Amerika v českých lesoch

Máte túlavú náladu? Poďte do kina na český film. Štylizovaná dokumentárna roadmovie Amerika režiséra, hudobníka a cestovateľa Jana Foukala je ako stvorená na leto.

28.07.2016 12:00
33 amerika Foto:
Režisér a hudobník Jan Foukal navštívi koncom týždňa s dokumentom Amerika štyri slovenské mestá.
debata

Počas potuliek lesmi je totiž dovolené snívať o slobode s očami dokorán a vetrom vo vlasoch.

Ameriku premietnu v štyroch slovenských mestách, po filme budú môcť diváci s režisérom Janom Foukalom debatovať a premietania budú spojené s koncertom jeho kapely Johannes Benz. Vo štvrtok 28. júla sa zastavia v žilinskom klube Kolečko, v piatok v topoľčianskom Nástupišti 1–12, v sobotu v piešťanskom Lidožrútovi a miniturné zakončia v nedeľu v bratislavskom KC Dunaj.

Muzikant Honza (Jan Foukal) je prototypom rojka, nostalgický hľadač šťastia by sa rád vydal do Ameriky a „urobil kariéru“, aj keď dobre vie, že „krajina neobmedzených možností“ je len mýtom. Spoločnosť mu robí Kanaďanka Bára. Dvojica splýva s českou prírodou a vydáva sa po stopách trampov, aby odhalila zvyky prírodných ľudí – unikátnej storočnej subkultúry.

Nečakajte dramatický cestopisný dokument o prekonávaní cestovateľských prekážok, blúdenie „českou Amerikou“ je uvoľnené, plynie ako lenivá prechádzka, bez zbytočných plánov. Snímka má nákazlivú náladu, nabáda na chvíľu pookriať, vypnúť zhon presýtených mestských dní a ponoriť sa do seba.

Bára a Jan sú vetroplachovia, trošku nemotorní no úplne odovzdaní dobrodružstvu a náhode. Unáša ich prúdiaca vzájomnosť, platonicky zaľúbení či priatelia bez výhrad, stretajú rovnako otvorených ľudí. Komunita trampov ich prijíma a do svojej bizarnej všednosti dovoľuje nahliadnuť aj divákovi. Dvojici ozvláštňujú roadtrip pocestní, charizmatické postavičky sa síce zjavujú a zase miznú, no zanechajú silný dojem. Foukal nám nekazí melancholické ilúzie o nedotknuteľnej Amerike aj keď hrdinovia komentujú svet úprimne triezvo. Film je úvahou o snoch, na pozadí putovania odkrýva rôznorodé vnímanie slobody. Absentuje tu výrazný konflikt, jemné napätie však vyplýva zo vzťahu Jana a Báry, ktorí vnímajú situáciu z rôznych, a predsa takmer totožných, uhlov, obaja totiž hľadajú dokonalú alternatívu sveta, únik…

Film má silnú atmosféru a návykových hrdinov. Sympatickí mladíci zvládajú dni s humorným nadhľadom. Bárino detské okúzlenie krajinou je neodolateľné. Trampovia majú v Čechách storočnú tradíciu – v nostalgickom chvení imitujú „divoký západ“. Zaujímavé je vnímanie cudzinca – Bára si trampov nespája s Amerikou, práve naopak považuje ich za svetovú raritu.

Osobitú úlohu má hudba – je neodmysliteľnou súčasťou Foukalovho štýlu a kamera Jana Baseta Střítežského (Fair Play, Alois Nebel) je podmanivo výtvarná. Režisér selektuje nenápadnú krásu bez toho, aby sa zaliečal divákovi. Uchmatne si ho a veľmi pozvoľna napína, informácie sú v druhom pláne, dôležité sú útržky, pocity ľudí, ktorí spolu zdieľajú výnimočný okamih. Vieme, že skôr či neskôr sa rozlúčia a „Amerika“ im zostane ako spomienka na zázrak, ktorý budú po návrate do všednosti potajomky hladiť…

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Amerika #Jan Foukal