Novinky ASFK ponúknu aj čerstvo oscarového Klienta

K obľúbeným súčastiam Medzinárodného festivalu filmových klubov Febiofest patrí sekcia Novinky ASFK, ktorá už tradične ponúkne ochutnávky z toho, čo sa v nasledujúcich mesiacoch dostane na plátna slovenských filmových klubov.

04.03.2017 12:00
Klient Foto:
Klient je už druhým filmom, za ktorý získal iránsky režisér Asghar Farhadi Oscara.
debata

Tento rok premietne iba niekoľko dní po udeľovaní Oscarov čerstvého držiteľa tejto sošky v kategórii cudzojazyčných filmov, snímku Klient iránskeho režiséra Asghara Farhadiho, príbeh Jackie Kennedyovej v hlavnej úlohe s Natalie Portmanovou či posledné dielo nedávno zosnulého Andrzeja Wajdu Odrazy.

Asghar Farhadi získal Oscara už so svojím filmom Rozchod Nadera a Simin (2011). Jeho novinka Klient je príbehom páru hercov Ranay a Emada, ktorí sú donútení presťahovať sa z rozpadajúceho sa domu do bytu, kde predtým prevádzkovala svoje remeslo vyhľadávaná prostitútka. Raz večer, keď je Ranaa sama doma, zavíta do bytu jeden z bývalých klientov prostitútky. To, čo nasleduje, obráti život dvojice naruby. K nakrúteniu snímky Farhadiho inšpirovala hra Arthura Millera Smrť obchodného cestujúceho, ktorú protagonisti Klienta vo filme skúšajú. „Hra má úlohu akéhosi zrkadla k príbehu môjho filmu. Je veľa spojív, ktoré možno medzi týmito dvoma príbehmi nájsť,“ povedal režisér portálu Pri.org. Tvorcovia snímky, ktorá má na konte ceny pre najlepšieho herca a za scenár z festivalu v Cannes, na protest proti krokom prezidenta Donalda Trumpa zakázať vstup občanom Iránu a ďalších šiestich prevažne moslimských krajín do USA, sa odmietli zúčastniť na odovzdávaní Oscarov. „Rozdeliť svet na kategórie ,my' a ,naši nepriatelia' vyvoláva strach, nečestné ospravedlňovanie agresie a vojny,“ uviedol režisér vo vyhlásení.

Tri oscarové nominácie (herečka v hlavnej úlohe, hudba a kostýmy) má na konte aj životopisná dráma Jackie o vdove po zavraždenom prezidentovi Kennedym. Nakrútil ju Pablo Larraín, čilský režisér, ktorý má viacero skúseností s filmami inšpirovanými skutočnými udalosťami. Jeho snímka No (2012) zachytáva koniec éry čilského diktátora Augusta Pinocheta; Neruda (2016) je zase príbehom perzekúcie básnika a komunistického politika Pabla Nerudu. Vo filme Jackie, za ktorý si Noah Oppenheim odniesol cenu za scenár z festivalu v Benátkach, sleduje Larraín osud jednej z najmladších prvých dám v histórii Ameriky po atentáte na jej manžela. Larraín však vysvetľuje, že nejde o klasický životopisný príbeh. „Chceli sme vychádzať z toho žánru, ale namixovať do toho aj ďalšie: sú tam prvky filmu noir, čiernej komédie, road movie. Je to istým spôsobom film o filmoch,“ povedal magazínu Variety.

Aktuálnym poľským národným kandidátom na Oscara bol posledný film Andrzeja Wajdu, ktorý nečakane zomrel vlani v októbri. V snímke Odrazy si Bogusław Linda zahral avantgardného maliara Władysława Strzemińského, ktorý sa postaví vládnej moci v Poľsku v čase stalinizmu. „Na rozdiel od verných členov strany a svojich kolegov, ktorí kapitulovali pred socrealistickou doktrínou, slúžiac tak vládnucej strane, Strzemiński vo svojom umení nerobil žiadne ústupky. Nedovolil politike, aby zasahovala do jeho kreatívnej práce,“ cituje tvorcov filmu portál culture.pl a dodáva: „Hlavný hrdina je veľký umelec, ktorý zostáva verný svojej vlastnej umeleckej vízii, nepodriadil sa režimu, a kvôli tomu musel čeliť dramatickým dôsledkom svojich činov.“

Sekcia Novinky ASFK premietne aj ďalších šesť filmov, medzi nimi Radio Dreams režiséra Babaka Jalaliho o jednom dni v živote malej rozhlasovej stanice iránskych emigrantov. Film si odniesol hlavnú cenu z festivalu v Rotterdame. Príbeh stroskotanca na tropickom ostrove, ktorý obývajú len korytnačky, kraby a vtáky, prinesie animovaná Červená korytnačka, pri ktorej sa kultové japonské štúdio Ghibli prvýkrát spojilo s európskou koprodukciou. Michaël Dudok de Wit si za film z festivalu v Cannes odniesol Zvláštnu cenu v sekcii Un Certain Regard. A na svoje si prídu aj priaznivci dvoch legendárnych režisérov Alfreda Hitchcocka a Françoisa Truffauta. V roku 1962 sa zatvorili na týždeň v Hollywoode a z nahrávok ich rozhovorov vznikla kultová kniha Rozhovory Hitchcock – Truffaut. Okrem originálnych nahrávok zo stretnutia slávnej dvojice v dokumente Kenta Jonesa rozprávajú o ich vplyve na svoju tvorbu aj Wes Anderson, Peter Bogdanovich, David Fincher, Richard Linklater či Martin Scorsese.

debata chyba
Viac na túto tému: #klient #ASFK