Recenzia: Skrachovaný superhrdina Jackmanovi pristane

Na dvere pretlakovej komory nám klope nový Votrelec, Deckard z Blade Runnera si oprašuje svoj baloniak a Wolverine sa konečne dočkal filmového spracovania hodného svojho mena.

Logan Wolverine Hugh Jackman
Snímkou Logan: Wolverine sa Hugh Jackman lúči s postavou, ktorú stvárňoval takmer 20 rokov.
Autor:

Radosť fanúšikov má napriek tomu poriadne trpkú príchuť, a to najmä preto, že antihrdina v koži Hugha Jackmana s fyziognómiou vylepšenou adamantiom (nezničiteľným kovom, ktorý vystužuje jeho kostru a pazúry) sčeril vody filmového vesmíru Marvel posledný raz. Snímkou Logan: Wolverine sa Jackman s postavou, ktorú stvárňoval v priebehu posledných 17 rokov, rozlúčil, takisto ako predstaviteľ Profesora X Patrick Stewart.

Pretaviť Logana alias Wolverina do samostatného kvalitného filmového trháka sa donedávna zdalo ako poriadny oriešok. Prvá snímka Gavina Hooda (2009) bola katastrofou, na ktorú sa zabúdalo ešte ťažšie, ako sa na ňu pozeralo až do konca. Druhému filmu (2013) zase chýbala drsná adamantiová iskra. Režisér druhého dielu James Mangold sa poriadne pochlapil a namixoval v treťom a poslednom pokračovaní poriadne ostrý komiksovo-filmový drink so všetkými ingredienciami, ktoré do Loganovho (Hugh Jackman) sveta patria.

Logan: Wolverine - trailer

Superschopnosti ako hendikep, cynicky kladený dôraz na paradoxy a more nekompromisne drastických momentov, ktoré sa nezaobídu bez litrov (je na škodu, že digitálnej) krvi a desiatok amputovaných končatín. Logan nie je len podarenou adaptáciou grafickej novely Old Man Logan z pera kultového scenáristu Marka Milla (v portfóliu má aj komiksové klasiky ako Wanted či Kick-Ass), ale taktiež netradičnou existenciálnou road movie, ktorá si pred ústa nekladie servítky.

Hneď v prvých minútach nám režisér naservíruje Logana ako skrachovanú zostarnutú trosku, z ktorej permanentne tiahne, a tým načrtáva, akým smerom sa bude estetika snímky uberať. Mangold pokračuje v temnej tradícii, ktorú v roku 2000 odštartoval s prvými X-Menmi Brian Singer a latku posúva ešte vyššie. Logan obracia každý „drobák“, aby spolu s Profesorom X (Patrick Stewart), zožieraným stareckou demenciou, ukázal chrbát zaprášenému mexickému pohraničiu. Plány mu skríži jedenásťročná Laura (Dafne Keenová), ktorá podľa slov Profesora X Wolviemu akoby z oka či z genetického kódu vypadla.

Mladá mutantka má v závese partičku poriadne ostrých chlapcov a Logan je tak pod vplyvom okolností dotlačený k nedobrovoľnému roadtripu v rozheganej limuzíne s profesorom a Laurou na palube. Šejkspírovec a tvár Star Trek: Nová generácia Patrick Stewart dostal v snímke šancu naplno „odpáliť“ svoj herecký potenciál a uveriteľne tak stvárniť človeka, ktorý je zožieraný pocitom, že jeho najväčšia zbraň, myseľ s nekonečným potenciálom, je pohlcovaná mozog degenerujúcou chorobou. V herectve mu nezostáva nič dlžný ani samotný Jackman, ktorému rola skrachovaného superhrdinu nesmierne sedí. Kapitolou samou osebe je Dafne Keenová v úlohe Laury, ktorá je kontrastne vsadená do zdegenerovaného a zostarnutého sveta obidvoch mutantov.

Kameňom úrazu novodobého akčného filmu je paradoxne akcia, no zdá sa, že skupinka vyvolených tvorcov pochopila, že návrat ku koreňom je niekedy najlepšia cesta a dôkazom toho sú obidve snímky o Johnovi Wickovi v hlavnej úlohe s Keanu Reevesom, oprášený Mad Max Georgea Millera, ale dokonca aj prekvapivo remeselne dokonalý piaty diel série Rýchlo a zbesilo. Loganove akčné sekvencie často pôsobia chaoticky a chýba im remeselná čistota a prehľadnosť. Veľkým plusom je práve brutálna estetika snímky, ktorá často prehluší aj zlú či chaotickú akčnú choreografiu.

4 a pol hviezdičky z 5

• Logan: Wolverine / USA, 2017 / réžia: James Mangold / scenár: Michael Green, Scott Frank, James Mangold / kamera: John Mathieson / hrajú: Hugh Jackman, Patrick Stewart, Boyd Holbrook, Dafnee Keenová a ďalší / slovenská premiéra: 2. marca
Isabelle Huppert

Recenzia: Keď musíš žiť svoj život

27.03.2017 14:00

Päťdesiatnička Nathalie Chazeauxová (Isabelle Huppert) je profesorka filozofie, ktorá o veľkých myšlienkach nielen prednáša, ale snaží sa nimi riadiť aj v živote.

Bibiana Beňová

Dokumentaristka Bibiana Beňová mapuje cez fabriky naše dejiny

27.03.2017 09:00

Návštevníci Febiofestu mohli začiatkom marca ochutnať prvý diel z pripravovaného televízneho cyklu Budujeme Slovensko. Dokumentaristka Bibiana Beňová v ňom cez príbehy šiestich opustených tovární skúma slovenskú históriu.

Jake Gyllenhaal

Jake Gyllenhaal ako anarchista bojujúci proti Islamskému štátu

25.03.2017 09:00