Katarína Tomková: O scenári sa nestačí rozprávať

V seriáli Pravdy s názvom Ako sa robí... postupne nazrieme do zákulisia sveta umenia a kultúry. V aktuálnej časti si prečítate o tom, ako prebieha scenáristický workshop.

20.11.2016 16:00
Midpoint Foto:
Hlavným tútorom workshopu Midpoint TV Launch bol Alan Kingsberg (v strede), scenárista, producent a profesor newyorskej Columbia University.
debata

Scenáristický workshop Midpoint je zameraný na vývoj scenára, zúčastňuje sa na ňom scenárista spolu s producentom a funguje od roku 2010. Spočiatku bol určený pre študentov a absolventov filmových škôl v strednej Európe, no situácia na filmovom trhu sa mení, a tomu sa, prirodzene, prispôsobil aj koncept workshopu. „Vlajkovou loďou Midpointu je workshop Midpoint Feature Launch, pracujúci s prvými a druhými hranými filmami a s krátkymi hranými filmami profesionálov,“ vysvetľuje manažérka Midpointu Katarína Tomková.

Súčasným trendom je kinematografizácia televízie, stúpa záujem o pôvodné televízne projekty – seriálovej tvorbe prepadajú takí filmári ako Martin Scorsese, scenárista Aaron Sorkin, Agnieszka Hollandová či najnovšie Paolo Sorrentino. Midpoint reagoval na súčasnú situáciu rozšírením programu o televízny workshop. Začal sa v roku 2015 a druhá časť prebehla začiatkom novembra v Štiavnických vrchoch.

„Cítili sme dopyt zo strany účastníkov workshopu. Majú záujem zdokonaliť sa v písaní televíznych seriálov. Vo východnej Európe, na Balkáne a v baltickom regióne je veľmi málo programov, kde by sa tvorcovia mohli dovzdelať a trénovať v tejto oblasti. Scenáristika televízneho seriálu je iná ako písanie hraných filmov, a na školách sa jej veľký priestor nevenuje,“ hovorí Katarína Tomková. Cieľom Midpointu je pomôcť tvorcom zúročiť ich vízie a dosiahnuť tvar zodpovedajúci aktuálnym požiadavkám filmového a televízneho trhu.

Znevýhodnené regióny majú prednosť

„Uprednostňujeme projekty zo strednej a východnej Európy, z Balkánu a Pobaltia, no prihlásiť sa môžu projekty z celej Európy. Chceme dať možnosť tvorcom z menších krajín, kde sa televízne podhubie môže podobať na to východoeurópske – majú rovnaké nastavenie a riešia podobné problémy. Uprednostnili sme napríklad islandský projekt, Island je totiž odtrhnutý od Európy, má malý trh a nedostatok priestoru na vývoj projektov.“

Najdôležitejšia je však kvalita a to, či má látka medzinárodný presah. „Neznamená to, že téma nemôže byť lokálna, ale musí byť univerzálna, osloviť širšie publikum. Prihliadame aj na skúsenosť tímu či renomé tvorcov.“

Žánrové zastúpenie je pestré, aj keď podľa Tomkovej momentálne dominujú historické témy. „Od Islanďanov máme rodinnú drámu, Chorváti doniesli sitcom, slovensko-poľský projekt sa zaoberá témou emigrácie – príbeh je zasadený do Varšavy po roku 1918 – a je tu aj nemecko-bulharské fantasy.“

Beh na dlhú trať

Tvorcovia absolvujú tri workshopy. Aktuálny novembrový bol zameraný na písanie scenára pilotného dielu. „Scenáristi doň vstúpia s úryvkami scenárov alebo základným konceptom – predstavou o tom, ako by mal pilotný diel alebo kompletný televízny seriál vyzerať. Musia mať synopsu, explikáciu a popis postáv. Vyžadujeme aj ukážku tvorby, na základe čoho vidíme, ako píšu – niekoľko strán z pilotného dielu alebo ľubovoľného predošlého scenára,“ vymenúva Tomková. Prihlásiť sa s hotovým pilotným dielom sa tvorcom v mnohých prípadoch nevypláca. Na workshope sú totiž nútení vrátiť sa o niekoľko krokov späť. „Snažíme sa ich naučiť pracovať so štruktúrou príbehu jednej časti.“

Druhá časť workshopu prebehne v apríli 2017 počas festivalu Finále Plzeň, dovtedy konzultujú autori so svojimi mentormi on-line. Na novembrovom workshope kreovali pilotný diel seriálu, na druhý workshop prinesú prvú, prípadne druhú verziu scenára. Naučia sa vytvoriť „televízny balík“ pozostávajúci zo synopsy seriálu, pilotného dielu a popisu postáv. Podľa Tomkovej ide o základný sumár materiálu, na základe ktorého sa ľudia z televízie vedia rozhodnúť, či chcú a vedia seriál v rámci svojej produkcie vyvíjať.

Záverečná časť workshopu bude v auguste v Sarajeve, tiež v rámci filmového festivalu. Midpoint tu bude súčasťou trhu Cine Link Drama. „Už niekoľko rokov funguje v Sarajeve koprodukčný trh pre hrané filmy, a tento rok bol prvýkrát zorganizovaný aj pre televíznych tvorcov. Účastníci Midpointu prídu s kompletným balíkom a budú mať tréning v pitchingu – ústnej prezentácii svojich projektov.“ Tomková dodáva, že workshop je cesta od nápadu ku kompletnému balíčku, ktorý môžu autori ponúkať partnerom, producentom či televíziám. „Do Sarajeva zavoláme profesionálov, potenciálnych „kupcov“, koproducentov – ľudí, s ktorými by mohli na projektoch ďalej spolupracovať.“

Workshop, samozrejme, nie je zárukou, že seriál alebo film vznikne. „Aj keď sa projektov ujme nejaká televízia, väčšinou sa pilotný diel ešte prepisuje. Toto celé je teda len začiatok.“ Tomková zdôrazňuje špecifikum workshopu – ide o nezávislý proces, pre tvorbu originálnych projektov veľmi dôležitý. Midpoint podľa nej zastrešuje časť tvorby pred odkúpením projektu televíziou. Vývoj seriálu sa potom prispôsobuje kritériám a prostriedkom televízie.

Konzultovať a prepisovať

Účastníci workshopu pracujú v skupinách a každý projekt má prideleného lektora. Počas týždňového pobytu však môžu o konzultáciu požiadať aj iných zúčastnených odborníkov. Okrem toho sú súčasťou Midpointu lektorské prednášky. Druhou časťou sú individuálne konzultácie. „Na rozdiel od iných workshopov sa počas TV Launchu aktívne píše. Autori dostanú zadanie – úlohu alebo podnet – a potom majú určený čas na písanie.“

Na záver workshopu teda odchádzajú s reálnym výsledkom. „Midpoint by im mal pri písaní pomôcť posunúť sa z miesta.“ Podľa Tomkovej je neefektívne rozprávať sa o scenári a nepísať. „Často sa stáva, že keď sa scenáristi vrátia do ,reality‘, zahltia ich iné podnety. Tu majú priestor sústrediť sa výhradne na svoj projekt.“ Denný cyklus workshopu podľa nej odzrkadľuje to, ako funguje písanie v amerických „scenáristických izbách“. „Profesionálni televízni scenáristi prídu ráno do práce, kde do večera vymýšľajú a píšu. Je to iný typ scenáristiky, ako keď sa píšu hrané filmy.“

Súčasťou Midpointu je aj workshop pre hrané celovečerné projekty slovenských profesionálov – Midpoint Intensive SK. „Má len jednu časť, trvá dva a pol dňa a tvorcovia počas neho dostanú spätnú väzbu od lektora. Na rozdiel od televízneho prebieha celý v slovenčine. Je preto vhodný pre tých, ktorí nemajú úplnú istotu písať v cudzom jazyku, no radi by konzultovali s medzinárodným lektorom v slovenčine alebo češtine. V minulosti sme spolupracovali s Martinom Danielom – americkým dramaturgom s českými koreňmi – a tento rok máme Iva Trajkova – Macedónca dlhodobo pôsobiaceho v Čechách.“

Keďže sa televízne workshopy tentoraz konali na Slovensku, slovenským profesionálom z Midpoint Intensive SK organizátori umožnili prepojiť sa s televíznou tvorbou. „Je to horúca téma aj pre nich. Mohli sa zúčastniť masterclassov a konzultovať svoje scenáre s lektormi, aj keď súčasťou tohto workshopu pre nich neboli individuálne konzultácie,“ uzatvára Tomková.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #scenár #Ako sa robí #Katarína Tomková #Midpoint Feature Launch #workshop