Recenzia: Scorseseho Mlčanie vystavilo vieru božiemu tichu

Martin Scorsese sa po „hedonistickej“ drogovej komédii o finančných pirátoch Vlk z Wall Street (2013) nadchol drsným historickým príbehom knihy z roku 1966 japonského katolíka - spisovateľa Šúsaku Endóa.

22.02.2017 14:00
Mlčanie Foto:
Scorseseho historická dráma Mlčanie je hĺbavá polemika o otázkach viery a rozdielnosti náboženských hodnôt.

Čítal ju už pred dvadsiatimi rokmi a adaptáciu komplikovanej predlohy, s ktorou sa sám pasoval od roku 2006, mu pomohol dotiahnuť do finále scenárista Jay Cocks. Vizuálne pôsobivá historická dráma Mlčanie sa odohráva v Japonsku v 17. storočí a filmár v nej na pozadí náboženského konfliktu medzi západným a východným svetom odkrýva princípy dvoch odlišných kultúr.

V čase, keď je v Japonsku kresťanstvo považované za jeden z najväčších zločinov proti vlasti a vrcholia krvavé perzekúcie, prichádzajú do krajiny dvaja mladí portugalskí kňazi Rodrigues (Andrew Garfield) a Garupe (Adam Driver), aby vypátrali nezvestného otca Ferreiru (Liam Neeson). Ten sa podľa posledných správ pod tlakom odvrátil od katolíckej viery. Počas misie sú sami zajatí a čelia nehumánnym praktikám tyranského inkvizítora Inouea – jeho „ceremoniálom zapierania Krista”, ktorými sa snaží prevychovať obyvateľstvo. Mladíci oddaní Bohu a svojmu poslaniu tak prechádzajú najťažšou skúškou – ich Boh sa totiž pozemskému utrpeniu a previerkam viery len mlčky prizerá…

Japonci si nesmeli slobodne zvoliť inú vieru, takáto „zrada“ bola trestaná mučením a smrťou. V kresťanských vidieckych komunitách navyše chýbali kazatelia, väčšina japonských kresťanov sa tak paradoxne, v zmysle primitívnych kultúr, utieka k symbolom – silu nachádzajú v krížoch či v ružencoch, neznalí náboženstva. Aj napriek tomu mu oddane veria a útechu nachádzajú v slepej viere v posmrtný raj. Má teda väčšiu cenu zostať verný Bohu, ktorý sa rozplynul v nehybnom tichu cudzej krajiny neochotnej prijať iné zvyky, alebo je správne zaprieť ho a zachrániť tak životy prostých dedinčanov? Tejto dileme čelia mladí kňazi Rodrigues a Garupe. Dobrovoľne sa vyhodili z bezpečia chrámov, aby prebrali zodpovednosť a dokázali silu svojej viery.

Scorsese polemizuje o tom, akú úlohu zohráva viera v pozemskej mizérii, o jej fatalite a zároveň nevyhnutnosti, ktorá dáva životu poriadok. Náboženstvo odhaľuje ako politickú zbraň – zdroj nenávisti a neprekonateľných nezhôd. Japonsko chce uchrániť svoju kultúru pred expanziou Západu, ktorý po jeho tisícročnej tradícii barbarsky šliape.

Scorsese nadväzuje na estetiku starých japonských filmov a vzdáva hold krásnej a múdrej krajine poznačenej horúcou krvou. Protinázory a konflikt konfrontuje prostredníctvom skvele napísaných „scorseseovských“ dialógov, pričom zostáva racionálne nestranný. Mlčanie núti premýšľať nad hranicami viery, ku ktorej sa hrdinovia absolutisticky utiekajú, neochotní ustúpiť dokonca ani pred smrťou.

Vrátil sa k biblickým motívom, ktoré zobrazil už v roku 1988 kontroverzným filmom Posledné pokušenie Krista. Hrdinov príbehu hodil do hraničnej situácie a ich životné hodnoty vystavuje drsnej previerke. Spochybňuje a vzápätí kriesi ich vieru v Boha. Vznešené slová a ilúzie mladíkov obracia na prach. Vystavení smrti a utrpeniu sú nútení poddať sa, zmieriť sa s mlčaním. Utrpenie dedinčanov naivne veriacich v existenciu Boha je ich previerkou morálky a lásky k nemu, no predovšetkým k ľuďom, ktorí sú aj napriek omylnosti a nestálosti najvyšším princípom bytia. „Stúp, je to len pro forma,“ nabáda inkvizítor katolíka, aby pošliapal obrázok s Ježišom Kristom a zachránil sa pred trestom. Scorsese situáciu refrénovito graduje a v tichých nuansách kreslí psychológiu skúšaných kňazov. Vystavení smrti sa vo svojom učení o kresťanských hodnotách sami strácajú.

Rozpravy medzi Rodriguesom a inkvizítorom či Ferreirom odhaľujú podstatu náboženstva, ktoré je zároveň svetonázorom – spôsobom uvažovania o svete a vzťahoch. Vo svete zaslepenom politickou nenávisťou, zásadami a presadzovaním moci zastihol Scorsese zlomeného človeka, ktorý sa v zápase o slobodu opiera hoci aj o božie ticho.

Mlčanie je pomaly hĺbavý, filozofický a divácky nepohodlný film. Scorseseho zámerom nebolo diváka potešiť, ale zapáliť jeho myseľ a usedavo v nej zotrvať a tento cieľ dosiahol.

• Mlčanie / Mexiko, Taiwan, USA 2016 / réžia: Martin Scorsese / scenár: Jay Cocks, Martin Scorsese / hrajú: Andrew Garfield, Adam Driver, Liam Neeson a ďalší / premiéra: 16. februára

Viac na túto tému: #Andrew Garfield #recenzia #mlčanie #Martin Scorsese #Liam Neeson #Adam Driver