Európsky film roka je o otcovskej láske

V sobotu večer pozbierali v poľskej Wroclawi európsku filmovú úrodu za rok 2016. Európskym filmovým cenám, ktoré udeľuje Európska filmová akadémia už od roku 1988, bez väčších prekvapení dominovala snímka Toni Erdmann.

12.12.2016 10:00
debata

Oceňovaná snímka režisérky a scenáristky Maren Ade sa stala Európskym filmom roka a zvíťazila vo všetkých hlavných kategóriách, podobne ako po minulé roky Paolo Sorrentino s filmami Mladosť a Veľká nádhera. Nemeckú filmárku odmenili už v Cannes cenou FIPRESCI a titul je horúcim kandidátom na cudzojazyčného Oscara. Európska akadémia ocenila Maren Ade aj za scenár a réžiu filmu.

Toni Erdmann v snahe priblížiť sa k dcére,... Foto: Film Europe
Toni Erdmann Toni Erdmann v snahe priblížiť sa k dcére, prevracia jej život na ruby. Ceny pre najlepších hercov získali Peter Simonischek (Toni Erdmann) a Sandra Hüllerová (Ines).

Sandra Hüller, predstaviteľka hlavnej ženskej hrdinky, si odniesla Cenu pre najlepšiu herečku. Režisérka Maren Ade nezabudla pri preberaní ceny poďakovať celému tímu, ktorý sa na snímke podieľal a „urobil z nej dobrú režisérku“. Špeciálne vyzdvihla predstaviteľa Toniho Erdmanna herca Petra Simonischeka. Rola otca, ktorý sa pokúša bizarným spôsobom infiltrovať do sveta svojej dospelej dcéry, workoholičky Ines, mu vyniesla titul Najlepší herec a zdá sa, že herec má rovnaký zmysel pre humor ako postava, s ktorou zrástol – podľa Sandry Hüllerovej bolo totiž nakrúcanie s ním „fiestou“.

Keď Winfriedovi Conradimu umrie pes, uvedomí si, že by sa rád dozvedel o svojej dospelej dcére viac a zúročil pri tom svoj komediálny „talent“. Nasadí si umelé zuby a v preoblečení za Toniho Erdmanna odíde do Bukurešti, kde Ines momentálne pracuje. Tridsaťročná kariéristka má svoj svet pod kontrolou a otcova prítomnosť ju vonkoncom neteší. Erdmann sa dcére vnucuje a sústredene narúša jej stabilitu, aby dokázal, že perfektný život plný večierkov a biznis rokovaní je len suchopárnou bublinou. Preniká do jej sveta ako „nemecký ambasádor“, zoznamuje sa s „veľkými zvieratami“ ropného priemyslu a jeho bizarné hry napokon donútia Inés uvedomiť si, na čom skutočne záleží. Takmer trojhodinová dráma je sledom bizarných situácií, ktoré Erdmann cielene iniciuje, aby v dcére prebudil umŕtvené šťastie a obnovil stratené rodinné puto.

Európskym dokumentom roka je víťaz tohtoročného Berlinale, observačný dokument talianskeho filmára Gianfranca Rosiho Oheň na mori. Rosiho kamera preniká do intímnej všednosti obyvateľov talianskeho ostrova Lampedusa – každodenne konfrontovaného s utečeneckou krízou. V centre jeho pozornosti sa ocitá dvanásťročný Samuel. Sleduje jeho malé detské problémy a na pozadí jeho nedotknuteľnosti metaforizuje pasivitu a ľahostajnosť väčšiny pohodlne sa dištancujúcej od problémov migrujúcich ľudí. Samuela sa aj napriek ohraničenosti miesta a bezprostrednej blízkosti utečeneckého tábora utečenci osobne netýkajú. Dve dejové línie plynú v paralelných dimenziách. Rosi sa vyhýba hovoriacim hlavám, emocionálne napätie vytvára obraz a „lenivé“ ticho. Oheň na mori zostane v divákovi visieť nie ako výčitka, ale ako výzva k všímavosti.

Najlepšou komédiou je adaptácia obľúbeného románu Muž menom Ove spisovateľa Fredrika Backmana. Rovnomenný film nakrútil Švéd Hannes Holm, známy komediálny režisér. Zatrpknutý tvrdohlavec Ove si vybíja frustráciu a nenávisť tam, kde to bolí najmenej – na svojom okolí. Keď sa však do vedľajšieho domu prisťahuje pakistanská rodinka, Oveho dni naberú nový smer. Rola prísneho namosúrenca sadla hercovi Rolfovi Lassgårdovi ako uliata. „Žiadna z mojich komédií nikdy nevyhrala cenu, preto som dostal radu, aby som tento film nenakrútil ako komédiu. Ďakujem za cenu pre najlepšiu komédiu. Teraz sa vrátim do Švédska a budem písať komédie, možno sa vrátim a vyhrám cenu pre najlepšiu drámu,“ žartoval režisér Hannes Holm pri preberaní ceny.

Švajčiarsko-francúzsky bábkový animák o deťoch Ja, ako Tekvička je adaptáciou knihy Gillesa Parisa, nakrútil ho Claude Barras a v sobotu sa stal animovaným filmom roka. Príbeh osiroteného chlapčeka Tekvičku sa zaoberá vážnou sociálnou témou – zobrazuje zaobchádzanie s deťmi v sirotincoch, no neľahké peripetie, ktoré deväťročný Tekvička v príbehu prežíva, komunikuje s detským divákom prostredníctvom smutno smiešnych inotajov. Ja, ako Tekvička očaril divákov i kritikov silou príbehu aj neodolateľnou formou. Ostatne o tom svedčí aj počet cien, ktoré tento rok pozbieral na medzinárodných festivaloch. Herec a predstaviteľ ikonického agenta Jamesa Bonda Pierce Brosnan dostal Cenu za celosvetový prínos a scenáristu a lídra francúzskej novej vlny Jeana-Clauda Carriera ocenili za celoživotné dielo.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Európska filmová cena 2016 #Toni Erdmann