Recenzia: Keď sa dôvera vymkne spod kontroly

Irena (Vanda Hybnerová) a Igor (Karel Roden) opúšťajú sychravú Prahu, na exotickú plavbu po oceáne však neberú svoje ratolesti, ale border kóliu Otta.

20.08.2016 09:00
40 41 RODINNY FILM Foto:
V Rodinnom filme upútajú pozornosť mladí talentovaní herci Jenovéfa Boková a Daniel Kadlec. (vpravo).

Vysokoškoláčka Anna a tínedžer Erik majú totiž školské povinnosti. Irena a Igor sú prototypom cool rodičov, dcéru a syna berú ako seberovných partnerov, dvere na byte za sebou zatvoria bez zbytočných rád a nariadení. Ukáže sa však, že so slobodou nedokáže ani jedna strana naložiť zodpovedne. Sled zdanlivo neovplyvniteľných udalostí navyše otvorí dvere do minulosti, ktoré mali zostať navždy zamknuté…

Previerkou je hraničná situácia

Rodina je komplexný mikrosvet, od jej mantinelov sa všetko nevyhnutne odráža, chaoticky sa tu miesia farby a pocity zúčastnených, vzájomnosť je dar aj bremeno. Rodina je krehký priestor, v uzavretej blízkosti koncentruje túžby, krivdy, tajomstvá aj podrazy. Je daná, nedeliteľná, je povinnosťou a nedá sa vymazať…

Slovinský režisér Olmo Omerzu, jeden z najosobitejších mladých filmárov, ktorí vyšli z pražskej FAMU, strhol pozlátku zo zdanlivo dokonalej mladej rodiny a preveril jej pravosť. Jej členovia sa ocitnú v bizarnej kríze. Keď sa rodičia počas dovolenky stratia, deti sú vytrhnuté z vlastných problémov. Na opačnom konci zemegule majú len minimálny dosah na to, čo sa deje s rodičmi. Ukáže sa však, že naoko banálne problémy detí majú zásadný dosah na celú rodinu.

Hrdinami nie sú len rodičia a deti, samostatnú dejovú líniu má pes Otto – sám bojuje o život ako Robinson v neznámom prostredí ďalekých morí. Mohlo by sa zdať, že jeho blúdenie je len dramatizačným prvkom, no v kontexte deja postupne vyvstane ako metafora a v závere pokryje celý film.

Na nápaditú východiskovú situáciu režisér vynaliezavo nabaľuje vedľajšie, zdanlivo nesúrodé motívy, ktoré sa prekvapujúco pretínajú. Jeho obraz medziľudských vzťahov je ironický a láskavý zároveň, hrdinov pozoruje z výšky a nepriamo sa tak štylizuje do polohy všemohúceho. Rodina bojuje zubami-nechtami, aj keď sú jej ilúzie o vlastnej dokonalosti pod vplyvom hraničnej situácie navždy zmarené.

Nalomiť istotu

Omerzu rozmarných hrdinov vykoľají a nechá v roztrhaných topánkach „levitovať“ v prázdnej neistote. Dospievajúci Erik (Daniel Kadlec) je zamilovaný do Kristíny (Eliška Křenková), kamarátky staršej sestry, ktorá v ich luxusnom byte počas neprítomnosti rodičov býva. Anna, ktorej dali rodičia plnú dôveru, sa potkýna na zodpovednosti a mladšieho brata nedokáže uchrániť. Problémy, ktoré si deti „vyrobili“ počas neprítomnosti rodičov, tak nadobúdajú obludné rozmery.

Filmár hrotí situáciu do takmer fatálneho konca, na divákovi si zgustol, vyvádza ho z miery, aby sa napokon ulakomil a utešil ho „záchranou v poslednej chvíli“. Rodina je poučená, aj keď sa musí zmieriť s novými skutočnosťami.

Príbeh sa viackrát nečakane láme, čo pôsobí ako iluzívna nevyspytateľnosť života, nie náhoda. Všetky zvraty majú vnútornú logiku, sú predpripravené. Postupom deja sa konflikt nenápadne nabaľuje, vytvára sa nepríjemné dusno a vývoj udalostí je nemožné odhadnúť. Omerzu skladá kontrasty, z filmu jeho autorstvo cítiť, no nenarúša tým vierohodnosť, jeho charaktery sú natoľko plastické a téma tak jasná, že sa môže s príbehom bez výčitiek hrať. Používa zveličenie, no v zásade je verný realizmu. Estetika filmu je dokonale zdržanlivá, vkusne šedivá a minimalistický je aj zvuk. Olmo Omerzu kritizuje nenásytnosť, dokonalej rodine dá všetko, aby z nej postupne ujedal, obral ju o stabilitu, prepych, na ktorých si zakladá, a v ironickom kŕči podrobil skúške ich hodnoty a dôveru.

Okrem bratislavského kina Mladosť môžete vidieť Rodinný film aj v ďalších slovenských mestách – vo Vrábľoch, v Púchove, Kežmarku, Liptovskom Mikuláši, Spišskej Novej Vsi, Hlohovci, Seredi, Košiciach a Piešťanoch. Program nájdete na stránke www.filmtopia.sk

HODNOTENIE Pravdy: 4,5 hviezdičky z 5

• Rodinný film/ Česko, Nemecko, Francúzsko, Slovinsko, Slovensko 2015/ réžia: Olmo Omerzu/ scenár: Olmo Omerzu, Nebojša Pop-Tasič/ hrajú: Karel Roden, Jenovéfa Boková, Martin Pechlát a ďalší

Viac na túto tému: #recenzia #Karel Roden #Rodinný film