Iveta Grófová: Piata loď je pre celú rodinu

Piata loď režisérky Ivety Grófovej (Až do mesta Aš) bude súťažiť na poprednom európskom filmovom festivale Berlinale.

19.01.2017 14:00
Iveta Grófová Foto:
Režisérka Iveta Grófová.
debata

„Film nás naplno presvedčil svojím nežným a empatickým stvárnením, nádherným dievčenským výkonom hlavnej protagonistky uprostred sveta, ktorému často nežnosť chýba,“ odôvodnila festivalová komisia rozhodnutie zaradiť snímku do tohtoročného programu. „Je to príbeh dvoch detí, ktorým istá udalosť zmení život. Odvíja sa od skutočnej udalosti, ktorá sa stala v Čechách a inšpirovala spisovateľku Moniku Kompaníkovú k napísaniu románu Piata loď,“ hovorí Iveta Grófová. Jej film bude mať svetovú premiéru 12. februára v sekcii Generation KPlus, v konkurencii so snímkami z Brazílie, Veľkej Británie, Austrálie, Kanady, Poľska, USA, Nemecka, Argentíny, Mexika či Číny.

Komisia festivalu sa pri vašom filme zhodla jednohlasne. Ako vám rozhodnutie odôvodnili?
Dostali sme oficiálny email s informáciou, že film sa presne hodí do sekcie Generation KPlus, čo nás veľmi prekvapilo, pretože ho nevnímame ako film určený prioritne pre detského diváka, skôr pre celú rodinu.

Scenár ste písali spolu s Markom Leščákom. Ako ste pracovali s knižnou predlohou Moniky Kompaníkovej? Konzultovali ste s ňou scenár?
Príbeh sme museli zjednodušiť. Kniha sa odohráva vo viacerých časových rovinách, postava Jarky, ktorá je vo filme dievčatkom, vystupuje v knihe aj ako dospelá, situácie z detstva prehodnocuje v rôznom veku. Tento princíp sme zjednodušili tým, že hlavnou postavou nášho príbehu je desaťročná Jarka a udalosti zažíva tu a teraz. To je zásadná zmena oproti knihe. Vybrali sme ústredný motív a pracovali sme s ním. Scenár sme konzultovali aj s Monikou Kompaníkovou, film si už pozrela na kontrolnej projekcii.

Ako ste hľadali hlavných detských protagonistov?
Najpodstatnejšie bolo nájsť hlavnú hrdinku – dievčatko, ktoré vie naozaj hrať, pretože celý film stojí na jej hereckom výkone. Je prakticky v každom zábere. Potrebovala som teda talentované dieťa, ktoré to ustojí a na plátne bude dostatočne zaujímavé. A hľadala som ju veľmi dlho. Nemám vo zvyku chodiť po kastingových agentúrach, prechádzala som skôr školy, detské tábory a bolo ich naozaj mnoho. Do najužšieho výberu sa dostalo sto dievčat, tie potom absolvovali herecké skúšky a z nich som napokon vybrala Vanessu Szamuhelovú, ktorá je zhodou okolností z Bratislavy. Paradoxne oproti tomu – do postavy Jarkinho kamaráta Kristiána som obsadila chlapca, ktorý ma očaril, keď som ho náhodou zbadala v jednom detskom tábore. Jeho špecifický prejav a svojský charakter sa mi na tú postavu veľmi hodili a rýchlo som sa rozhodla, že to bude on.

Museli ste natáčanie detským protagonistom špeciálne prispôsobiť?
Moja skúsenosť potvrdila, že pre deti nie je natáčanie až taká krehká záležitosť. Veľmi podstatné a zároveň najťažšie bolo zaujať ich – vytvoriť také podmienky, aby ich natáčanie bavilo. Pokiaľ ich totiž baviť prestalo a začala to byť známa rutina, vtedy sa práca sťažila – nedávalo zmysel pokračovať. Museli sme teda robiť všetko pre to, aby sme ich motivovali. Tento princíp považujem pri práci s deťmi za podstatný.

V dlhometrážnom hranom debute Až do mesta Aš ste uplatnili paradokumentárne prvky aj animáciu. Aký režijný koncept ste zvolili pri filme Piata loď?
Film Piata loď je vyslovene hraný, preto aj režijné metódy boli iné ako pri predošlom filme. Na druhej strane moja dokumentárna minulosť, skúsenosti s réžiou nehercov a s protagonistami dokumentárnych filmov mi pri práci s deťmi veľmi pomohli. Samozrejme, je to iné ako práca s profesionálnymi hercami. Principiálne som pri tomto filme zvolila iný prístup ako pri medzižánrovom Až do mesta Aš.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #premiéra #Iveta Grófová #Piata loď