Recenzia: Nespoznaný Müller rozvracia ilúzie o úspechu

Vidíme ich vo svetlách reflektorov, kde kropaje potu ľahko zamaskuje mejkap, v televízii, kde sa často snažia s úsmevom odpovedať na otázky, ktoré sotva súvisia s ich kariérou, čítame o nich na stránkach novín či magazínov...

MÜLLER: Turné a aplikácia Hlasy
Príbeh dokumentu Nepoznaný rámcuje turné Hlasy, ktoré Richard Müller absolvoval so skupinou Fragile.
Autor:

Drobnohľadu médií sa nevyhnú ani slovenskí umelci či známe osobnosti. Do akej miery však profesionálne vystavaný obraz na verejnosti korešponduje s realitou? Dokumentarista Miro Remo sa v novej snímke rozhodol zaostriť na osobnosť Richarda Müllera. Nekompromisne v nej sníma pozlátku, pod ktorou sa významný československý hudobník skrýva Nespoznaný.

Remo prišiel s novým dokumentárnym filmom len krátko potom, čo slovenské publikum rozdelila jeho posledná snímka Cooltúra. Tematicky veľmi neodbočil, prostredie slovenskej kultúry sa snaží demaskovať prostredníctvom pohľadu na jednotlivca, ktorý v nej žije. To, že si vybral Richarda Müllera, nebola náhoda. Film Nespoznaný je splnením jeho dlhoročného sna nakrútiť dokument o muzikantovi, ktorého piesne poznačili niekoľko generácií. Napriek tomu mu nestavia piedestál. Zachytáva skôr obraz človeka s potlačenou tvorivosťou, ktorý sa do istej miery stáva obeťou svojej slávy a nedobrovoľným chlebodarcom. Rozpliesť gordický uzol zložitých vzájomných vzťahov a manipulácií je pritom na autora, ktorého život je hudba, nadľudská úloha…

Konfrontácia s minulosťou

Príbeh dokumentu rámcuje úspešné turné Hlasy, ktoré Richard Müller absolvoval so skupinou Fragile. Ako priznal režisér, už na začiatku mu bolo jasné, že „ukočírovať“ takú silnú osobnosť, akou je Müller, jednoducho nebude možné. Kamera sa teda po zákulisí koncertov, pri skúškach v štúdiu či v jeho šatni pohybuje ako sivá eminencia s cieľom zachytiť peripetie s okolím, ktoré svojím správaním vytvára. Vzájomná dôvera a vybudované priateľstvo dovolili dokumentaristom preniknúť naozaj do hĺbky, o čom svedčí aj Müllerov osobný filmový archív, ktorý mali pri nakrúcaní k dispozícii. Z jednej časovej línie sa im tak pomocou prestrihov z jeho búrlivého obdobia podarilo vytvoriť pomerne košatý portrét.

Minulosť verzus prítomnosť. Remo nepracuje s archívnymi zábermi prvoplánovo. Nevyberá senzácie, nesnaží sa ukázať všetko. Jednotlivé motívy tematicky prepája so súčasnosťou, čím vzájomný kontrast len získava na sile. Koncerty, nespútaná zábava, láska, manželstvo, problémy… Dynamické obrazy často striedajú statické zábery na Richarda Müllera, ktorý si hovorí, že by už mal konečne prestať fajčiť. A možno trošku popracovať aj na svojej nadváhe.

Na Müllerovu záľubu vo vizuálnom uchovávaní momentov nadviazal Remo aj v dokumente. Hudobníkovi pripevnil na čelo kameru, vďaka ktorej môžu diváci sledovať dianie jeho očami. Do jeho sveta sa však podarilo vstúpiť len vizuálne. Počas nakrúcania štábu neposkytol nijaký rozhovor, ktorý by dokument lemoval a ponúkol jeho pohľad. Filmárom tak svojím spôsobom dovolil budovať si vlastný autorský koncept, pri ktorom sa na jeho osobu môžu diváci pozrieť z viacerých strán. Sčasti ho obmedzil až zásah zo strany producenta, ktorý musel vyhovieť požiadavkám Müllerovho manažmentu. Do filmovej distribúcie sa tak dostala mierne upravená verzia.

Namiesto odpovedí, nové otázky

„Nespoznaný… V dusne mnohých prázdnych viet. Nespoznaný… Stále hrám ten čudný kabaret,“ znie text zo skladby Nespoznaný, ktorá dala dokumentárnej snímke meno. Každý si po zhliadnutí dokumentu určite najskôr povzdychne nad osudom odhodlaného hudobníka s podlomeným zdravím, ktorý sa ustavične musí brodiť mediálnou mašinériou. Dokument však nechce ponúkať odpovede, ale hlavne otázky.

Nie sme to práve my, ktorí si sami vytvárame obraz o našich idoloch a potom tvrdohlavo očakávame, že ho budú do bodky napĺňať? Na druhej strane, môže umelec bezbreho tvoriť, žiť každým momentom až do vyčerpania, aby ho to nejakým spôsobom nepoznačilo? V konečnom dôsledku film ukazuje len prirodzený stav – životnú situáciu nielen Richarda Müllera, ale aj mnohých ďalších umelcov, ktorí sa večne snažia nájsť harmóniu medzi emóciou a realitou.

HODNOTENIE Pravdy

• Nespoznaný / réžia a kamera: Miro Remo / scenár: Miro Remo, Marek Kučera / dramaturgia: Juro Šlauka / strih: Marek Kráľovský / premiéra: 17. novembra
Masaryk