa leskneme biedou veľkolepej pretvárky, ktorej sme sa zasvätili. Sorrentino upozorňuje na to, že v neustálej honbe za dokonalosťou podkopávame prosté hodnoty a v domnení, že v danom okamihu je dôležitejšie niečo iné, nám uniká podstata.

Film má množstvo krehkých vrstiev a momentov, hltáme jeho poetiku i humor, no chýba mu katarzia, ktorá je v tomto prípade žiadaná. Sorrentinove filmy sa vyznačujú voľnou naráciou a nepredvídateľnos­ťou, čo je jeho prednosťou, no v prípade Mladosti sa nám môže stať, že príbeh dostatočne neprecítime a z kina odídeme bez pocitu „obrodenia“. A to aj napriek krásnej záverečnej hudobnej bodke. Vidíme, vnímame, sme potešení, no dokonalosť Veľkej nádhery sa neopakuje.

Mladosť/ Taliansko, Francúzsko, Švajčiarsko, Veľká Británia 2015/ scenár a réžia: Paolo Sorrentino/ hrajú: Michael Caine, Harvey Keitel, Rachel Weisz, Jane Fonda/ premiéra: 15. októbra

Viac na túto tému: #film #mladosť #Paolo Sorrentino