Recenzia: La la land je ľúbostná pieseň pre film

Režisér a scenárista Damien Chazelle je zázračné dieťa Hollywoodu.

29.12.2016 11:00
LLL d 29 _5194.NEF Foto:
La La Land v hlavných úlohách s Emmou Stone a Ryanom Goslingom.

Už jeho celovečerný debut Whiplash (2014) o študentovi konzervatória Andrewovi a jeho nekompromisnom učiteľovi – dirigentovi Terencovi Fletcherovi, získal troch Oscarov vrátane sošky pre najlepšieho herca vo vedľajšej úlohe – charizmatického J. K. Simonsa. Simons sa mihne aj v jeho najnovšom filme, v romantickom muzikáli La La Land. Kritikmi velebená snímka je horúcim kandidátom na Oscara a nadšené ospevovanie si právom zaslúži. La La Land zrazí hrebienok všetkým, ktorí si myslia, že príbeh lásky ich už ničím neprekvapí.

Sebastian (Ryan Gosling) je nadaný klavirista no zásady a láska k jazzu, ktorý v losangelských lokáloch pomaly vymiera, mu bránia dosiahnuť úspech. Jeho svet získa celkom nový tvar v momente, keď stretne zatiaľ neobjavenú herečku Miu (Emma Stoneová). Vďaka vzájomnej láske dokážu prekonať strach z neúspechu a dotknú sa svojich túžob. Dosiahnuť cieľ však niečo stojí – milenci napokon strácajú to najcennejšie – jeden druhého…

Muzikál nemuzikál

Dráme Whiplash dominuje jazzová hudba. V La La Land sa Chazelle s nadšením ukláňa Hollywoodu, vyzdvihuje muzikál, ktorý žiaril v 40. a 50. rokoch minulého storočia. Žánru dáva celkom nový – postmoderný tvar. La la land je tak objavnou cestu pre cinefilov, odkazuje na klasické filmy a hravou formou odhaľuje zákutia partnerského vzťahu.

Všetky prvky vrátane narácie podliehajú melódii. Postavy sú súčasťou načasovaných choreografií, herectvo sa prispôsobuje hudobnému temporytmu a predsa ho definuje spontánny naturel. Ryan Gosling a Emma Stoneová sú esenciálni, udávajú tón filmu a skladby napísané Justinom Hurwitzom (Whiplash) sami naspievali. Natáčalo sa v reálnych prostrediach, kde prácu sťažovali špeciálne nároky na svetelnosť – štáb naháňal západy slnka či „zlatú hodinku“.

Láska je univerzum, každý sa v nej stráca a nachádza. Hrdinovia túžiaci dotknúť sa hviezd sú v umeleckých dielach pečení – varení. Vďaka Chazelleho osobitému pohľadu však dostali unikátny tvar. So žánrovými konvenciami koketuje invenčne a zároveň ctí tradíciu, čím vyvoláva zvláštnu nostalgiu. Sebastian a Mia stelesňujú archetypy a zároveň sú súčasní – chutne vtipní, rozmarní hipsteri.

Žánrové škatuľkovanie nie je u Damiena Chazelleho na mieste, konvencie totiž využíva vo svoj prospech a stereotypy obratne prevracia naruby. Surreálnu rozprávkovosť konfrontuje s drsnou priamočiarosťou – La La Land je realitsickou štúdiou partnerského vzťahu. Vystihuje ho s chirurgickou presnosťou, autenticky presvedčivo, bez patetických grimás príznačných pre melodrámu.

Všetko, čo má rád

„Je to film o filmoch, o umení. Ako filmový fanúšik, ako hudobný fanúšik, ako fanúšik Los Angeles cítim potrebu oslavovať tieto veci, vyplniť plátno tým, čo osobne milujem,“ priznal v rozhovore pre magazín The Verge. Snažil sa nájsť cestu, ako tieto prvky skombinovať, povýšiť a spojiť ich alebo ich rozvrátiť. Urobiť s nimi čosi, čo vytvorí dojem, že hovoria celkom novým jazykom. Dosiahol tak dokonalú syntézu toho, o čom a ako rozprávať. Prostredníctvom hudby a tanca vystihuje emócie, mení atmosféru a metaforizuje príbeh. Jediným pohľadom nahradí tisíc dialógov. Zvraty sú dôkladne premyslené, na rozdiel od filmu Whiplash, kde v istých momentoch zašiel scenáristicky priďaleko, v La la land diváka nič nevyruší.

Keď sa Sebastian a Mia stretnú, sú svojím spôsobom ešte deti – túžia po osobnom naplnení, no opakované odmietnutia ich nútia vzdať sa – pristúpiť na kompromis. Vzájomné povzbudenia a rady ich však s okľukami dovedú k cieľu. Napokon však Sebastian a Mia, podobne ako hrdina filmu Whiplash Andrew, uprednostnia pred láskou talent a kariéru.

Môže sa pravá láska opakovať alebo je jednorazovým kúzlom, vďaka ktorému zapadneme na svoje miesto? Chazelle nám doprial katarznú záverečnú pointu, ktorú si môže každý vyložiť po svojom.

HODNOTENIE Pravdy:

• 5 hviezdičiek z 5